• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • RainbowFamilyDreams

Tack snälla! Nu är mensen här med buller och bong så nu har jag förlikat mig med att det inte blev något. Även om vi har varit väldigt låga av det både jag och sambon. 

Jag har fått ett datum för senaste omslag (är det omslag för ägglossning?) tyvärr tror jag att jag kommer missa det. Om jag nu inte får en chans direkt denna cykel, men det rekommenderar väl inte det :/. Kommer troligtvis få ÄL veckan efter senaste tid för omslag. Brukar liksom aldrig tajma sig, men en liten chans kanske finns. Kliniken skulle skicka hem nya papper till oss med plan för behandling. Är inställd på att det kanske blir typ augusti september men det känns som en evighet:?). Jag och sambon har börjat fundera på om vi ska dra igång privat även för min sambo som önskar bära och som är ett år äldre än mig: så vi känner att det ?händer något? Allt tar ju sån enorm tid :/. så vi har kontaktat klinik idag också för lite rådgivning och för att undersöka om det är ett alternativ. Vi kommer oavsett behöva betala för syskon då vi båda vill bära.

Hur går det för dig i ruvandet? Vad har du haft för negativa tankar / känslor idag? Förstår att det är tufft, tyckte den här ruvartiden var riktigt jobbig. För denna gång vet man att det är ett liv man ?arbetar på?. Jag håller så tummarna för dig ska du veta! hoppas på det bästa. Hur mår du annars, är du påverkad av hormonerna något?

Tänker mycket på dig! 

starrsky skrev 2025-05-29 22:51:11 följande:
    Vill bara säga att jag tänker på dig. Såklart det känns tufft. Jag har också känt mycket negativt idag. En dag i taget ❤️ 

Vet du säkert vilka veckor de har stängt? Kanske kan du få göra ett FET ändå om du vill och orkar i naturlig cykel innan semestertider? Jag hoppas på de blastocysterna ni har i frysen. En av dom är ert framtida barn ❤️ 

Ta hand om dig och sambon. 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-30 17:32:20 följande:

Tack snälla! Nu är mensen här med buller och bong så nu har jag förlikat mig med att det inte blev något. Även om vi har varit väldigt låga av det både jag och sambon. 

Jag har fått ett datum för senaste omslag (är det omslag för ägglossning?) tyvärr tror jag att jag kommer missa det. Om jag nu inte får en chans direkt denna cykel, men det rekommenderar väl inte det :/. Kommer troligtvis få ÄL veckan efter senaste tid för omslag. Brukar liksom aldrig tajma sig, men en liten chans kanske finns. Kliniken skulle skicka hem nya papper till oss med plan för behandling. Är inställd på att det kanske blir typ augusti september men det känns som en evighet:?). Jag och sambon har börjat fundera på om vi ska dra igång privat även för min sambo som önskar bära och som är ett år äldre än mig: så vi känner att det ?händer något? Allt tar ju sån enorm tid :/. så vi har kontaktat klinik idag också för lite rådgivning och för att undersöka om det är ett alternativ. Vi kommer oavsett behöva betala för syskon då vi båda vill bära.

Hur går det för dig i ruvandet? Vad har du haft för negativa tankar / känslor idag? Förstår att det är tufft, tyckte den här ruvartiden var riktigt jobbig. För denna gång vet man att det är ett liv man ?arbetar på?. Jag håller så tummarna för dig ska du veta! hoppas på det bästa. Hur mår du annars, är du påverkad av hormonerna något?

Tänker mycket på dig! 

Åh, så ledsen att ni inte fick det efterlängtade plusset denna gång :( Hoppas det känns lättare nu när dagarna går. 
    Borde man inte få en chans i denna cykel om det inte varit ett mf liksom? Tänker att om det befruktats på sedvanligt sätt och inte fäst, så brukar man ju försöka igen nästa ÄL? 

