• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-23 16:11:26 följande:

Hej Starrsky! Jag har verkligen tänkt på hur du har haft det i samband med äggplocket! Tack för uppdateringen :). Vad jobbigt att de fick trycka på magen, varfär fick de göra så, satt den lite svåråtkomligt?

Jag håller tummarna för att det är ett guldägg ni har plockat utHjärta även om jag förstår att du är orolig och stressad. Det var ju positivt att det blev befruktat och håller också mina tummar och tår för att det ska fortsätta i önskvärd riktning!!

Jag tänker att det säkert inte är nån fara att börja med Cyclogesten imorgon för det tar väl några dagar innan embryot fäster, men samtidigt kan jag inte heller se nackdelen i att ta en cyclogest ikväll? Det borde väl gå bra det med, kramar till dig :). Vi följer varandra här!

Tack snälla! 

Ja precis tror ena äggstocken satt lite svårt och de var lättrörliga tydligen (kanske därför jag fått äggstocksvridning förut?). Idag känns det bättre, lite värk i flanken bara :) 
  • RainbowFamilyDreams

Heja dig! Så spännande :) då är vi officiellt ruvare nu:). 

Håller verkligen mina tummar och tår!
    Vill du berätta när du har testdag? hur upplevde du återföringen??

Jag har på torsdag 29/5. Haft mensvärk och ganska kraftigt i veckan :/ lite lugnare idag men känner i övrigt inga direkta symtom på graviditet.. hade svettningar i tre nätter och spända bröst men allt högst troligen pga progesteronet, men man hoppas verkligen alltid!

håller tummarna för ditt guldägg{#emotions_dlg.flower}

Josefine, tänker på dig också i all väntan och med allt som händer runtomkring i livet. Den är påfrestande. 

tänker på er Båda!!

starrsky skrev 2025-05-24 10:30:50 följande:

Hej igen tjejer, det blir ET idag! Eftersom vi bara har ett då vill de inte vänta till blastocyst stadiet, så från och med ikväll börjar jag ruva! Känns overkligt och lite läskigt, såklart rädd att det inte ska fästa eller att det ska bli ett nytt MF men försöker tillåta mig själv att vara lite glad idag också ❤️ 

• RainbowFamilyDreams

Aha! jag förstod att man ska undvika samlag pga risk för just vridning (torsion) av äggstockarna Under behandling. hur känns vridning??

starrsky skrev 2025-05-24 10:33:18 följande:
    Tack snälla! 

Ja precis tror ena äggstocken satt lite svårt och de var lättrörliga tydligen (kanske därför jag fått äggstocksvridning förut?). Idag känns det bättre, lite värk i flanken bara :) 
  • starrsky

Ruvardagarna har börjat!  Woho! Men vad kul då är det snart testdag för dig! Jag har testdag 11/6 och jag hoppas veckorna går snabbt och mensfritt nu för oss och att du Josefine kan få en tid snart också ❤️ Och hoppas mensvärken är livmodern som växer bara :) Jag får typ som en menskramp 1-2 timmar efter cyclogest, får ni så? Så svårt att veta vad som är vad

Ja jag vågar knappt promenera hastigt av rädsla för torsion! Brukar dansa annars också men skippar det nu tills testdag i alla fall! 

Torsion var den värsta smärtan jag någonsin upplevt, blev medvetslös av och till pga smärtan, och fick opereras akut. Tack o lov lyckades de rädda äggstocken trots att den hade blivit helt blå efter 2 varv runt sin egen axel Skrikandes men då hade jag en stor cysta på 12 cm som tyngde ner den. 

• RainbowFamilyDreams

Tack för svaret Starrsky! Ja snart är det testdag, känner en skräckblandad förtjusning inför det haha. Men just nu vill jag nog bara få ett svar oavsett om det är negativt eller ej för man blir lite knäpp i huvudet av att inbilla sig symtom och allt vad det innebär Tungan ute.
    Det du beskriver som kramp känner jag inte igen, inte mer än att jag har haft molande mensvärk sedan bara typ 2 dagar efter embryotransfern, som kommer och går i styrka :/. I onsdags trodde jag på riktigt att mensen skulle komma vilken sekund som helst: idag har det varit liiite mindre värk: brösten ömmar inte längre.. men det gjorde de i förrgår?! Skumt värre haha.

