• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • RainbowFamilyDreams

Ja hur har du det? :) Solig

Tänker på guldägget och hoppas att du ska få må bra!{#emotions_dlg.flower}

starrsky skrev 2025-06-10 19:10:56 följande:
    Tack finaste du! Hoppas snart att ni också får ett guldägg ☺️❤️ 

Haha åh, hoppas det gick bra på SJ toan! ;) vad gör man inte för att nå sin dröm :) 

Låter bra att du ska ha Menopur, av det jag hört så kan det ge färre ägg men bättre kvalitet/mognadsgrad? Jag körde bara Menopur och hade inga biverkningar :) Hur mår du nu? 

Hejar och håller tummarna! 
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-10 20:39:50 följande:

Aha, jag förstår. Så de har haft lite funderingar redan kring vad det hela kan ha berott på. Låter ju initialt lovande att det inte verkar vara något farligt, men än så tufft och ovisst ändå. Jag hoppas verkligen det blir bättre denna gång för er{#emotions_dlg.flower}. Såg också att du varit väldigt trött nu, vilket jag verkligen förstår! Kände du likadant under den föregående behandlingen?

Tack för din omtanke! Man får försöka hoppas och ta en dag i sänder{#emotions_dlg.flower}.

Kram!

Hur mår du? Och hur går det med jobb och allt? Får du någon andpaus?

Dom var förvånande sist att det inte blev något embryo som klarade sig trots att allt såg så bra ut fram till dess. 

Jag mådde bra hela förra stimulering fram till slutet Då symtomen kom.

Nu har jag huvudvärk konstant som känns förlamande. Lyckas inte göra något mer än att jobba, sen ligger jag i sängen resten av tiden vilket är olikt mig. Känner mig deppig och dålig som inte gör något. Bidrar nog lite att min sambo och jag är på olika platser, så jag får ingen socialt liv när jag inte orkar hitta på saker. 

kram till dig!

• starrsky

Hej tjejer, 

Hoppas huvudvärken avtar Josefine, brukar du ha huvudvärk annars? 

När har du ultraljudskontroll/ÄP? Hoppas du kan sänka doserna efter ultraljudet och att biverkningarna försvinner! 

Jag mår bättre psykiskt, men sover fortfarande dåligt, mår fruktansvärt illa så fort jag blir hungrig (vilket bara känns positivt egentligen), och det har varit en sjukt slitig jobbvecka. Men inga blödningar än trots 'mensvärk' dagligen som kommer o går. Nu är jag v 5+1, och fått tid för ultraljud 26/6. Fortfarande lika nojig och kan inte riktigt tillåta mig själv att vara glad, men så kommer det nog vara tills ultraljudet. Längtar och önskar och hoppas så innerligt på detta lilla embryo ❤️ 

Tack så mycket för er omtanke, betyder mycket för mig! 

• RainbowFamilyDreams

Tack! Jag är inne i en svacka nu, är otroligt trött både mentalt och fysiskt. Har inte riktigt energi till något trots att jag hade velat vara gladare och ha mer energi. Jag vill bara ha denna väntan över tills ett nytt försök, tog lite musten ur mig.

Missar troligen sista omslag innan sommaren och kanske även i augusti. Blir ledsen över att det kanske blir så sent som i september eller ännu senare. Vi är dock inne nu på att göra en fertilitetsstatus på sambon, så vi känner att vi kommer vidare med något iallafall! 
    har tyvärr inte flyt med så mycket nu så försöker hitta glödjen. Men det är rätt tungt nu. Trots sommar och allt..

Hur mår du nu med trötthet och mående av hormonerna? Hur går det för er när ni nu är på olika orter? Förstår att det är enormt påfrestande.hur är det med huvudvärken och hur går det att jobba med din trötthet?

Kram❤️!

Josefine1987 skrev 2025-06-10 21:01:03 följande:

Hur mår du? Och hur går det med jobb och allt? Får du någon andpaus?

Dom var förvånande sist att det inte blev något embryo som klarade sig trots att allt såg så bra ut fram till dess. 

Jag mådde bra hela förra stimulering fram till slutet Då symtomen kom.

Nu har jag huvudvärk konstant som känns förlamande. Lyckas inte göra något mer än att jobba, sen ligger jag i sängen resten av tiden vilket är olikt mig. Känner mig deppig och dålig som inte gör något. Bidrar nog lite att min sambo och jag är på olika platser, så jag får ingen socialt liv när jag inte orkar hitta på saker. 

kram till dig!

• RainbowFamilyDreams

Låter ju lovande att det berömda illamåendet är igång, även om det såklart måste bara jobbigt också :/. din livmoder tycks växa och knaka och låter lovande att inga blödningar har kommit ❤️. Känns verkligen som ett lilla guldembryo🥺 även om jag vet om att det är väldigt tidigt än: så vill man ju alltid hoppas 🙏 förstår din oro och nojja framför allt med när vi båda har tidiga MF i bagaget, kanske kommer vara lite extra fram till ultraljud, även om det är fantastiskt att du har ett pluss, men jag vet de tudelade känslorna så tidigt. kram tilL dig 💕❤️🥰 och till guldisen där inne! så håller vi tummarna inför den 26!

starrsky skrev 2025-06-13 22:38:46 följande:

Hej tjejer, 

När har du ultraljudskontroll/ÄP? Hoppas du kan sänka doserna efter ultraljudet och att biverkningarna försvinner! 