Hoppas ni får en chans till innan sommaren nu iaf. Du kanske kan ringa dom o diskutera? Låter bra att ni kollar för din sambo också, är väl inget som säger att man inte får förbereda processerna samtidigt? Önskar jag kunde dela ivf/bärandet med min man också Tungan ute

Det känns ok, känner mig varm och lite PMSig, får fortfarande kramper i livmodern emellanåt, men annars mår jag bra fysiskt. Går mellan att försöka vara lyckligt ovetande och drömma, till att känna mig helt nere. Dagarna går långsamt. Har 4 av mina närmsta vänner som är gravida, och bara i veckan fått veta om 3 till i min vänskapskrets. Håller på att ordnar en babyshower, vilket känns jättekul, men blir samtidigt lite trött på allt graviditetssnack. Man bara längtar till att få vara vara med i gemenskapen typ. 

En dag i taget ❤️
  • RainbowFamilyDreams

Tack ska du ha <3. Näe det blev inget denna gång. Känns som jag blir lite mer och mer bitter ju längre denna resa tar. Men det är väl också rätt naturligt att det blir så. Mens dag 4 idag och det krampar mer än igår. Åh som om inte minus vore nog.

Jag har förstått att man gärna vill vänta nån cykel eller två för att kroppen ska hämta sig, och sen är det sommaruppehåll. Men jag ska avvakta till veckan och se om det dyker upp något på posten. De trodde att jag kanske skulle hinna göra en behandling innan stängning, men när jag ser min förmodade ägglossning i nästa cykel så blir det troligtvis försent. Jag är inställd på hösten för då blir jag inte mer besviken än vad jag redan är, höhöTungan ute.

Förstår det där med graviditetssnacket! Mina vänner som jag hängde mycket med, fick barn för 5-10 år sen.. så jag har alltid varit efter i snacket, de har redan familj och fler barn fler av dem.. så jag är inte alls synkad med dem. Umgås inte heller längre med dem, kanske för vi var väldigt i osynk med mycket, gled även ifrån dem av andra omständigheter i livet. så nu är det många år sedan.. . Just nu längtar jag efter att lära känna helt nya människor, som är i liknande sits och familjebildande. Vill påbörja ett nytt kapitel i livet. Men sen får vi se hur svårt det blir att få nya vänner i vuxen ålder.. känns som om det är svårt.

Förstår att det är både roligt och lite jobbigt att ordna/planera en babyshower till din vän. Hur mycket vet dina vänner om vad du går igenom själv just nu? Jobbigt med symtomen, jag hade kramper i livmodern både när jag plussade (tidigt MF) och nu sist. Man vet liksom inte eftersom alla tecken kan vara både bu och bä. Men jag hoppas såå för din skull. Att det är er tur nu , att de är guldis som fäster och bor in sig riktigt mysigt <3. Tänkte du testa den 11 juni fortfarande, tror du att du håller dig från tjuvtestning? 

Kram! och precis - en dag i taget.{#emotions_dlg.flower}

starrsky skrev 2025-06-01 15:07:39 följande:
    Åh, så ledsen att ni inte fick det efterlängtade plusset denna gång :( Hoppas det känns lättare nu när dagarna går. 
    Borde man inte få en chans i denna cykel om det inte varit ett mf liksom? Tänker att om det befruktats på sedvanligt sätt och inte fäst, så brukar man ju försöka igen nästa ÄL? 

Hoppas ni får en chans till innan sommaren nu iaf. Du kanske kan ringa dom o diskutera? Låter bra att ni kollar för din sambo också, är väl inget som säger att man inte får förbereda processerna samtidigt? Önskar jag kunde dela ivf/bärandet med min man också Tungan ute

Det känns ok, känner mig varm och lite PMSig, får fortfarande kramper i livmodern emellanåt, men annars mår jag bra fysiskt. Går mellan att försöka vara lyckligt ovetande och drömma, till att känna mig helt nere. Dagarna går långsamt. Har 4 av mina närmsta vänner som är gravida, och bara i veckan fått veta om 3 till i min vänskapskrets. Håller på att ordnar en babyshower, vilket känns jättekul, men blir samtidigt lite trött på allt graviditetssnack. Man bara längtar till att få vara vara med i gemenskapen typ. 

