• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • RainbowFamilyDreams

Jättegrattis! Det känns ju verkligen som ett mirakelägg 💕. Helt fantastiskt :). Förstår verkligen din oro och ångest dock, väldigt jobbigt. Hur fick du sova i natt? Det är ju positivt att det var det även med rfsu :), brukar tycka de stickorna är jättesvåra haha! så det är ju fint att det blir starkare. Vid mitt tidiga mf så fick jag bara småsvaga streck hela vägen :/ blev aldrig starkare, nu håller vi tummarna att allt fortsätter på rätt spår nu!❤️

Vi går via landstinget, regionen/Malmö :). Vi är överlag nöjda men vi får rätt knapphändig info om de olika steken och processerna. Men det är nog för att de har så många att ta hand om säkert.

Jag har gjort HyCoSy innan inseminationen och det som de har sett på ultraljud har ju sett bra ut, treskikts slemhinna och sånt där och allt vad det ska vara Haha. Men undrar mer kring själva miljön där inne, om man kan se eller ta blodprov, kanske får fråga kliniken:).

men återigen - Jättegrattis till dig och er så långt, även om det är tidigt så hoppas jag verkligen, det känns som en guldis❤️

starrsky skrev 2025-06-08 13:08:15 följande:

Tack snälla ❤️

Det var tydligt streck med Clearblue ultratidigt test, synligt streck med Apoteas egna och rätt svagt streck/rosa skugga med rfsu 'testa ofta' stickan. Konstigt att det skiljer sig så, trots samma kissmugg. Tog om idag och nu var det starkt även med rfsu stickan :) 

Enligt info vi fick efter äggplock skulle man inte ha sex på en vecka pga infektionsrisken, har inte riktigt varit varken sugen eller fysiskt i skick efter återföringen pga ömhet. Men intressant efter insemination, antar att stimulans hjälper spermierna simma rätt haha.

Jag har varit rätt stilla (ofrivilligt), stressat mycket, sovit lite och ätit rätt onyttigt :') tar dock multivitamin för gravida dagligen sen ET, och omega 3 ibland då jag inte äter fisk. 

Vi gör ivf via regionen i Västerås, vet att vissa klagat där men vi har varit supernöjda med allt, en rak och förtroendeingivande läkare där. Då gör man äggplock och ET via akademiska i Uppsala. Ni då?

Har inte gjort någon utredning av livmodern än, inte ens spolningen. Antar att om det blir flera missfall så går man vidare då. Är personligen lite rädd för att invasiva undersökningar mer ska sabba miljön där inne och ge komplikationer, så undviker det helst, men samtidigt vill man ju veta om det finns ett hinder som behöver åtgärdas. Svårt att veta vad som är 'rätt'. 

• RainbowFamilyDreams

Hej igen ❤️.
    Håller tummarna för ett bättre utfall denna gång :). Vilket läkemedel hade ni förra gången? 
    Vad fint att ni kan gå på tre olika kliniker samtidigt! Och skönt att du/ni känner att ni har bra bemötande från kliniken!

Ja vi undersöker just att komma igång med min sambo privat, vi kommer behöva det oavsett eftersom vi båda skulle vilja bli gravida och vi kommer behöva betala privat. Vi diskuterar just lite olika vägar hur vi ska ta oss vidare. Känner mig rätt låg och ledsen idag. Trött på all väntan, den är mentalt väldigt påfrestande.

min tjej har inte gjort någon behandling alls innan, så vi får börja från scratch där :). Vi vill nog ha två barn, vill gärna bära varsitt, det är önskan iallafall ❤️.

Hur många barn skulle ni vilja ha? Om du vill svara förstås :).

Josefine1987 skrev 2025-06-08 14:43:55 följande:

Vi testar Menpur och Ganirelix denna gång plus ICSI. Aldrig testat något av det tidigare. 

Pga vår livssituation går vi på tre olika Livio-kliniker i olika städer. Dom har varit fantastiskt tillmötesgående. 

Hur går det till för er som är två tjejer, kan ni båda genomgå processen samtidigt? Det är ju så mycket väntetider, så fint om man kan göra det samtidigt tänker jag. Om man orkar förstås.

