• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • RainbowFamilyDreams

Tog ett test idag, RD 8 och negativt :/ tyckte det blev lite brunt efter cyclogesten bara, men väldigt diffust, inte fått något när jag torkat mig. Mest för att vara inställd och inte bli besviken. Väntar på riktig mens och gör mer test och med morgonurin, men tyvärr är det nog mensen som igen knackar på dörren..

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-25 19:28:42 följande:

Tog ett test idag, RD 8 och negativt :/ tyckte det blev lite brunt efter cyclogesten bara, men väldigt diffust, inte fått något när jag torkat mig. Mest för att vara inställd och inte bli besviken. Väntar på riktig mens och gör mer test och med morgonurin, men tyvärr är det nog mensen som igen knackar på dörren..

Känner med dig, så tråkigt att höra. Hoppas på ett litet mirakel där trots allt. Tänker på dig!
  • RainbowFamilyDreams

Tack snälla, blev bara så nerslagen. Skriver mer imorgon och ska svara på dina ord där uppe {#emotions_dlg.flower}
    känns fint att inte kämpa själv i den här skiten :/.

Josefine1987 skrev 2025-05-25 21:39:52 följande:
    Känner med dig, så tråkigt att höra. Hoppas på ett litet mirakel där trots allt. Tänker på dig!
  • RainbowFamilyDreams

Tack Josefine! Mensvärken har plågat mig i en vecka nu och jag har förlikat mig att det blev minus. Blev hemma från jobbet nu, har så ont och fått sova uselt. Får ta nya tag, bara ledsen då det kommer dröja flera månader till högst troligen :(. Som du så bekant vet om, denna väääntan.. man kan inte bara ?köra på? nästa helg med ett eget försök :/. 

Usch så tufft med begravning, får jag fråga om det är någon nära dig i familjen?
    Skönt att kroppen mer ?renat? sig nu från tidigare behandling men jag känner igen dig i beskrivningen av tröttheten. Förstod också att du verkar jobba natt, brukar du jobba natt ofta? Är du inom vården? Hoppas verkligen du får komma igång så snart också, så länge du känner dig redo i kroppen o själen🌹

Josefine1987 skrev 2025-05-25 17:48:22 följande:

Så spännande att ruvandet är igång. Hoppas tiden går snabbt och att ni snart får ert positiva besked! Ta hand om dig och unna dig något tidsfördriv du gillar, om du har möjlighet.

Jag känner att jag börjar landa och må lite bättre. Begravning och allt det mesta intensiva har nu varit, i helgen har jag varit ledigt. Biverkningar från tidigare behandling är borta osv  Har dock en fullständigt förlamande trötthet, skulle vilja sova i tolv timmar. 

Det är nog hela våren i kombination med nattjobb i veckan som spökar.

ta hand om er nu ♥️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-26 17:00:49 följande:

Tack Josefine! Mensvärken har plågat mig i en vecka nu och jag har förlikat mig att det blev minus. Blev hemma från jobbet nu, har så ont och fått sova uselt. Får ta nya tag, bara ledsen då det kommer dröja flera månader till högst troligen :(. Som du så bekant vet om, denna väääntan.. man kan inte bara ?köra på? nästa helg med ett eget försök :/. 

Usch så tufft med begravning, får jag fråga om det är någon nära dig i familjen?
    Skönt att kroppen mer ?renat? sig nu från tidigare behandling men jag känner igen dig i beskrivningen av tröttheten. Förstod också att du verkar jobba natt, brukar du jobba natt ofta? Är du inom vården? Hoppas verkligen du får komma igång så snart också, så länge du känner dig redo i kroppen o själen🌹

Vad bra att du stannade hemma. Ibland behöver man få en paus, få landa lite. Har du fortfarande ont? Hoppas du får sova natten som kommer eller kanske att du fått lite sömn idag. 

Det var min pigga, starka bonusmamma som gick bort efter en kort tids sjukdom 🥺 jag jobbar nattvecka var tredje vecka, inom vården. Tyvärr finns det studier som visar att det minskar fertilitet och ökar risken för missfall. I övrigt så älskar jag dock mitt jobb, så jag hoppas det väger upp upp för nackdelarna. 

Ta hand om dig ♥️

• Solrosen96
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-25 19:28:42 följande:

Åh, RD 8 är fortfarande ganska tidigt för o testa.

Jag förstår att det är jobbigt för dig nu, har du tagit mer tester? Brukar du ha mensvärk och spottings så långt innan mensen? 💕
  • RainbowFamilyDreams

Jag brukar ha mensvärk 7-10 dagar innan mens, men inga spottings förrän kanske nån dag innan. Är så trött. Första gången vi sökte till regionen var för över 5 år sedan, sen kom pandemin, sen hände saker privat och gick igenom en stor sorg, och jag fick gå ner 15 kg i vikt för att få påbörja behandling (när vi först ansökte 2019 var den godkänd..), sen all väntan mellan försöken. Plussade första gången men tidigt MF. Så börjar bli rätt trött bara, och ledsen. Vill ha lite flyt nu i livet :(.

