• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • Josefine1987
    starrsky skrev 2025-06-05 16:41:58 följande:
    Fina du! Älskar emojisarna hihi

Hoppas mensen kommer snart! Hur mår du annars? Tänk på dig och allt du går igenom. ❤️

Jag ruvar på (dag 13 nu) men tror jag kommer ta test i helgen. Står inte ut längre med denna väntan. Alla (cyclogest?) 'symtom' jag haft med ömma bröst osv har typ försvunnit dock, så vågar inte hoppas på något. Håller med om det där att inte lita på sin kropps signaler. 

Hoppas ni får en fin helg. Så glad att vi har den här lilla gemenskapen i tråden här ☺️ 

Åh men tänk att du tagit dig ända till dag 13! Förstår verkligen att du vill testa nu, tycker du är imponerande som väntat så pass länge ändå. 

Håller tummarna så för er! 

Jag mår ganska bra. Den jobbiga våren hänger kvar, ena dagen känner jag mig välmående och att jag har landat. Sen plötsligt känns allt lite mörkt igen en annan dag. Det är väl så det ofta är och får vara med sorg tänker jag. 

Uppdatera gärna när du vill och orkar! Hoppas så att ert embryo fäst och frodas!

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-05 17:30:02 följande:

Man får absolut lov att tycka det är tufft att navigera på familjeliv, tycker fortfarande sidan är lite svår på vissa grejer men man får ta den tiden man behöver Solig.

Stort tack för förståelsen: bara känns som att det inte kommer funka framöver heller.. (är det vanligt att man blir liksom nästan lite bitter / pessimistisk?) vill ju inte känna så dock Obestämd. Men vet inte om det är vanligt för varje negativt test att man känner lite hopplöshet.
    har iallafall fått hem en ny behandlingsplan. Tyvärr krockar nog min mens / ÄL med sommartiderna: så ser ut som att det kan bli augusti tidigast att höra Av sig :/. Vi får väl se.

Så tufft med mensen, hur längesedan var det du hade din förra mens nu? (Första dagen i senaste perioden?) hoppas verkligen den kommer igång snart! det är lite jobbigt att känna att det är på gång förstås men att det blir lite ?utdraget? nästan. Heja din mens😅. Har förstått att menscyklerna kan knasa lite efter behandling?

Jag förstår din känsla fullt ut. Tror du inte att vi kanske får acceptera att vi kommer känna så ända till den dagen då vi faktiskt får ett positivt test? 

Jag hörde en IVF-läkare prata om det så fint, hon sa att vara deppig och att inte tro att behandlingen fungerar påverkar inte chansen att det lyckas. Såklart så mår man bättre om man känner sig mer positivt, men jag tyckte ändå den kommentaren sänkte pressen lite. Det är okej att det känns omöjligt, det kan gå precis lika bra ändå ♥️

Vad bra att du fått en plan, men tråkigt med sommarkrocken. 

Min känsla är ändå att mensen nog kommer idag, har mensvärk och fått springa på toa flera ggr i natt. Endast minimal blödning hittills, men tror ändå det är starten. dag 34 tror jag det är, mina senaste månader har jag haft cykel på 23-24 dagar. 

Kram till er! 

• RainbowFamilyDreams

Cyclogesten ska inte påverka gravresultatet vad jag vet, det är mer Ovitrellesprutan , ägglossningsspruta som kan ge felaktigt resultat i upp till 10 dagar pga det innehåller  hcg/gravhormon men det gör inte Cyclogesten🤗. 

Imponerad över att du kunnat hålla dig från att testa 🙏. Jag håller tummarna för dig ❤️🤗 och för oss! Snart får du svar och oavsett vad det blir så blir det skönt för dig / er att veta 🤗

starrsky skrev 2025-06-06 00:55:00 följande:
    Oj nej de sa ingenting alls, men jag fick 4 pkt på ett uttag så antog att jag bara ska fortsätta tills mensen kommer/tills plus. Undra om de kan påverka gravtest? 

Åh, bra att veta, ska sluta känna efter så mycket då haha. Åh tack för lyckoönskningarna. Jag uppdaterar er efter svar oavsett ❤️ 

Förr eller senare vet jag att det kommer gå vägen för oss alla. På något sätt. Vi måste bara orka ta oss dit, sen kommer det ha varit värt det ❤️ 
  • RainbowFamilyDreams

Du har helt rätt i det. Kanske bara acceptera att det är så och att vi får lov att känna alla de känslorna, precis som du säger 🙏.

Tack för att du delar med dig av de fina orden från IVF-läkaren. Det är verkligen väl värt att reflektera över. 

Håller tummarna för din mens, även om det är tungt när den kommer också med alla biverkningar som det är i sig 😅. Men skönt ändå för då känner du kanske att det ändå ?går framåt?. Hur känner du inför en ny behandling nu?💕

kram och glad nationaldag på er!❤️

Josefine1987 skrev 2025-06-06 09:16:53 följande:

Jag förstår din känsla fullt ut. Tror du inte att vi kanske får acceptera att vi kommer känna så ända till den dagen då vi faktiskt får ett positivt test? 

