• Anonym (lämnad)

Helt chockad

För en vecka sen fick jag reda på att min man sedan 14 år (vi skulle snart fira 10 år som gifta) varit otrogen med en ny kollega och vill lämna mig för ett liv med henne. 

Vi har två barn, en gemensam tonåring och en vuxen som är min sedan tidigare. På mitt initiativ bor vi sen 4 år i varsin lägenhet eftersom bonuslivet komplicerades av det vuxna barnets andra förälder. Jag ville det, min man var inte jättenöjd men i efterhand kan vi konstatera att eftersom det vuxna barnet hade psykisk ohälsa var det bra att vi delade upp oss lite rent fysiskt. Tonåringen bor som hen vill i princip, våra lägenheter ligger 50 meter ifrån varandra. 

Jag trodde att vi hade ett bra äktenskap. Vi jobbar mycket och reser en del, både själva och gemensamt. Vi ses nästan varje dag annars, sover över mycket, har ett bra samliv och relativt mycket tid utan barnen trots allt. Det har varit tuffa år pga stora barnets problem och vårdnadstvist med den andra föräldern men det är mycket bättre nu. 

Jag fattar att otrohet kan hända i ett långt förhållande och hade varit beredd att förlåta och jobba på relationen men istället är jag lämnad i kaos. Den nya kvinnan bor med man och två barn i ett annat land, de ska flytta hit i augusti och hennes man vet att hon inte vill vara med honom men inte att min man väntar här så att säga. 

Tonåringen vet att min man lämnat mig men jag har bett att han inte introducerar den nya förrän om ett halvår tidigast eftersom det känns så osäkert. Jag har bett honom vänta till september med skilsmässa på pappret men han är stensätter på att han inte vill ha mig utan henne och även att han inte vill ha mig oavsett. Det känns så knäppt. När jag ser tillbaka på chatthistorik och dagboksanteckningar ser jag bara massor av kärleksförklaringar, tid vi spenderat ihop, bekräftelse han fått och jag också och ja....jag fattar noll. Känner mig så rådvill. 

Nu ska han åka till ett tredje land och träffa henne nästa vecka men sen kommer de hit och då har jag bett att få träffa henne, vilket hon inte ville men har gått med på. Snälla, ni som har erfarenhet...vad gör man??? Jag vill vara gift med honom, vill inte alls skiljas men han är helt uppe i det blå....

• Svar på tråden Helt chockad
  • Anonym (Sinue)

Förmodligen kommer det att kännas lättare med tiden.

Nej, vi är inga änglar. När det kommer till de områden där vi är mest sårbara, som gäller de närmaste relationerna, kan tankar på våld dyka upp. För vi är ju faktiskt beroende på riktigt av våra nära relationer. 

Skillnaden är bara att de flesta av oss inte genomför sådana handlingar. Trots att vi är fruktansvärt ledsna och olyckliga, och/eller rasande, så håller vi oss från sådant. Det gör vi av många skäl, och ett av dem är att vi faktiskt, i grund och botten, anser att man inte ska göra sådant, att det är fel. 

En förälskelse kan ta slut ganska abrupt. Eftersom man inte har hunnit utveckla omsorgs- och anknytningsystemet ordentligt visavi den andra personen (det brukar ta lång tid), så kan man plötsligt hamna i att man inte känner sig nära personen alls efter förälskelsens slut.

En lite otippad och förvirrande känsla efter att ha varit nära. Inte så att man inte alls bryr sig om personen, man kanske inte är helt likgiltig, men det handlar om ett distanserat intresse, som inte är laddat. Kan till och med kännas jobbigt med kontakt. 

För henne, som kanske är kvar i förälskelsen, eller har sett honom som en person som ska rädda henne ur hennes eget livs dilemman, så är det jättekonstigt. Hon kanske försöker återuppväcka glöden hos honom
    på olika sätt. 

Ja, det är konstigt att hon har köpt en lägenhet i ett område som inte är eftertraktat, men som ligger där ni bor. 

Kan vara ett tecken på att hon inte har gett upp. Men det kanske också kan bero på att det var den kontantinsats som de klarade av, om det var lite billigare i det området.

Förstår att det irriterar dig. Men så småningom kanske ni ändå kommer att flytta ihop? När äldste sonen mår bättre. Då kanske ni kan välja ett annat område? 

Jag tänker också att om han känner sig jagad av henne, så blir han ännu mer distanserad och besvärad. Medan den långsamt uppbyggda anknytningen till dig finns kvar. 