En dag i taget ❤️
  • Josefine1987

Åh jag har tappat bort er här i tråden och hittade inte era senaste inlägg för jag letade i fel tråd. Förlåt segt svar. 

Hur mår ni båda, ⭐️ och  🌈 ? 

• RainbowFamilyDreams

Verkligen ingen fara! Såklart! tycker du är väldigt aktiv här :) och det är aldrig någon förväntan! jag tycker bara det är trevligt att ni vill skriva här och även orkar lyssna! känner mig rätt ensam i allting. Man skulle vilja ha någon grupp där man kan träffa andra som går igenom samma sak.
    vilka fina emojis, haha! ⭐️🌈

jo jag var ju hemma några dagar förra veckan, tillbaka på jobbet igår. Accepterat att det inte blev något, biter ihop på jobbet även om jag är rätt ledsen över att det återigen inte blev någon graviditet. Inget annat val än att blicka framåt nu.

hur mår du själv just nu? Var befinner du dig i allt? ????

Tänker mycket på er båda! 

Kram!

Josefine1987 skrev 2025-06-03 17:23:14 följande:

Åh jag har tappat bort er här i tråden och hittade inte era senaste inlägg för jag letade i fel tråd. Förlåt segt svar. 

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-03 21:02:07 följande:

Verkligen ingen fara! Såklart! tycker du är väldigt aktiv här :) och det är aldrig någon förväntan! jag tycker bara det är trevligt att ni vill skriva här och även orkar lyssna! känner mig rätt ensam i allting. Man skulle vilja ha någon grupp där man kan träffa andra som går igenom samma sak.
    vilka fina emojis, haha! ⭐️🌈

jo jag var ju hemma några dagar förra veckan, tillbaka på jobbet igår. Accepterat att det inte blev något, biter ihop på jobbet även om jag är rätt ledsen över att det återigen inte blev någon graviditet. Inget annat val än att blicka framåt nu.

hur mår du själv just nu? Var befinner du dig i allt? ????

Tänker mycket på er båda! 

Kram!

Jag är lite oerfaren på familjeliv bara. Lite för gammal för att lära mig nytt 😂

Känns fint att kunna följa er. Jag förstår att du är ledsen. Det förvärras ju av den eviga väntan tycker jag, att man inte får en ny chans varje månad utan att det ska väntas och väntas. Fördelen med hösten är att det är förre röda dagar och annat som stör. 

Jag väntar fortfarande på mens, har en känsla i magen som att det borde komma snart. Litar dock inte längre på kroppens signaler. 

Ta hand om dig! ♥️

• starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-06-03 17:23:14 följande:

Fina du! Älskar emojisarna hihi

Hoppas mensen kommer snart! Hur mår du annars? Tänk på dig och allt du går igenom. ❤️

Jag ruvar på (dag 13 nu) men tror jag kommer ta test i helgen. Står inte ut längre med denna väntan. Alla (cyclogest?) 'symtom' jag haft med ömma bröst osv har typ försvunnit dock, så vågar inte hoppas på något. Håller med om det där att inte lita på sin kropps signaler. 

Hoppas ni får en fin helg. Så glad att vi har den här lilla gemenskapen i tråden här ☺️ 
  • RainbowFamilyDreams

Man får absolut lov att tycka det är tufft att navigera på familjeliv, tycker fortfarande sidan är lite svår på vissa grejer men man får ta den tiden man behöver Solig.