Har din tjej gjort äggplock någon gång? Vill ni helst ha mer än ett barn? Svara bara om du vill ♥️

• RainbowFamilyDreams

Jag har gjort HyCoSy inför inseminationen, och de har kunnat se livmodern via Ultraljud och då har det sett bra ut. Vad intressant med ?oregelbunden slemhinna?, vad innebär det :)? 

Tänker en del på min blastocyst, dom sa att det är ovanligt att en behandling går så bra som det gjorde för mig och att jag fick fyra till frysen: ändå ville det inte fästa, man undrar ju verkligen Varför den inte vill fästa. Men det är kanske bara tillfälligheter ❤️

När ska du/ni göra ultraljud?💕

Josefine1987 skrev 2025-06-08 14:33:56 följande:

På kvinnokliniken där vi började vår utredning så undersökte dom livmodern med ultraljud plus kontrast vid två tillfällen. Andra tillfället för att dom ville följa upp en eventuellt förändring från första försöket, men då var den bords. Dom var ganska säkra vid första undersökningen att det bara var oregelbunden slemhinna, men dom ville vara säkra så därför tyckte dom efter mens också och då såg allt fint. Sen spolade dom äggledarna en gång.

var det sådana undersökningar du tänkte på?

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-08 16:06:08 följande:

Hej igen ❤️.
    Håller tummarna för ett bättre utfall denna gång :). Vilket läkemedel hade ni förra gången? 
    Vad fint att ni kan gå på tre olika kliniker samtidigt! Och skönt att du/ni känner att ni har bra bemötande från kliniken!

Ja vi undersöker just att komma igång med min sambo privat, vi kommer behöva det oavsett eftersom vi båda skulle vilja bli gravida och vi kommer behöva betala privat. Vi diskuterar just lite olika vägar hur vi ska ta oss vidare. Känner mig rätt låg och ledsen idag. Trött på all väntan, den är mentalt väldigt påfrestande.

min tjej har inte gjort någon behandling alls innan, så vi får börja från scratch där :). Vi vill nog ha två barn, vill gärna bära varsitt, det är önskan iallafall ❤️.

Hur många barn skulle ni vilja ha? Om du vill svara förstås :).

Förra gången hade vi Bemfola och Fenemal (hette dom så tro?), allt såg ju bra ut fram till efter befruktningen. Så vi får väl se hur det blir denna gång. Orolig att det ska vara något genetiskt fel eller så. 

Jag förstår att du känner dig låg och ledsen. Det är väl jättefint om ni kan komma igång även med din tjej och ?dubbla? chanserna, så får vi se vem av er som blir gravid först. Jag (och statistiken) tror verkligen ni båda kommer lyckas, även fast det kan kännas omöjligt. 

Vi skulle helst vilja ha två eller tre, men vi börjar bli gamla så vi får väl se om vi en lyckas med ett. 

Stor kram till dig! Det är okej att känna sig låg ♥️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-08 16:11:47 följande:

Jag har gjort HyCoSy inför inseminationen, och de har kunnat se livmodern via Ultraljud och då har det sett bra ut. Vad intressant med ?oregelbunden slemhinna?, vad innebär det :)? 

Tänker en del på min blastocyst, dom sa att det är ovanligt att en behandling går så bra som det gjorde för mig och att jag fick fyra till frysen: ändå ville det inte fästa, man undrar ju verkligen Varför den inte vill fästa. Men det är kanske bara tillfälligheter ❤️

När ska du/ni göra ultraljud?💕

Dom funderade på om det var en liten polyp, men slemhinnan var bara oregelbunden och det kunde den vara ibland vid den tiden i cykeln tydligt. Det var något om att den kunde växa i ojämn takt, ofarligt iaf. 

Åh blastocysten ja. Jag tänker att även jättefina blastocyster, fin slemhinna och bra miljö inte alltid lyckas trots optimala förhållanden. Om man tänker heterosexuella, fertila par, så lyckas ju verkligen inte dom på alla försök där dom timear ägglossningen. Tolv försök räknas ju som normalt, så jag tänker att det är lite så vid IVF också öven fast det såklart är en annan situation. 

Den blastocysten som ligger där och väntar på er kanske är ett barn ♥️ håller tummarna för det!

• Josefine1987
    Josefine1987 skrev 2025-06-08 19:49:15 följande:

Förra gången hade vi Bemfola och Fenemal (hette dom så tro?), allt såg ju bra ut fram till efter befruktningen. Så vi får väl se hur det blir denna gång. Orolig att det ska vara något genetiskt fel eller så. 