Jag hörde en IVF-läkare prata om det så fint, hon sa att vara deppig och att inte tro att behandlingen fungerar påverkar inte chansen att det lyckas. Såklart så mår man bättre om man känner sig mer positivt, men jag tyckte ändå den kommentaren sänkte pressen lite. Det är okej att det känns omöjligt, det kan gå precis lika bra ändå ♥️

Min känsla är ändå att mensen nog kommer idag, har mensvärk och fått springa på toa flera ggr i natt. Endast minimal blödning hittills, men tror ändå det är starten. dag 34 tror jag det är, mina senaste månader har jag haft cykel på 23-24 dagar. 

Kram till er! 

Kram till er! 

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-06 18:59:42 följande:

Du har helt rätt i det. Kanske bara acceptera att det är så och att vi får lov att känna alla de känslorna, precis som du säger 🙏.

Tack för att du delar med dig av de fina orden från IVF-läkaren. Det är verkligen väl värt att reflektera över. 

Håller tummarna för din mens, även om det är tungt när den kommer också med alla biverkningar som det är i sig 😅. Men skönt ändå för då känner du kanske att det ändå ?går framåt?. Hur känner du inför en ny behandling nu?💕

kram och glad nationaldag på er!❤️

Kram till er! 

Ikväll tar jag första sprutan. Jag känner alla möjliga känslor 🥹 orolig hur jag ska få ihop det med jobb på olika orter under olika delar av behandlingen, oro för biverkningar då jag har en intensiv period framför mig och så en liten känsla av hopplöshet. Hoppas så innerligt att åtminstone få ett embryo att återföra och allra helst såklart att det lyckas.

Jag känner positiva saker också. Känner mig lättad att mensen kom och att vi hinner med ett försök innan hösten, tacksam att det fortfarande räknas som vårt första försök eftersom vi inte gjort någon återföring tidigare osv. 

Hoppas på mirakel, för oss alla!

Glad nationaldag. Ta hand om er. ♥️

• Anonym (Tk)
    Josefine1987 skrev 2025-06-06 21:36:22 följande:

Ikväll tar jag första sprutan. Jag känner alla möjliga känslor 🥹 orolig hur jag ska få ihop det med jobb på olika orter under olika delar av behandlingen, oro för biverkningar då jag har en intensiv period framför mig och så en liten känsla av hopplöshet. Hoppas så innerligt att åtminstone få ett embryo att återföra och allra helst såklart att det lyckas.

Jag känner positiva saker också. Känner mig lättad att mensen kom och att vi hinner med ett försök innan hösten, tacksam att det fortfarande räknas som vårt första försök eftersom vi inte gjort någon återföring tidigare osv. 

Jag hade ett stort jobbevent dagen efter återförande. Jag försökte ta det lite lugnt men det blev ändå över 25000steg när dagen var slut. Från mina 4000 steg jag normalt gör i snitt på en dag. Jag var sen på resande fot hela veckan flög omkring, åkte tåg, sprang på events och höll på?
    Plussade förra veckan! 
  • starrsky

Hej tjejer. 

Kan knappt tro det (därför jag tog om testet med tre olika stickor med olika märken igår) men jag har plussat! 

Så mycket blandade känslor. Först lättnad, följt av rädsla. Låter kanske helt konstigt men kan knappt glädjas åt det så som jag trorr. Kanske för att det var inte så länge sen jag fick ett tidigt missfall, så nu vågar jag inte ens tänka att jag är gravid utan håller mig till 'jag har fått ett plus'. Den känns det som det är flera hinder på vägen, det ska inte vara kemisk graviditet, eller utomkvedshavandeskap vilket jag har ökad risk för, det ska inte vara en ofostrig graviditet och jag ska inte få MF i v 6 igen. Vill bara snabbspola tiden till första ultraljudet i v8. Har fortfarande mensvärksliknande kramper och huggsmärtor i höger äggstock. 

Fallhöjden känns så himla hög nu. Har inte sovit inatt alls pga ångest. 

Men med det sagt, så visar det att det krävs verkligen ibland bara ett ägg, och ett enda embryo. Hoppas det kan ge hopp åt er, och även de med väldigt lågt AMH som läser detta. ❤️ 

• starrsky

Åh, vad skönt att du hinner börja nu! Vad tar du för sprutor nu, är det annan dos/preparat eller samma som sist? Såklart det blir blandade känslor, nu kastas man in i karusellen igen. Vad bra att första gången inte 'räknades' av era försök, kommer det bli ICSI denna gång? Jag tror och hoppas ni får en återföring och att det ska vara ert guldägg ❤️ 

Låter slitigt med jobb på olika orter. Jag hade också med mig sprutorna på konferens i annan stad, fick ta dom inne på restaurangtoan några gånger till o med. Även om det är dränerande med en intensiv period så kan det vara ett bra sätt att distrahera och få tiden att gå. Hoppas de anpassar din dos så du får mindre biverkningar nu och mår så bra du kan. Skönt med det läkaren sa också, jag har varit så sjukt stressad och inte gett mig själv några som helst 'optimala förutsättningar', så det är skönt att sånt inte spelar någon roll för embryot iaf (även om det sliter på ens egna hälsa). 