Stort tack för förståelsen: bara känns som att det inte kommer funka framöver heller.. (är det vanligt att man blir liksom nästan lite bitter / pessimistisk?) vill ju inte känna så dock Obestämd. Men vet inte om det är vanligt för varje negativt test att man känner lite hopplöshet.
    har iallafall fått hem en ny behandlingsplan. Tyvärr krockar nog min mens / ÄL med sommartiderna: så ser ut som att det kan bli augusti tidigast att höra Av sig :/. Vi får väl se.

Så tufft med mensen, hur längesedan var det du hade din förra mens nu? (Första dagen i senaste perioden?) hoppas verkligen den kommer igång snart! det är lite jobbigt att känna att det är på gång förstås men att det blir lite ?utdraget? nästan. Heja din mens😅. Har förstått att menscyklerna kan knasa lite efter behandling?

Josefine1987 skrev 2025-06-04 17:57:56 följande:

Jag är lite oerfaren på familjeliv bara. Lite för gammal för att lära mig nytt 😂

Känns fint att kunna följa er. Jag förstår att du är ledsen. Det förvärras ju av den eviga väntan tycker jag, att man inte får en ny chans varje månad utan att det ska väntas och väntas. Fördelen med hösten är att det är förre röda dagar och annat som stör. 

Jag väntar fortfarande på mens, har en känsla i magen som att det borde komma snart. Litar dock inte längre på kroppens signaler. 

Ta hand om dig! ♥️

• RainbowFamilyDreams

Jag håller också tummarna för att mensen kommer 🙏.

Har du fått info om hur länge du ska ta Cyclogest eller har du slutat med dem än starrsky? Jag skulle sluta ta dem typ 2 dagar innan testdag av nån anledning.

Och när det gäller alla symtom man har haft men att de försvinner, har förstått att folk få både fått minus och plussat trots att symtomen ?gått tillbaka? så det kan betyda verkligen allt, jag håller med dig - MEN jag hoppas för allt i hela världen att det är på rätt håll för dig, det hoppas vi ju givetvis alltid 💕🤗 Har läst om flera som plussat trots att symtomen nästan avtagit.

Är också tacksam för gemenskapen vi har här🤗. Vilken emoj ska vi ha på dig Josefine?? 8️?9️?😎

starrsky skrev 2025-06-05 16:41:58 följande:
    Fina du! Älskar emojisarna hihi

Hoppas mensen kommer snart! Hur mår du annars? Tänk på dig och allt du går igenom. ❤️

Jag ruvar på (dag 13 nu) men tror jag kommer ta test i helgen. Står inte ut längre med denna väntan. Alla (cyclogest?) 'symtom' jag haft med ömma bröst osv har typ försvunnit dock, så vågar inte hoppas på något. Håller med om det där att inte lita på sin kropps signaler. 

Hoppas ni får en fin helg. Så glad att vi har den här lilla gemenskapen i tråden här ☺️ 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-05 17:36:34 följande:

Har du fått info om hur länge du ska ta Cyclogest eller har du slutat med dem än starrsky? Jag skulle sluta ta dem typ 2 dagar innan testdag av nån anledning.

Och när det gäller alla symtom man har haft men att de försvinner, har förstått att folk få både fått minus och plussat trots att symtomen ?gått tillbaka? så det kan betyda verkligen allt, jag håller med dig - MEN jag hoppas för allt i hela världen att det är på rätt håll för dig, det hoppas vi ju givetvis alltid 💕🤗 Har läst om flera som plussat trots att symtomen nästan avtagit.

Oj nej de sa ingenting alls, men jag fick 4 pkt på ett uttag så antog att jag bara ska fortsätta tills mensen kommer/tills plus. Undra om de kan påverka gravtest? 

Åh, bra att veta, ska sluta känna efter så mycket då haha. Åh tack för lyckoönskningarna. Jag uppdaterar er efter svar oavsett ❤️ 

Förr eller senare vet jag att det kommer gå vägen för oss alla. På något sätt. Vi måste bara orka ta oss dit, sen kommer det ha varit värt det ❤️ 
Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?