• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-07 21:17:13 följande:

Så tungt, denna eviga väntan är påfrestande. Vi får hoppas att vi en dag uppnår drömmen 🌹. Så de sa till er att det är rätt ovanligt eller att ni hade ?otur? nu att inget embryo utvecklades trots fina ägg och spermier? Det är så mycket man inte kan styra över :/.

Ja, precis. Han var förvånad när det såg så bra ut först att det inte blev ett enda normalt embryo. Dom var så självsäkra från starten när dom bokade in dag 5 för att det var många ägg och fina spermier, sen så blev det ingenting :(

Jag känner en rädsla för att det inte kommer bli något embryo att återföra. Jag har upplevt ganska mycket biverkningar och det känns tungt att det inte ens ledde till ett försök.
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-07 21:11:32 följande:

Jag håller också tummarna för guldägg för er ❤️. Mängden ägg behöver ju inte betyda att det är bra kvalitet , färre ägg kan ju vara av bra kvalitet så allt beror väl på!:) håller tummarna Och tårna!

allt gick bra idag. Bara orolig att jag kommer spontan-ägglossa trots att jag tar fyremadelen :/.
    jag har haft ägglossningsflytningar sedan i söndags och det var bara dag 4 med Gonal F. Har det ännu nu onsdag och hade  ju VUL Idag :). Fyra äggblåsor på ena sidan och fler på andra sidan kanske 5-6 mindre äggblåsor. 
    den största just nu är 19 mm och det är väl det som oroar mig lite då jag har inbokat äggplock först på måndag: lite rädd att den kommer växa till sig snabbt och ägglossa spontant :// har blivit väldigt svullen i magen och har molande värk. Men de försökte lugna mig att det är lugnt.

De ville göra äggplock på helgen egentligen men det är ju stängt? och fredagen hade varit för tidigt sa dem. Så ska kontakta dem nu och bara stämma av då jag blir så orolig. Sen det ju bra att kroppen svarat bra på behandlingen :). De sa att det vuxit till sig lite snabbare än de trodde. Så är positiv men lite orolig och besvärad av min nya ballongmage 🤣.

hoppas du har haft en bra dag?:) hur känns det inför allt för egen del nu:)?

Hur går det för dig? <3
  • RainbowFamilyDreams

jag skrev till kliniken om min oro för spontan ägglossning, men de lugnar mig genom att skriva att om jag bara följer planeringen ska det inte vara någon fara. Men orolig är jag ändå haha :(. tycker mina ägglossningsflytningar har försvunnit lite (men de kanske kommer i omgångar), men jag har molande värk i magen som innan mens ungefär. Kommer inte ha fler ultraljud innan så man känner sig lite lämnad åt ödet haha:). men vi får helt enkelt se på måndag hur allt har gått..

hur gör det för dig och väntan med blödningen?
    kram!🙏

Josefine1987 skrev 2025-05-08 18:23:36 följande:
    Hur går det för dig? <3
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-07 21:14:37 följande:

Så tufft med missfall i vecka 6, hur har du tagit det?🌹. Jag fick kemisk graviditet i december så det var supertidigt också, vecka 5 tror jag, men tog så oerhört hårt ändå. man blir mer ödmjuk tror jag:/

Förståeligt ❤️ :( Kände samma. Var ledsen i flera veckor. Man hinner verkligen få upp förhoppningar, och då blir fallhöjden ännu högre när det det inte går :( skickar en kram till dig! 

RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-07 21:11:32 följande:

Jag håller också tummarna för guldägg för er ❤️. Mängden ägg behöver ju inte betyda att det är bra kvalitet , färre ägg kan ju vara av bra kvalitet så allt beror väl på!:) håller tummarna Och tårna!

allt gick bra idag. Bara orolig att jag kommer spontan-ägglossa trots att jag tar fyremadelen :/.
    jag har haft ägglossningsflytningar sedan i söndags och det var bara dag 4 med Gonal F. Har det ännu nu onsdag och hade  ju VUL Idag :). Fyra äggblåsor på ena sidan och fler på andra sidan kanske 5-6 mindre äggblåsor. 
    den största just nu är 19 mm och det är väl det som oroar mig lite då jag har inbokat äggplock först på måndag: lite rädd att den kommer växa till sig snabbt och ägglossa spontant :// har blivit väldigt svullen i magen och har molande värk. Men de försökte lugna mig att det är lugnt.

De ville göra äggplock på helgen egentligen men det är ju stängt? och fredagen hade varit för tidigt sa dem. Så ska kontakta dem nu och bara stämma av då jag blir så orolig. Sen det ju bra att kroppen svarat bra på behandlingen :). De sa att det vuxit till sig lite snabbare än de trodde. Så är positiv men lite orolig och besvärad av min nya ballongmage 🤣.

hoppas du har haft en bra dag?:) hur känns det inför allt för egen del nu:)?

RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-09 06:29:44 följande:

jag skrev till kliniken om min oro för spontan ägglossning, men de lugnar mig genom att skriva att om jag bara följer planeringen ska det inte vara någon fara. Men orolig är jag ändå haha :(. tycker mina ägglossningsflytningar har försvunnit lite (m

Låter som det var optimalt på ultraljudet med ett bra antal ägg! Åh jag förstår helt det där med att vara rädd och ägglossa! Jag har också börjat med Menopur nu och det enda som bromsar ÄL är ett klick med nässprayen morgon o kväll. Som jag har nojat över att det inte ska spraya ordentligt, att jag är pollen-täppt, att jag nyser ut preparatet osv och att alla mina redan för få ägg ska lossa i förväg 🙈 

Skönt att du kunde prata med kliniken. Allt annat är utanför vår kontroll nu, på gott och ont! 