Jag tror stenhårt på denna ivf runda för er, Josefine! Kram 
  • RainbowFamilyDreams

Hej på dig! Det är ju helt fantastiska nyheter! Jag förstår din oro för missfall och det, skulle jag plussa igen kommer det nog vara samma sak här. Men det ingår liksom på något sätt, men det låter ju helt underbart Skämssååå kul för er: jag hoppas verkligen det håller kvar nu! Men det är ju en fantastik början med goda förutsättningar!

Ja Det visar ju verkligen att allt är möjligt! jag fick 5 blastocyster och inte ens den färska tog sig. Så det säger ju verkligen att allt är möjligt, även vid lågt AMH❤️ håller försiktigt mina tummar nu att det håller kvar! Men jag tror och hoppas verkligen det. Var det  tydliga sträck? det var nog ett guldembryo!💕 och att det iallafall har velat fästa sig nu är ju fantastiskt, men jag förstår din oro eftersom jag ju också haft ett tidigt missfall. Håller försiktigt mina tummar och tår! Har du gjort något särskilt denna tid, med kost/vila eller så?

Får jag fråga en privat fråga: har ni haft sex efter insättning eller fått några tips/råd om hur du/ni tjejer ska leva för att öka chanserna för en graviditet?

När jag och tjejen gjorde insemination så fick vi råd om att ha det lite skönt så att säga, de sa att en orgasm samma kväll och dagen efter skulle hjälpa till. Men vid IVF har vi inte fått några såna tips. Kanske för att befruktningen redan är gjord? 🙈.

Kraaam

starrsky skrev 2025-06-07 14:49:05 följande:

Hej tjejer. 

Kan knappt tro det (därför jag tog om testet med tre olika stickor med olika märken igår) men jag har plussat! 

Så mycket blandade känslor. Först lättnad, följt av rädsla. Låter kanske helt konstigt men kan knappt glädjas åt det så som jag trorr. Kanske för att det var inte så länge sen jag fick ett tidigt missfall, så nu vågar jag inte ens tänka att jag är gravid utan håller mig till 'jag har fått ett plus'. Den känns det som det är flera hinder på vägen, det ska inte vara kemisk graviditet, eller utomkvedshavandeskap vilket jag har ökad risk för, det ska inte vara en ofostrig graviditet och jag ska inte få MF i v 6 igen. Vill bara snabbspola tiden till första ultraljudet i v8. Har fortfarande mensvärksliknande kramper och huggsmärtor i höger äggstock. 

Fallhöjden känns så himla hög nu. Har inte sovit inatt alls pga ångest. 

Men med det sagt, så visar det att det krävs verkligen ibland bara ett ägg, och ett enda embryo. Hoppas det kan ge hopp åt er, och även de med väldigt lågt AMH som läser detta. ❤️ 

• RainbowFamilyDreams

Jag förstår verkligen att du känner alla möjliga känslor! Det låter väldigt tufft med jobb på oliks orter. Det är ju verkligen en påfrestande tid där man kastas mellan hopp och förtvivlan - ständigt! Förstår också att senaste behandlingen måste varit nästan som en chock, när det tycktes så bra med allt och att det sen inte blev något för er att sätta in. Vet inte om jag frågat om du har gjort några justeringar nu inför denna gång, får jag fråga vilken spruta du tar?🙏
    Vad tufft att det är en intensiv period, hur mycket vet folk omkring dig om vad du går igenom?❤️

Förstår att det blir en lättnad med ett försök innan hösten🙏. 

Fantastiskt att startsky plussat, jag förstår dock oron med allt som ska klaffa därefter. Känns typ som man aldrig får vara helt lycklig oavsett om det är plus eller minus 🙈. Skulle vilja plussa och komma förbi de mest kritiska veckorna, det känns så långt bort. Men håller tummarna för att vi alla ska dit ❤️

Får jag fråga er vilka kliniker Ni går på? Och är ni nöjda? ni behöver inte säga om ni inte vill och behöver såklart inte uppge region💕. Om man inte får nån återföring så blir det alltså inget försök? Det är ju iallafall bra av kliniken! 

Vi är som sagt lite inne på att börja kika privat till tjejen eftersom hon fyllt 35. Vi båda vill gärna bära och bli gravida. känns som om det är så lång väntan mellan försöken när man går via regionen, vet ni om det är väntetider mellan försöken när man går privat?

Lycka till med sprutorna Josefine, pepp till dig starrsky, förstår verkligen din ångest. Jag hoppas du kan få sova lite snart❤️

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?