• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-02 21:31:22 följande:

vad gör man inte för att skaffa barn? 😅 jag går mina milapromenader och du äter semlor, hoppas tanden läker fort!!

Haha ni är så härliga. Upplyftande att läsa Skäms
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-03 09:42:27 följande:

Jasså är Fyremadel-nålarna mycket tjockare?
    har bara hört att vissa tycker den är lite ?trög?  pga nålen typ. Men det blir spännande imorgon när jag ska testa den😅.

Jag lever i ett samkönat förhållande (två kvinnor), därav går vi igenom denna process. 

Har du/ni försökt få barn länge?
    kram:)!

Nålen är något större, men ffa lite trubbigare. Jag tyckte inte att den gjorde ondare, men däremot tog det emot lite mer, att man liksom behövde ta i för att komma genom huden. Det gjorde absolut inte ont, var bara lite annorlunda jämfört med övriga sprutor.

Det kommer gå jättebra!
  • Anonym (Heja)

Hej! 
    Har genomgått samma resa och jag tyckte också att den andra sprutan va jobbig.  Har sprutfobi så min sambo fick ge mig dom och de va en pina alltihop mentalt pga rädslan alltså! Köpte emlaplåster vilket hjälpte mig enorm, ett tips!:)
    Äggplocket va jag så rädd inför att jag grät innan de va dags. Sambon fick inte följa med pga Corona men fick lugnande och smärtstilland, de gjorde inte ont alls! Lycka till!!!! ❤️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-02 21:29:50 följande:

Tack för svaret! Vad är det som är mest jobbigt med äggplock tycker du? 
    har du också tagit Ganirelix/Fyremadel och tyckte du den sprutan var jobbig? Har hört lite blandat om den nämligen och ska börja med den på söndag :).
    tack för ditt svar!!

Angående äggplocket så verkar det vara otroligt individuellt. För mig var det svårt att komma åt ena äggstocken och man fick trycka på livmodern vilket gjorde ont/var obehagligt, men fullt hanterbart. 

Däremot kräktes jag under ingreppet då jag är väldigt känslig mot opioder. Jag kan därför omöjligt legat still då jag hulkade nästan hela tiden, trots det gick det bra för läkaren att få ut äggen. 

Jag tänker att dom är proffs och har varit med om det mesta redan! 

Lycka till ♥️

• Anonym (Väntare)

Ja precis, lite grövre! Lite svårare att manövrera sprutan själv typ.

Vi har hållt på i ett par år nu. Jag börjar tröttna på både hoppet och förtvivlan. Men är tacksam över stt man får så bra hjälp. 

Hoppas det går undan för er!

RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-03 09:42:27 följande:

Jasså är Fyremadel-nålarna mycket tjockare?
    har bara hört att vissa tycker den är lite ?trög?  pga nålen typ. Men det blir spännande imorgon när jag ska testa den😅.

Jag lever i ett samkönat förhållande (två kvinnor), därav går vi igenom denna process. 

Har du/ni försökt få barn länge?
    kram:)!

• starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-02 21:31:22 följande:

vad gör man inte för att skaffa barn? 😅 jag går mina milapromenader och du äter semlor, hoppas tanden läker fort!!

Josefine1987 skrev 2025-05-03 10:40:10 följande:

Haha ja verkligen 😅 och tack, hade inte räknat med tandvårdskostnaderna i min ivf kalkyl 😂 vi kämpar på ????🏻
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-02 21:32:58 följande:

Vilka sprutor ska du ta förresten och hur ser det ut när du har långt protokoll, hur länge tar man sprutorna då:)?

Jag ska bara ta Menopur i högdos 400, och samtidigt fortsätta med min nässpray för att hindra ägglossning. Planerar preliminärt äggplock v.21 så ca 2 veckor av sprutor hoppas jag ska räcka för några ägg iaf  :) Kollar östrogen i blodet 12/5, och sen bara ett ultraljud 16/5. 

När har du ultraljudskontroll inbokat? 