Ibland blir nyförälskade människor väldigt avståndstagande mot sin tidigare partner. På ett ganska chockerande sätt. Jag tror att det kan vara ett sätt att slå sig lös från anknytningen som man har utvecklat till den tidigare partnen. Att man inte skulle komma loss annars. 

Jag tror inte att du behöver vara orolig för hennes påverkan på honom. Det klart att det inte finns några staliga garantier för det, men hans förälskelse verkar väl vara över nu i alla fall?

• Anonym (lämnad)
    Anonym (M2) skrev 2025-09-06 20:29:23 följande:
    Kanske, i liket med er, var där hon fick en hyreslägenhet snabbt. 

Nej det är en bostadsrätt.

Och jo. Jag vet att om jag har en anställd som ställer de exakta frågorna men jag väljer att tro att hon vill neutralisera situationen, i så fall är det ju positivt. 

• Anonym (lämnad)
    Anonym (M2) skrev 2025-09-06 20:31:22 följande:
    Fast du känner inte henne och vet inte vad hon har behov att snabbt få svar på frågor från sin chef. 

Personligen tycker jag ni ska bryta helt, dvs skilja er. 
    Varför tycker du att vi ska skilja oss? Tänker du att det har noll chans att bli bra? 
  • Anonym (lämnad)
    Anonym (Sinue) skrev 2025-09-06 20:57:33 följande:

Förmodligen kommer det att kännas lättare med tiden.

Nej, vi är inga änglar. När det kommer till de områden där vi är mest sårbara, som gäller de närmaste relationerna, kan tankar på våld dyka upp. För vi är ju faktiskt beroende på riktigt av våra nära relationer. 

Skillnaden är bara att de flesta av oss inte genomför sådana handlingar. Trots att vi är fruktansvärt ledsna och olyckliga, och/eller rasande, så håller vi oss från sådant. Det gör vi av många skäl, och ett av dem är att vi faktiskt, i grund och botten, anser att man inte ska göra sådant, att det är fel. 

En förälskelse kan ta slut ganska abrupt. Eftersom man inte har hunnit utveckla omsorgs- och anknytningsystemet ordentligt visavi den andra personen (det brukar ta lång tid), så kan man plötsligt hamna i att man inte känner sig nära personen alls efter förälskelsens slut.

En lite otippad och förvirrande känsla efter att ha varit nära. Inte så att man inte alls bryr sig om personen, man kanske inte är helt likgiltig, men det handlar om ett distanserat intresse, som inte är laddat. Kan till och med kännas jobbigt med kontakt. 

För henne, som kanske är kvar i förälskelsen, eller har sett honom som en person som ska rädda henne ur hennes eget livs dilemman, så är det jättekonstigt. Hon kanske försöker återuppväcka glöden hos honom
    på olika sätt. 

Ja, det är konstigt att hon har köpt en lägenhet i ett område som inte är eftertraktat, men som ligger där ni bor. 

Kan vara ett tecken på att hon inte har gett upp. Men det kanske också kan bero på att det var den kontantinsats som de klarade av, om det var lite billigare i det området.

Förstår att det irriterar dig. Men så småningom kanske ni ändå kommer att flytta ihop? När äldste sonen mår bättre. Då kanske ni kan välja ett annat område? 

Jag tänker också att om han känner sig jagad av henne, så blir han ännu mer distanserad och besvärad. Medan den långsamt uppbyggda anknytningen till dig finns kvar. 

Ibland blir nyförälskade människor väldigt avståndstagande mot sin tidigare partner. På ett ganska chockerande sätt. Jag tror att det kan vara ett sätt att slå sig lös från anknytningen som man har utvecklat till den tidigare partnen. Att man inte skulle komma loss annars. 

Jag tror inte att du behöver vara orolig för hennes påverkan på honom. Det klart att det inte finns några staliga garantier för det, men hans förälskelse verkar väl vara över nu i alla fall?

Haha tänk om staten kunnat garantera det där

Nej han verkar inte förälskad i henne och rent logiskt borde hennes intresse svalna efter ett tag antar jag. Ja så småningom är det tänkt att vi ska bo ihop men det dröjer. Jag får jobba på mig själv så länge. 

Tänkte tillbaka på de förväntningar jag hade när jag träffade henne: någonstans i mig trodde jag nog kanske att vi skulle kunna förstå varandra men jag har nog en idealiserad bild av ett slags kvinnligt systerskap som de flesta inte delar. 

