• Anonym (lämnad)

Helt chockad

För en vecka sen fick jag reda på att min man sedan 14 år (vi skulle snart fira 10 år som gifta) varit otrogen med en ny kollega och vill lämna mig för ett liv med henne. 

Vi har två barn, en gemensam tonåring och en vuxen som är min sedan tidigare. På mitt initiativ bor vi sen 4 år i varsin lägenhet eftersom bonuslivet komplicerades av det vuxna barnets andra förälder. Jag ville det, min man var inte jättenöjd men i efterhand kan vi konstatera att eftersom det vuxna barnet hade psykisk ohälsa var det bra att vi delade upp oss lite rent fysiskt. Tonåringen bor som hen vill i princip, våra lägenheter ligger 50 meter ifrån varandra. 

Jag trodde att vi hade ett bra äktenskap. Vi jobbar mycket och reser en del, både själva och gemensamt. Vi ses nästan varje dag annars, sover över mycket, har ett bra samliv och relativt mycket tid utan barnen trots allt. Det har varit tuffa år pga stora barnets problem och vårdnadstvist med den andra föräldern men det är mycket bättre nu. 

Jag fattar att otrohet kan hända i ett långt förhållande och hade varit beredd att förlåta och jobba på relationen men istället är jag lämnad i kaos. Den nya kvinnan bor med man och två barn i ett annat land, de ska flytta hit i augusti och hennes man vet att hon inte vill vara med honom men inte att min man väntar här så att säga. 

Tonåringen vet att min man lämnat mig men jag har bett att han inte introducerar den nya förrän om ett halvår tidigast eftersom det känns så osäkert. Jag har bett honom vänta till september med skilsmässa på pappret men han är stensätter på att han inte vill ha mig utan henne och även att han inte vill ha mig oavsett. Det känns så knäppt. När jag ser tillbaka på chatthistorik och dagboksanteckningar ser jag bara massor av kärleksförklaringar, tid vi spenderat ihop, bekräftelse han fått och jag också och ja....jag fattar noll. Känner mig så rådvill. 

Nu ska han åka till ett tredje land och träffa henne nästa vecka men sen kommer de hit och då har jag bett att få träffa henne, vilket hon inte ville men har gått med på. Snälla, ni som har erfarenhet...vad gör man??? Jag vill vara gift med honom, vill inte alls skiljas men han är helt uppe i det blå....

• Svar på tråden Helt chockad
  • Anonym (M2)
    Anonym (lämnad) skrev 2025-09-27 13:55:44 följande:

Jag bad honom ta bort henne då tog han bort allt. Hur skulle du tolkat det? Jag tolkar det som att han inte fixar att hon skulle fråga honom om det? 

Vad du måste tolka? Han har tagit bort sociala medier för att han inte vill ha kvar de. Inget som behöver tolkas. 
  • Anonym (Medelåldersnojja)

Jag hänger inte riktigt med längre. Är TS man ett offer för att han blev lurad av kvinnan? 

I min värld är man möjligen det om det är en engångshändelse, men han valde att separera från TS för hennes skull? 

Eller har jag missuppfattat något?

• Anonym (Medelåldersnojja)
    Anonym (Medelåldersnojja) skrev 2025-09-27 14:40:00 följande:

Jag hänger inte riktigt med längre. Är TS man ett offer för att han blev lurad av kvinnan? 

I min värld är man möjligen det om det är en engångshändelse, men han valde att separera från TS för hennes skull? 

Eller har jag missuppfattat något?

Tillägg: Var han inte också obönhörlligt säker på sin sak, att det aldrig skulle bli  TS och han igen? Det låter inte som ett offer i mina öron?
  • Anonym (lämnad)

Han är inte på något sätt ett offer?! 

• Anonym (Sinue)
    Anonym (Medelåldersnojja) skrev 2025-09-27 14:41:35 följande:
    Tillägg: Var han inte också obönhörlligt säker på sin sak, att det aldrig skulle bli  TS och han igen? Det låter inte som ett offer i mina öron?
    Nej, han är inget offer! 
    Däremot kan man u dra övwr den andra kvinnan som fick sin man att flytta till Sverige utan att tala om att hon hade en seriös relation med TS man och tänkte separera.
  • Anonym (M2)
    Anonym (lämnad) skrev 2025-09-27 15:22:24 följande:

Han är inte på något sätt ett offer?! 

Han kan ses som ett offer. 
  • Anonym (lämnad)

På vilket sätt kan han ses som ett offer? Och hur hade du själv handlat om du var jag, bara låtit allt vara? 

• Anonym (M2)
    Anonym (lämnad) skrev 2025-09-27 16:44:07 följande:

På vilket sätt kan han ses som ett offer? Och hur hade du själv handlat om du var jag, bara låtit allt vara? 

Han är offer för den andra kvinnan. 

Jag hade skilt mig. Tror jag redan har skrivit det. 
  • Anonym (Sinue)
    Anonym (M2) skrev 2025-09-27 19:32:08 följande:
    Han är offer för den andra kvinnan. 

Jag hade skilt mig. Tror jag redan har skrivit det. 
    Hur i herrans namn kan du veta att han är ett offer för den andra kvinnan?

Och hur hänger det rent logiskt ihop med att TS bör skilja sig enligt dig.

Nej du vill bara göra ner TS av någon anledning. Jag har mina misstankar om varför. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Sinue) skrev 2025-09-27 19:42:03 följande:
    Hur i herrans namn kan du veta att han är ett offer för den andra kvinnan?

Och hur hänger det rent logiskt ihop med att TS bör skilja sig enligt dig.

Nej du vill bara göra ner TS av någon anledning. Jag har mina misstankar om varför. 
    Han kan ses som ett offer som föll för en kvinna som vara lekte.

Göra ner ts? På vilket sätt skulle jag "göra ner" ts genom att påstå att hennes exmake kan ses som ett offer? 
    Och du gärna berätta varför för mig, för vet inte. 

Ts är knappast ett offer.

Att ts enligt mig borde skilja ser beror på att jag är emot otrohet och aldrig skulle kunna fortsätta om min make var otrogen. Men det är jag. Ts gör som hon vill. 
Svar på tråden Helt chockad