Känner igen mig i oro över undersökningen, har inte gjort äggledarspolning, men det lät fruktansvärt 😭. Jag brukar tycka bara cellprov gör så himla ont och blöder massa. Och ändå sägs det att man inte ska ha känsel i livmodertappen.. 🥴 

Tack snälla för att ni delar med er av era ÄP upplevelser! Fy vad jobbigt att bli illamående och kräkas , Josefine1987! De brukar ha svårt att se min ena äggstock också. Jag hoppas kunna vara helt neddrogad för undersökningen 🙈 
  • RainbowFamilyDreams

Detsamma! Vi får hjälpas åt i detta tuffa GladSkrattande

• RainbowFamilyDreams
    starrsky skrev 2025-05-03 15:41:52 följande:

Haha ja verkligen 😅 och tack, hade inte räknat med tandvårdskostnaderna i min ivf kalkyl 😂 vi kämpar på ????🏻
    Jag ska bara ta Menopur i högdos 400, och samtidigt fortsätta med min nässpray för att hindra ägglossning. Planerar preliminärt äggplock v.21 så ca 2 veckor av sprutor hoppas jag ska räcka för några ägg iaf  :) Kollar östrogen i blodet 12/5, och sen bara ett ultraljud 16/5. 

När har du ultraljudskontroll inbokat? 

Känner igen mig i oro över undersökningen, har inte gjort äggledarspolning, men det lät fruktansvärt 😭. Jag brukar tycka bara cellprov gör så himla ont och blöder massa. Och ändå sägs det att man inte ska ha känsel i livmodertappen.. 🥴 

Tack snälla för att ni delar med er av era ÄP upplevelser! Fy vad jobbigt att bli illamående och kräkas , Josefine1987! De brukar ha svårt att se min ena äggstock också. Jag hoppas kunna vara helt neddrogad för undersökningen 🙈 

Haha jag tycker definitivt att tandläkarkostnaderna ska räknas in i kalkylen, kan ju bli många hål om det blir semla på recept så att säga Tungan ute

Får jag fråga vad som avgör att du har långt protokoll? Jag har aldrig förstått skillnaden riktigt på kort och långt, men det lilla jag har fått till mig är att de som gör långt protokoll kanske behöver en "extra skjuts"? 

Går du privat eller via landstinget förresten?

Jag var tvungen att göra en äggledarspolning som ett led i fertilitetsutredningen (ett krav), det var inte kul men det är för att min livmodertapp sitter lite snett så de försökte kuffa katetern typ tre gånger innan de fick till den. Därför är jag lite nojig för hur ett eventuellt återförande skulle gå till.. men det får vi se, det är ju inte ens säkert att det blir det hellerRynkar på näsan. Men du har inte behövt göra nån spolning alls?

Jag ska göra första ultraljudet nu på onsdag den 7/5 , sen får vi se hur det ser ut - jag uppdaterar oavsett status Skrattande. Håller tummarna för oss Cool

• RainbowFamilyDreams
    Josefine1987 skrev 2025-05-03 12:33:46 följande:

Angående äggplocket så verkar det vara otroligt individuellt. För mig var det svårt att komma åt ena äggstocken och man fick trycka på livmodern vilket gjorde ont/var obehagligt, men fullt hanterbart. 

Däremot kräktes jag under ingreppet då jag är väldigt känslig mot opioder. Jag kan därför omöjligt legat still då jag hulkade nästan hela tiden, trots det gick det bra för läkaren att få ut äggen. 

Jag tänker att dom är proffs och har varit med om det mesta redan! 

Lycka till ♥️

Tack för att du delar med dig! Ja det verkar minst sagt vara väldigt individuellt! Jag har hört både skräckhistorier och historier där man knappt haft ont alls.

Jag har aldrig fått morfin så jag vet inte ens hur jag reagerar på detFörvånad. Jag vet bara att jag har känsliga blodkärl "där inne" så att säga, och att jag har en livmodertapp som sitter lite snett. Men man får väl ta dag för dag så blir det säkert bra hoppas jag. Som du säger är de ju proffs!

Tack för dina råd om Fyremadel, som jag ska ge mig an imorgon!

Hur har det gått för dig annars i allt med detta?

Kram till dig!{#emotions_dlg.flower}

• RainbowFamilyDreams

Tack Väntare! Jag hoppas innerligt att ni en dag också kan uppnå er dröm! {#emotions_dlg.flower}

Anonym (Väntare) skrev 2025-05-03 13:00:45 följande:

Ja precis, lite grövre! Lite svårare att manövrera sprutan själv typ.

Vi har hållt på i ett par år nu. Jag börjar tröttna på både hoppet och förtvivlan. Men är tacksam över stt man får så bra hjälp. 

Hoppas det går undan för er!

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?