Det är jobbigt att bli påmind hela tiden bara det är som en ny sorg mitt i all lycka. Väldigt underlig känsla. 
    Men positiva förändringar händer också. Han pratar på ett annat, mycket öppnare sätt nu. Om det är hennes förtjänst eller situationen som sådan vet jag inte men det gör att vi kommer närmre varandra. 

• Anonym (M2)
    Anonym (lämnad) skrev 2025-09-06 21:09:27 följande:

Nej det är en bostadsrätt.

Och jo. Jag vet att om jag har en anställd som ställer de exakta frågorna men jag väljer att tro att hon vill neutralisera situationen, i så fall är det ju positivt. 

Då var det de hon hade råd med. 

Fast även du har en anställd som ställer de exakta frågorna så är det två olika personer som har olika behov av snabbt svar. Olika behov av att maila frågorna eller ta det direkt med sin chef. 

Så nej, du vet inte om hon har behov att få snabbt svar. 

Och de allra flesta vet att vill man ha snabba svar så tar man det face to face alt ringer. Man mailar inte då. 
  • Anonym (Sinue)
    Anonym (lämnad) skrev 2025-09-06 21:22:15 följande:

Haha tänk om staten kunnat garantera det där

Nej han verkar inte förälskad i henne och rent logiskt borde hennes intresse svalna efter ett tag antar jag. Ja så småningom är det tänkt att vi ska bo ihop men det dröjer. Jag får jobba på mig själv så länge. 

Tänkte tillbaka på de förväntningar jag hade när jag träffade henne: någonstans i mig trodde jag nog kanske att vi skulle kunna förstå varandra men jag har nog en idealiserad bild av ett slags kvinnligt systerskap som de flesta inte delar. 

Det är jobbigt att bli påmind hela tiden bara det är som en ny sorg mitt i all lycka. Väldigt underlig känsla. 
    Men positiva förändringar händer också. Han pratar på ett annat, mycket öppnare sätt nu. Om det är hennes förtjänst eller situationen som sådan vet jag inte men det gör att vi kommer närmre varandra. 

Låter väldigt bra tycker jag!

Och ja, du behöver hålla och erkänna irritationen när du påminns, och sedan släppa känslan. Bara låt den komma och sedan gå, utan att försöka slå bort den direkt. 

Så länge du inte har någon anlednking att tänka något annat om din relation än att det fungerar, så finns det ingen anledning att förmörka din tillvaro i övrigt med funderingar på att du inte ska känna vissa saker. 

Jag tror att det blir en stabilitet i ert förhållande av att han nu vet att du blir väldigt ledsen, men inte går under om han skulle vilja bryta. En frihet.
  • Anonym (lämnad)
    Anonym (M2) skrev 2025-09-06 22:52:11 följande:
    Då var det de hon hade råd med. 

Fast även du har en anställd som ställer de exakta frågorna så är det två olika personer som har olika behov av snabbt svar. Olika behov av att maila frågorna eller ta det direkt med sin chef. 

Så nej, du vet inte om hon har behov att få snabbt svar. 

Och de allra flesta vet att vill man ha snabba svar så tar man det face to face alt ringer. Man mailar inte då. 

Nu har du ju ingen aning om hur jobbet är upplagt men ok, du har kanske rätt i att jag läser in för mycket i det. 

Men varför tycker du att vi ska skilja oss, är nyfiken på hur du tänker, är det något du menar att jag inte tänkt på/fattat? 

• Anonym (M2)
    Anonym (lämnad) skrev 2025-09-08 08:49:48 följande:

Nu har du ju ingen aning om hur jobbet är upplagt men ok, du har kanske rätt i att jag läser in för mycket i det. 

Men varför tycker du att vi ska skilja oss, är nyfiken på hur du tänker, är det något du menar att jag inte tänkt på/fattat? 

Ja, du läser in för mycket. 

Att jag tycker att ni borde skilja er är dels pga av otroheten, att ni har gjort slut och ni har båda redan gått vidare. Sedan har ni inte bott tillsammans på länge, ni har redan glidit ifrån varandra. 

Det låter som att ni redan hade ett relativt destruktivt förhållande som ni nu ska fortsätta. Det kommer aldrig att bli bra. 

Men ni gör självklart precis som ni vill. 
  • Anonym (lämnad)

Tack för svar, jag ser bara inte vari det skulle varit destruktivt innan otroheten? Menar du pga att vi inte bodde ihop eller något annat? 

• Anonym (sluta fejka för barnen)

Om inte annat låter det destruktivt att återvända till något som innefattat otrohet, olika sexuella preferenser, en underfungerande man och överkompenserande kvinna osv. 

Svar på tråden Helt chockad