Oh herregud det låter ju helt fruktansvärt med äggstocksvridning! får jag fråga i vilket sammanhang det uppstod (om det inte är för privat). Låter som ett akut och farligt tillstånd och är glad att det inte gick värre?! Har du haft det fler gånger?

Håller tummarna för dig Josefine, också. Hur har du det för stunden?

kramar till er!!

starrsky skrev 2025-05-24 18:06:46 följande:

Ruvardagarna har börjat!  Woho! Men vad kul då är det snart testdag för dig! Jag har testdag 11/6 och jag hoppas veckorna går snabbt och mensfritt nu för oss och att du Josefine kan få en tid snart också ❤️ Och hoppas mensvärken är livmodern som växer bara :) Jag får typ som en menskramp 1-2 timmar efter cyclogest, får ni så? Så svårt att veta vad som är vad

Ja jag vågar knappt promenera hastigt av rädsla för torsion! Brukar dansa annars också men skippar det nu tills testdag i alla fall! 

Torsion var den värsta smärtan jag någonsin upplevt, blev medvetslös av och till pga smärtan, och fick opereras akut. Tack o lov lyckades de rädda äggstocken trots att den hade blivit helt blå efter 2 varv runt sin egen axel Skrikandes men då hade jag en stor cysta på 12 cm som tyngde ner den. 

• starrsky

Så spännande! Ja haha man överanalyserar nog varenda känning. Kommer du kunna hålla dig till testdagen? 😁 jag ska nog försöka hålla mig till vår testdag 11/6 om jag inte får någon blödning innan! 

Jag har fått torsion två gånger, en på varje äggstock. Ena gången bara av att jag vände mig i sängen på morgonen, och en gång när jag sprang till bussen på väg till jobbet. Men båda gångerna hade jag stora cystor jag inte visste om som tyngde ner äggstocken. Sedan dess har jag gått på ppiller av den anledningen, ända tills vi försökte bli gravida då. Så det kan vara en av anledningarna att jag har få ägg, att de tog skada av syrebristen vid torsionerna. Ja torsion och utomkvedshavandeskap är de två farliga akuta tillstånden gynekologiskt då man kan få blödningar/blodförgiftning. Så får man fruktansvärd plötslig smärta ska man inte vänta med att söka på akuten!

ET gick bra, tyckte inte det kändes mer än cellprov typ och det jobbigaste var att jag var sååå kissnödig och fokuserade mest på att inte kissa på läkaren Tungan ute

Jag hade ganska mycket mensvärkliknande känsla när jag var gravid sist, så jag hoppas det är så för dig! Du har inte haft några blödningar/spottings? 

Igår kväll fick jag rejäääl krampsmärta i magen igen, höll i ca 15 min. Känns som jag ska putta ut lilla ägget när livmodern krampar, alla dessa hjärnspöken haha. 

• RainbowFamilyDreams

Ja man analyserar verkligen allt! Jag har verkligen blivit en googlenarkoman om man får lov att uttrycka det så, TROTS att jag säger till mig själv att jag varken borde göra det eller mår bra av det Rynkar på näsan.

Men oj, det låter verkligen dramatiskt. Det låter som om äggstockarna nästan sitter lite "lösa" då? Typ att de rör sig lite fritt? Man hade velat gå in i kroppen ibland och nästan som sätta en liten kamera där så man kunde förstå vad det är som händer där inne haha. 

Men vad tufft om det kan ha bidragit till era färre antal ägg, men samtidigt inte något du hade kunnat göra något åt alls. Men är du försiktig när du vrider dig och så, är du rädd för att det ska hända igen? Hade aldrig hört talas om det innan förrän det stod i våra papper att vi skulle undvika samlag pga risken för torsion.

Hur var det sist när du var gravid? Har ju själv ett missfall i bagaget, fick njuta av graviditeten i en vecka :(. Då tog jag dock ej progesteron (första inseminationen). Inför andra inseminationen som tyvärr ej gav något, då tog jag progesteron och har inget minne av att jag hade så mucket biverkningar som jag har haft nu. Men nu har jag å andra sidan tagit två sprutor + ovitrelle så nu har jag haft massa hormoner i mig!