Jag förstår att du känner dig låg och ledsen. Det är väl jättefint om ni kan komma igång även med din tjej och ?dubbla? chanserna, så får vi se vem av er som blir gravid först. Jag (och statistiken) tror verkligen ni båda kommer lyckas, även fast det kan kännas omöjligt. 

Vi skulle helst vilja ha två eller tre, men vi börjar bli gamla så vi får väl se om vi en lyckas med ett. 

Fyremadel och Ganirelix är ju samma såklart. Bemfola utbytt mot Menopur. Jag är virrig!
  • starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-06-08 14:23:44 följande:
    😭😭

Utan att ha varit i situationen så förstår jag alla dina känslor så himla väl. Åh vad underbart, stort grattis till det första steget ♥️ Jag förstår dina oro också, men åh vad fantastiskt med positiva test. Hoppas och tror på att det kommer gå vägen för er!
    Tack finaste du! Hoppas snart att ni också får ett guldägg ☺️❤️ 

Haha åh, hoppas det gick bra på SJ toan! ;) vad gör man inte för att nå sin dröm :) 

Låter bra att du ska ha Menopur, av det jag hört så kan det ge färre ägg men bättre kvalitet/mognadsgrad? Jag körde bara Menopur och hade inga biverkningar :) Hur mår du nu? 

Hejar och håller tummarna! 
  • Josefine1987
    starrsky skrev 2025-06-10 19:10:56 följande:
    Tack finaste du! Hoppas snart att ni också får ett guldägg ☺️❤️ 

Haha åh, hoppas det gick bra på SJ toan! ;) vad gör man inte för att nå sin dröm :) 

Låter bra att du ska ha Menopur, av det jag hört så kan det ge färre ägg men bättre kvalitet/mognadsgrad? Jag körde bara Menopur och hade inga biverkningar :) Hur mår du nu? 

Hejar och håller tummarna! 
    Vad fin du är! Hur mår du nu? 😍

Jag har huvudvärk sen 2,5 dygn som Alvedon inte gör någon som helst skillnad på. Illamående som kommer och går. Jag jobbar, sen ligger jag i sängen resten av dygnet i princip 🥺
  • RainbowFamilyDreams

Aha! Jag förstår att det måste vara Bemfola och Fyremadel :D. Hade kliniken varit med om någon liknande situation tidigare? Hoppas verkligen det blir en bättre omgång nu, håller mina tummar och tår!{#emotions_dlg.flower}.

Det låter klokt att börja med ett, även om det såklart är mysigt att drömma om flera också :). Men det känns liksom som ett projekt att ens lyckas bli gravid så skulle man få ett barn vore det ju väldigt trevligt!

Jag håller verkligen tummarna för digHjärta.

Josefine1987 skrev 2025-06-08 19:49:15 följande:

• RainbowFamilyDreams

Aha, jag förstår. Så de har haft lite funderingar redan kring vad det hela kan ha berott på. Låter ju initialt lovande att det inte verkar vara något farligt, men än så tufft och ovisst ändå. Jag hoppas verkligen det blir bättre denna gång för er{#emotions_dlg.flower}. Såg också att du varit väldigt trött nu, vilket jag verkligen förstår! Kände du likadant under den föregående behandlingen?

Tack för din omtanke! Man får försöka hoppas och ta en dag i sänder{#emotions_dlg.flower}.

Kram!

Josefine1987 skrev 2025-06-08 21:40:55 följande:

Dom funderade på om det var en liten polyp, men slemhinnan var bara oregelbunden och det kunde den vara ibland vid den tiden i cykeln tydligt. Det var något om att den kunde växa i ojämn takt, ofarligt iaf. 

Åh blastocysten ja. Jag tänker att även jättefina blastocyster, fin slemhinna och bra miljö inte alltid lyckas trots optimala förhållanden. Om man tänker heterosexuella, fertila par, så lyckas ju verkligen inte dom på alla försök där dom timear ägglossningen. Tolv försök räknas ju som normalt, så jag tänker att det är lite så vid IVF också öven fast det såklart är en annan situation. 

Den blastocysten som ligger där och väntar på er kanske är ett barn ♥️ håller tummarna för det!

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?