Jättegrattis till att du fick plus, efter allt ditt kämpande , det är du värd Plus{#emotions_dlg.flower}Glad

Solrosen96 skrev 2025-05-27 10:16:29 följande:
    Åh, RD 8 är fortfarande ganska tidigt för o testa.

Jag förstår att det är jobbigt för dig nu, har du tagit mer tester? Brukar du ha mensvärk och spottings så långt innan mensen? 💕
  • RainbowFamilyDreams

Jag har blivit hemma idag också, har ont och mår allmänt dåligt. Jag vet att det säkert kommer ta hela fina sommaren innan vi får göra nästa försök och all denna väntan, är så tröttsam :( och det är du ju tråkigt nog bekant med själv sedan tidigare Hjärta.

Fy vad tufft och trist att förlora sin bonusmamma :(. All min styrka och omtanke till dig! Kroppen och knoppen ska ju orka även den processen, så det är bra att du fokuserar på att "komma igen" lite inför nästa försök. Vet du hur tidsplanen är för nästa försök eller avvaktar du/ni lite till? Jag vet inte om jag frågat innan, men hur länge har du/ni försökt bli gravida?

Tror inte du ska tänka att jobbet har nån inverkan på din fertilitet, sen som du säger är det ju viktigt att man trivs! Jag skulle vilja hitta ett jobb som är lite mer flexibelt. Jobbar också med människor men orkar inte alltid interagera alla dagar, särskilt inte i en sån här process. Hur gör du för att orka?

KRAM och ta hand om dig :)

Josefine1987 skrev 2025-05-26 19:59:05 följande:

Vad bra att du stannade hemma. Ibland behöver man få en paus, få landa lite. Har du fortfarande ont? Hoppas du får sova natten som kommer eller kanske att du fått lite sömn idag. 

Det var min pigga, starka bonusmamma som gick bort efter en kort tids sjukdom 🥺 jag jobbar nattvecka var tredje vecka, inom vården. Tyvärr finns det studier som visar att det minskar fertilitet och ökar risken för missfall. I övrigt så älskar jag dock mitt jobb, så jag hoppas det väger upp upp för nackdelarna. 

Ta hand om dig ♥️

• starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-05-26 19:59:05 följande:

Ta hand om dig ♥️

Jag beklagar så oerhört ❤️ Ledsen över vad du och familjen går igenom, hoppas ni kan finna stöd och styrka i varandra. En dag i taget. Skickar en stor kram. 

Jag jobbar också natt emellanåt, också inom vården. Det är väl allmänt dåligt för hälsan egentligen. Också tänkt på det där... kan inte ens komma ifrån nattpassen på akuten under en ev graviditet vilket känns så där. Men vi får försöka inte beskylla oss för själva för utfallen (och känns som var och varannan kollega nu har en enorm graviditetsmage ändå haha).

Försöker påminna mig att om det inte blir befruktat/fäster och om det blir missfall är det nästan alltid för att kroppen gör sig av med något som det är fel på, och det påverkas inte nämnvärt av stressen som livet utsätter oss för ❤️ 

Vi med ofrivillig barnlöshet gör så mycket mer än de allra flesta för att få uppleva graviditet och få ett barn. Hoppas och tror innerligt det går vägen för oss alla här, på något sätt, förr eller senare. Under tiden får vi bara vara snälla mot oss själva och kämpa vidare. 

Kram igen 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-27 13:28:27 följande:

Jag har blivit hemma idag också, har ont och mår allmänt dåligt. Jag vet att det säkert kommer ta hela fina sommaren innan vi får göra nästa försök och all denna väntan, är så tröttsam :( och det är du ju tråkigt nog bekant med själv sedan tidigare Hjärta.

Fy vad tufft och trist att förlora sin bonusmamma :(. All min styrka och omtanke till dig! Kroppen och knoppen ska ju orka även den processen, så det är bra att du fokuserar på att "komma igen" lite inför nästa försök. Vet du hur tidsplanen är för nästa försök eller avvaktar du/ni lite till? Jag vet inte om jag frågat innan, men hur länge har du/ni försökt bli gravida?

Tror inte du ska tänka att jobbet har nån inverkan på din fertilitet, sen som du säger är det ju viktigt att man trivs! Jag skulle vilja hitta ett jobb som är lite mer flexibelt. Jobbar också med människor men orkar inte alltid interagera alla dagar, särskilt inte i en sån här process. Hur gör du för att orka?

KRAM och ta hand om dig :)

Vad bra att du stannat hemma och tar hand om dig. Jag hoppas ändå att det plussar snart, man vet aldrig! Hoppas det känns bättre snart, både fysiskt och psykiskt. 

Vilken lång resa ni haft redan, vilken kämpe du är! Men ni har också kommit så mycket längre nu än någonsin förr, snart vid mållinjen (oavsett hur denna ET gått). Önskar jag kunde snabbspola tiden framåt tills den där dagen man får göra v12 ultraljud och allt ser bra ut och man kan få våga börja drömma och planera. 

Min utmaning till er alla som läser detta är att unna er en sak denna vecka, någon grej/ätbart/upplevelse/egentid/whatever, som ni oftast prioriterar bort eller inte har gjort på länge. Så får ni gärna säga vad ni gjorde sen Flört  Ska också fundera ut något! 

Kram och lyckosparkar.
Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?