Har ännu inte haft någon blödning eller spottings. Tyckte imorse att det var liiiite ljusbrunt i trosskyddet (från progesteronet), men det var knappt synligt så jag vet inte. Har inte haft något under dagen idag. Men har som vanlig mensvärk idag söndag igen :(. Inga ömma bröst längre. Men svettades som en galning inatt - igen. Vill mest testa nu så jag får ett svar. Har redan ställt mig in på att det nog inte blir denna gången. Men hoppas gör man ju så innerligt alltid ändå..

Imorgon var det två veckor sedan äggplock och även min beräkande mensdag, så vi får se... eller om progesteronet ev.skjuter upp mensen om det nu blir så. Känns lite deppigt men man får hålla modet uppe!

Det är ingen risk att du ska putta ut den lille fina där inne, men jag förstår precis din känsla! ;). Ruvardagarna var värre än jag trodde. Efter ET var jag mest lycklig, sen kom nojjan. Vid ett nytt försök måste jag nog tänka om, för denna oro kan ta knäcken på vem som helstSkrattande.

Nu blev det lite långt här men ja ;). Vi håller varandra uppdaterade! :)

starrsky skrev 2025-05-25 11:34:34 följande:

Så spännande! Ja haha man överanalyserar nog varenda känning. Kommer du kunna hålla dig till testdagen? 😁 jag ska nog försöka hålla mig till vår testdag 11/6 om jag inte får någon blödning innan! 

Jag har fått torsion två gånger, en på varje äggstock. Ena gången bara av att jag vände mig i sängen på morgonen, och en gång när jag sprang till bussen på väg till jobbet. Men båda gångerna hade jag stora cystor jag inte visste om som tyngde ner äggstocken. Sedan dess har jag gått på ppiller av den anledningen, ända tills vi försökte bli gravida då. Så det kan vara en av anledningarna att jag har få ägg, att de tog skada av syrebristen vid torsionerna. Ja torsion och utomkvedshavandeskap är de två farliga akuta tillstånden gynekologiskt då man kan få blödningar/blodförgiftning. Så får man fruktansvärd plötslig smärta ska man inte vänta med att söka på akuten!

ET gick bra, tyckte inte det kändes mer än cellprov typ och det jobbigaste var att jag var sååå kissnödig och fokuserade mest på att inte kissa på läkaren Tungan ute

Jag hade ganska mycket mensvärkliknande känsla när jag var gravid sist, så jag hoppas det är så för dig! Du har inte haft några blödningar/spottings? 

Igår kväll fick jag rejäääl krampsmärta i magen igen, höll i ca 15 min. Känns som jag ska putta ut lilla ägget när livmodern krampar, alla dessa hjärnspöken haha. 

• RainbowFamilyDreams

Glömde svara på det med testdag! Jag har inte tjuvtestat än, idag ruvardag 8. Men - jag och sambon kom överens att om jag får minsta ljusbruna fllytning erller så som kan tyda på att det inte blir något, så kommer vi testa innan torsdag. 

Känns som om mensen kan komma vilken minut som helst :/ Blä!

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-25 14:40:45 följande:

Glömde svara på det med testdag! Jag har inte tjuvtestat än, idag ruvardag 8. Men - jag och sambon kom överens att om jag får minsta ljusbruna fllytning erller så som kan tyda på att det inte blir något, så kommer vi testa innan torsdag. 

Känns som om mensen kan komma vilken minut som helst :/ Blä!

Åh vad spännande! Kan bara föreställa mig hur den här väntan och analyserandet av alla symptom måste vara så utmanande. Åh jag håller tummarna så jag nästan spricker för att det ska gå vägen! 
  • Josefine1987

Så spännande att ruvandet är igång. Hoppas tiden går snabbt och att ni snart får ert positiva besked! Ta hand om dig och unna dig något tidsfördriv du gillar, om du har möjlighet.

Jag känner att jag börjar landa och må lite bättre. Begravning och allt det mesta intensiva har nu varit, i helgen har jag varit ledigt. Biverkningar från tidigare behandling är borta osv  Har dock en fullständigt förlamande trötthet, skulle vilja sova i tolv timmar. 

Det är nog hela våren i kombination med nattjobb i veckan som spökar.

ta hand om er nu ♥️

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?