• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • RainbowFamilyDreams

Lycka till nu inför imorgon!!!

starrsky skrev 2025-05-19 15:54:59 följande:

Äggplock på torsdag för mig! Idag hade jag en 18 mm, 2 på 14 mm och en 15 mm blåsa. Hoppas de mognar bra nu! 

Så pirrigt! 

• starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-21 22:56:17 följande:

Lycka till nu inför imorgon!!!

Tack snälla! 

Överlevde äggplocket! Gick bra, förutom en blåsa där sköterskan fick trycka med handen ovanpå buken samtidigt, gjorde helt fruktansvärt ont och jag har haft huggsmärtor på höger sida sen dess (även idag). Men känns bättre idag i alla fall. Kändes som något gick lite fel, då jag såg att de sög ut blod bara. Jag har inte blött ihjäl än iaf Tungan ute

Tyvärr fick de bara ut ett endaste ägg, jag satt och snyftade hela eftermiddagen då det kändes som man gjort allt för ingenting. Men idag ringde de och sa att det lilla ägget är befruktat! 

Hoppas innerligt det fortsätter dela sig som det ska och att får göra en överföring imorgon. Snälla, var nu ett guldägg ❤️ 

De sa att jag ska börja med cyklogest imorgon morgontid, men känns lite sent att göra det precis innan ET? Vill börja ikväll i alla fall tror jag 
  • starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-05-19 21:28:36 följande:
    Jag mår okej, men har mycket annat utanför IVF-en som tar energi och jag känner mig lite slut. Dåligt minne, tankspridd och sådär.

Känns som en fullständig evighet att behöva vänta på en ny cykel och viss oro för att det inte ska bli något att återföra den här gången heller. Väntan är nog värst.

Men det är väldigt fint att få följa er!
    Förståeligt, jag vet inte hur man ska orka med 'vanliga livet' samtidigt som denna bergochdalbana, suger verkligen all energi och fokus från en. Hoppas du kan få återhämta dig och göra lite andra roliga saker i väntan på nästa 'åktur'. Väntan och ovissheten är verkligen jobbig. Hoppas hoppas på positivt besked innan sommaren för er. ❤️
  • Josefine1987
    starrsky skrev 2025-05-23 13:20:42 följande:
    Tack snälla! 

Överlevde äggplocket! Gick bra, förutom en blåsa där sköterskan fick trycka med handen ovanpå buken samtidigt, gjorde helt fruktansvärt ont och jag har haft huggsmärtor på höger sida sen dess (även idag). Men känns bättre idag i alla fall. Kändes som något gick lite fel, då jag såg att de sög ut blod bara. Jag har inte blött ihjäl än iaf Tungan ute

Tyvärr fick de bara ut ett endaste ägg, jag satt och snyftade hela eftermiddagen då det kändes som man gjort allt för ingenting. Men idag ringde de och sa att det lilla ägget är befruktat! 

Hoppas innerligt det fortsätter dela sig som det ska och att får göra en överföring imorgon. Snälla, var nu ett guldägg ❤️ 

De sa att jag ska börja med cyklogest imorgon morgontid, men känns lite sent att göra det precis innan ET? Vill börja ikväll i alla fall tror jag 
    Vad tufft. Förstår att du kände dig ledsen och kanske stressad först när det ?bara? var ett ägg, men jag är ju rädd att det inte ska befruktas osv. Så fint att det blev befruktat och det här kanske är ert guldägg ♥️

Jag började med cyklogest dagen efter som dom sa, men skadar nog inte att börja tidigare så länge så man har så det räcker sen ☺️
  • starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-05-23 13:31:13 följande:
    Vad tufft. Förstår att du kände dig ledsen och kanske stressad först när det ?bara? var ett ägg, men jag är ju rädd att det inte ska befruktas osv. Så fint att det blev befruktat och det här kanske är ert guldägg ♥️

Jag började med cyklogest dagen efter som dom sa, men skadar nog inte att börja tidigare så länge så man har så det räcker sen ☺️
    Tack, jag försöker vara positiv och hoppas det. En dag i taget ❤️ 

Menar du att du började med cyklogest en dag efter äggplock? Tycker det låter mer rimligt. På Ackis vill de att man börjar 2 dagar efter äggplock, dvs samma dag som återföring för min del :/ 

Så fint att ha ert stöd här. Tack ❤️
  • RainbowFamilyDreams

Hej Starrsky! Jag har verkligen tänkt på hur du har haft det i samband med äggplocket! Tack för uppdateringen :). Vad jobbigt att de fick trycka på magen, varfär fick de göra så, satt den lite svåråtkomligt?

Jag håller tummarna för att det är ett guldägg ni har plockat utHjärta även om jag förstår att du är orolig och stressad. Det var ju positivt att det blev befruktat och håller också mina tummar och tår för att det ska fortsätta i önskvärd riktning!!

Jag tänker att det säkert inte är nån fara att börja med Cyclogesten imorgon för det tar väl några dagar innan embryot fäster, men samtidigt kan jag inte heller se nackdelen i att ta en cyclogest ikväll? Det borde väl gå bra det med, kramar till dig :). Vi följer varandra här!

starrsky skrev 2025-05-23 13:20:42 följande:
    Tack snälla! 

• RainbowFamilyDreams

Intressant att det är så olika, jag började med Cyclogest dagen efter äggplock och hade återföring dag 5, sen har jag fortsatt ta och ska göra det fram till typ gravtestet. 

Vi finns för varandra här!{#emotions_dlg.flower}

starrsky skrev 2025-05-23 13:50:08 följande:

Menar du att du började med cyklogest en dag efter äggplock? Tycker det låter mer rimligt. På Ackis vill de att man börjar 2 dagar efter äggplock, dvs samma dag som återföring för min del :/ 

• RainbowFamilyDreams

Jag instämmer starrsky Hjärta

starrsky skrev 2025-05-23 13:24:05 följande:
    Förståeligt, jag vet inte hur man ska orka med 'vanliga livet' samtidigt som denna bergochdalbana, suger verkligen all energi och fokus från en. Hoppas du kan få återhämta dig och göra lite andra roliga saker i väntan på nästa 'åktur'. Väntan och ovissheten är verkligen jobbig. Hoppas hoppas på positivt besked innan sommaren för er. ❤️
  • Josefine1987
    starrsky skrev 2025-05-23 13:50:08 följande:

Ja, precis. Dagen efter äggplock började jag enligt Livios rekommendation.

Stort lycka till nu 🙏
  • starrsky

Hej igen tjejer, det blir ET idag! Eftersom vi bara har ett då vill de inte vänta till blastocyst stadiet, så från och med ikväll börjar jag ruva! Känns overkligt och lite läskigt, såklart rädd att det inte ska fästa eller att det ska bli ett nytt MF men försöker tillåta mig själv att vara lite glad idag också ❤️ 

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?