Hoppas molvärken avtar. Håller tummarna för måndag, att plocket ska gå smidigt. Det kan vara bra att säga till dom om man är orolig innan, så hoppas jag de är extra snälla. Du är grym som tagit dig såhär långt! Snart i mål <3 Du har en hejarklack här på andra sidan Familjeliv-forumet som hejjar på dig och er! 
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-09 06:29:44 följande:

jag skrev till kliniken om min oro för spontan ägglossning, men de lugnar mig genom att skriva att om jag bara följer planeringen ska det inte vara någon fara. Men orolig är jag ändå haha :(. tycker mina ägglossningsflytningar har försvunnit lite (men de kanske kommer i omgångar), men jag har molande värk i magen som innan mens ungefär. Kommer inte ha fler ultraljud innan så man känner sig lite lämnad åt ödet haha:). men vi får helt enkelt se på måndag hur allt har gått..

hur gör det för dig och väntan med blödningen?
    kram!🙏

Vad bra att du skrev till dom och fick svar. Jag fick veta att för tidig ägglossning under behandling är extremt ovanligt. Magont är också vanlig och korrelerar inte till ägglossningen. 

Förlåt att jag är virrig. När är det äggplock? Håller tummarna för dig. 

Blödningen har äntligen kommit. Hoppas på att få en chans innan sommaruppehållet!

• RainbowFamilyDreams

Tack Josefine! Jo jag har hört att det typ inte ska hända. Men har ändå en känsla av att min ÄL redan varit eller kommer att ha varit :/.

Har liksom inga ägglossningsflytningar längre sedan två dagar och molande värken finns där men känns annorlunda.. men man får bara se vad som händer. Har äggplocket på måndag morgon nu 12/5 så då får jag de riktiga svaren, skräckblandad förtjusning;). Ska meddela här vad de hitttade och hur allt gick. Är mest rädd för att det inte ska finnas något att plocka, men det är kanske de flestas oro..

Vad skönt att din blödning kom även om det förstås är tufft, men det kanske ändå blir liksom starten på ett nytt försök och en ny omgång förhoppningsvis innan sommaren. Hur ser det ut med behandlingar där ni går innan sommaren?

kram!!

Josefine1987 skrev 2025-05-10 08:51:48 följande:

Vad bra att du skrev till dom och fick svar. Jag fick veta att för tidig ägglossning under behandling är extremt ovanligt. Magont är också vanlig och korrelerar inte till ägglossningen. 

Förlåt att jag är virrig. När är det äggplock? Håller tummarna för dig. 

Blödningen har äntligen kommit. Hoppas på att få en chans innan sommaruppehållet!

• RainbowFamilyDreams

Är nu äntligen klar med äggplocket! Fick lugnande och smärtstillande. Blev vägd innan. 
    Hade gått upp 2 kg över godkänd BMI-gräns :( men det är nog sista sprutorna nu sen åt jag rätt mycket mat igår för jag visste att jag skulle behöva vänta med att äta nu på morgonen, haha.
    Totalt blev det iallafall 9 ägg.

Imorgon eftermiddag får jag reda på om något har lyckats bli befruktat. 

Själva ingreppet gick bra och kändes så klart men bedövningen hjälpte nog till. Upplever större smärta nu efteråt, men blir vila hela dagen idag så får jag se om jag orkar jobba imorgon :). Skönt att det är över! Så får vi se hur befruktningen går..

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-12 09:42:52 följande:

Är nu äntligen klar med äggplocket! Fick lugnande och smärtstillande. Blev vägd innan. 
    Hade gått upp 2 kg över godkänd BMI-gräns :( men det är nog sista sprutorna nu sen åt jag rätt mycket mat igår för jag visste att jag skulle behöva vänta med att äta nu på morgonen, haha.

Själva ingreppet gick bra och kändes så klart men bedövningen hjälpte nog till. Upplever större smärta nu efteråt, men blir vila hela dagen idag så får jag se om jag orkar jobba imorgon :). Skönt att det är över! Så får vi se hur befruktningen går..

Vad bra att ingreppet gick bra. Ta hand om dig och vila, så håller jag tummarna stenhårt för fina resultat imorgon. Uppdatera gärna här om du orkar!
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-12 09:42:52 följande:

Woho! Nu är det avklarat! Skönt att det gick bra och att det blev 9 ägg! Håller tummarna för många befruktningar! Är det ok om jag frågar hur ni gjort med donator, Sverige/utomlands? Får man välja eller 'matchar' dom åt er? 

Vila på nu och unna dig något gott! Hoppas på ett bra samtal imorgon ☺️

Jag fick nyss ett tel meddelande från sköterskan om att mitt östrogenprov idag var i underkant, men de kan inte öka min dos mer då jag är på max redan. Låter inte lovande precis. Är rädd att jag inte ska ha svarat alls och ivf blir en flopp trots maxdos och långt protokoll :( Aja, vi får se på fredag. 
Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?