• Anonym (Gravid)

Låt gravida gå före!

Som rubriken lyder. Låt gravida gå före i toalettkön! Det är allmänt folkvett. Igår på ikea var det kö när jag skulle gå på toaletten. Jag var tredje personen i kön. Kvinnan längst fram i kön var vänlig och vinkade fram mig, men kvinnan framför mig protesterade och gick inte med på att jag gick före, vilket gjorde mig sur. Varför låter man inte gravida gå före i toalettkön? Hur resonerar ni som inte släpper före gravida?

• Svar på tråden Låt gravida gå före!
  • elmadumle

Alla gravida blir inte heller akut nödiga, då kan man ju snällt be om att få gå före i kön. 

• septembermamma2022

Världen kretsar inte kring dig bara för att du lyckats med konststycket att bli gravid.

Behöver inte ta upp alla rimliga ståndpunkter som andra kloka människor nämnt här i tråden.

Visst är det trevligt när andra människor visar hänsyn till en som gravid kvinna men det är inget man kan förvänta sig i varje givet ögonblick. Faktum är att jag varit positivt överraskad över hur hänsynsfulla och snälla folk varit mot mig under graviditet!

• Anonym (Maya)

Nu var ju problemet här inte att ingen släppte den gravida före utan att en person faktiskt gjorde det men att den person som var emellan blev sur. Varför bli sur över en så enkel och vänlig gest. Nej det har blivit tydligt för mig att de som hjälper till, släpper före, frågar om man behöver hjälp, flyttar sig för andra på bussen, tackar, önskar en trevlig dag utan särskild anledning, ler och ger beröm, håller upp dörren osv är invandrare. Det är faktiskt pinsamt att det är så.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-16 11:50:53 följande:
    Nja jag tycker man självmant erbjuder gravida att gå före i toalettkön oavsett. 
    Va? Någon kan ju blivit akut magsjuk och jag är höggravid? jag har inga problem att hålla mig. Men det kan den som fått diarré ha problem med
  • Bunny s
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-16 11:46:19 följande:
    Låt gravida gå före!

Som rubriken lyder. Låt gravida gå före i toalettkön! Det är allmänt folkvett. Igår på ikea var det kö när jag skulle gå på toaletten. Jag var tredje personen i kön. Kvinnan längst fram i kön var vänlig och vinkade fram mig, men kvinnan framför mig protesterade och gick inte med på att jag gick före, vilket gjorde mig sur. Varför låter man inte gravida gå före i toalettkön? Hur resonerar ni som inte släpper före gravida?

Jättemärkligt. Många människor har problem med inkontinens. Inte bara äldre utan kvinnor som fött barn. De kan bli AKUT kissnödiga och svårt att hålla sig. Varför ska du som gravid gå före kvinnan som fått problem efter sin graviditet...?
  • Anonym (qwerty)

Har jag inte extremt bråttom så låter jag barn, äldre och höggravida gå för mig i kön. Det är folkvett. Oavsett om det är toa eller kassan på ica.

• Bunny s
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-16 23:32:39 följande:

Nu var ju problemet här inte att ingen släppte den gravida före utan att en person faktiskt gjorde det men att den person som var emellan blev sur. Varför bli sur över en så enkel och vänlig gest. Nej det har blivit tydligt för mig att de som hjälper till, släpper före, frågar om man behöver hjälp, flyttar sig för andra på bussen, tackar, önskar en trevlig dag utan särskild anledning, ler och ger beröm, håller upp dörren osv är invandrare. Det är faktiskt pinsamt att det är så.

Du kan inte tänka dig in i att hon kan ha blivit sur för hon själv var i ett stort behov av toabesöket själv? 🙄
  • Maggena

Hade nog också blivit sur. Ett tag i livet hade jag extremt svårt att hålla tätt. Blev akut kissnödig och kunde inte vänta många minuter innan det kom av sig själv. Släppa förbi någon annan när jag knappt kunde vänta själv fanns inte på kartan. Så kul är det inte att kissa ner sig. 

• Tukt

Nu förtäljer ju inte historien i vilket läge var den nekande kvinnan. Kanske fanns det en anledning till hennes surhet. 
    Det är lite som man tycker att någon kör sin bil alldeles för fort och vill köra om.
    Svårt att veta om det ligger en kvinna i baksätet på väg att föda. Men man utgår ifrån att alla andra är idioter.

• Anonym (E)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-17 00:03:07 följande:

Har jag inte extremt bråttom så låter jag barn, äldre och höggravida gå för mig i kön. Det är folkvett. Oavsett om det är toa eller kassan på ica.

Allvarligt, ska man gå före i kön på Ica bara för attman är gravid? Var bland det dummaste jag läst, visst har man ögon i nacken och ser att magen kämpar för att stå så kan man släppa före om det handlar om ett par varor. Sen är det inte ok att släppa före folk så att andrablir lidande, du kan alltså släppa fram den som är bakom dig framför dig själv, men att flytta fram någon som är längre bak än så är jävligt respektlöst emot de som står emellan er.
Svar på tråden Låt gravida gå före!