Jag mår bättre psykiskt, men sover fortfarande dåligt, mår fruktansvärt illa så fort jag blir hungrig (vilket bara känns positivt egentligen), och det har varit en sjukt slitig jobbvecka. Men inga blödningar än trots 'mensvärk' dagligen som kommer o går. Nu är jag v 5+1, och fått tid för ultraljud 26/6. Fortfarande lika nojig och kan inte riktigt tillåta mig själv att vara glad, men så kommer det nog vara tills ultraljudet. Längtar och önskar och hoppas så innerligt på detta lilla embryo ❤️ 

• Josefine1987
    starrsky skrev 2025-06-13 22:38:46 följande:

Hej tjejer, 

När man kämpat länge, tagit sig igenom IVF osv så är man ju på något sätt "van" vid att inte lyckas - trots att det är hjärtskärande varje gång. Jag tror det därför är extra svårt att tro på att det har lyckats. Jag hoppas att ni snart får se det där bultande hjärtat och kanske kan landa lite mer <3 

Jag har migrän, men kan ibland gå 1-2 år mellan anfallen. Aldrig haft såhär dock, men så i onsdags släppte det helt plötsligt och nu mår jag fysiskt jättebra.

Jag har ultraljud på måndag.

Ta hand om dig <3
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-14 00:43:31 följande:

Tack! Jag är inne i en svacka nu, är otroligt trött både mentalt och fysiskt. Har inte riktigt energi till något trots att jag hade velat vara gladare och ha mer energi. Jag vill bara ha denna väntan över tills ett nytt försök, tog lite musten ur mig.

Missar troligen sista omslag innan sommaren och kanske även i augusti. Blir ledsen över att det kanske blir så sent som i september eller ännu senare. Vi är dock inne nu på att göra en fertilitetsstatus på sambon, så vi känner att vi kommer vidare med något iallafall! 
    har tyvärr inte flyt med så mycket nu så försöker hitta glödjen. Men det är rätt tungt nu. Trots sommar och allt..

Hur mår du nu med trötthet och mående av hormonerna? Hur går det för er när ni nu är på olika orter? Förstår att det är enormt påfrestande.hur är det med huvudvärken och hur går det att jobba med din trötthet?

Kram❤️!

Den här eviga, eviga väntan med IVF var jag inte riktigt förberedd på. Hade du förstått det innan? Det gör ju att de försök som inte lyckas känns så mycket tyngre, när väntan blir så lång till nästa försök.

Jag förstår verkligen att det känns tungt. Det här suger ju så mycket energi ur en. Jag tycker det låter fint att ni gör ett fertilitetsstatus med sambon, så att ni tar ett steg framåt.

Nu mår jag bra igen. Det var 2-5-3 dygn med intensiv huvudvärk och sen plötsligt mådde jag fysiskt bra igen. Min sambo var här i två dagar vilket var fint. Det har varit tungt att jobba särskilt då jag är på en tillfällig arbetsplats där jag inte känner någon särskilt bra. Jag vill göra mitt bästa och vara mitt bästa och det har jag verkligen inte lyckats med.

Ta hand om dig! Önskar jag kunde säga något som gjorde att det kändes bättre, men jag har nog inget klokt att komma med tyvärr.

Kram! <3 

• RainbowFamilyDreams

Tack Josefine! Nej jag trodde inte riktigt det skulle vara så påfrestande: kanske mycket för att jag plussade i december men att det försvann lika fort. Tror tyvärr det kommer krävas flera försök , men man får inte misströsta. 

Skönt den värsta värken är borta! Men så påfrestande att vara på en tillfällig arbetsplats. :( vad är det som gör att du behöver vara det? 

Jadu det finns inte så mycket att trösta med ändå, jag uppskattar att du/ni lyssnar och det är vad som betyder något!! 

Kommer nog själv vara lite mindre här inne över sommaren tills jag är igång igen med allt. Man längtar så efter barn men ibland blir man så trött av allt att man bara vill zooma ut. Känner du så också ibland? Men kommer vilja veta hur det går för er, och tänker mycket på dig nu med sprutorna och allt! Vad är nästa steg för stunden?

Kramar!!😍

Josefine1987 skrev 2025-06-14 18:41:32 följande:

Den här eviga, eviga väntan med IVF var jag inte riktigt förberedd på. Hade du förstått det innan? Det gör ju att de försök som inte lyckas känns så mycket tyngre, när väntan blir så lång till nästa försök.

Jag förstår verkligen att det känns tungt. Det här suger ju så mycket energi ur en. Jag tycker det låter fint att ni gör ett fertilitetsstatus med sambon, så att ni tar ett steg framåt.

Nu mår jag bra igen. Det var 2-5-3 dygn med intensiv huvudvärk och sen plötsligt mådde jag fysiskt bra igen. Min sambo var här i två dagar vilket var fint. Det har varit tungt att jobba särskilt då jag är på en tillfällig arbetsplats där jag inte känner någon särskilt bra. Jag vill göra mitt bästa och vara mitt bästa och det har jag verkligen inte lyckats med.

Ta hand om dig! Önskar jag kunde säga något som gjorde att det kändes bättre, men jag har nog inget klokt att komma med tyvärr.

Kram! <3 

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-15 22:09:56 följande:

Tack Josefine! Nej jag trodde inte riktigt det skulle vara så påfrestande: kanske mycket för att jag plussade i december men att det försvann lika fort. Tror tyvärr det kommer krävas flera försök , men man får inte misströsta. 

Skönt den värsta värken är borta! Men så påfrestande att vara på en tillfällig arbetsplats. :( vad är det som gör att du behöver vara det? 

Jadu det finns inte så mycket att trösta med ändå, jag uppskattar att du/ni lyssnar och det är vad som betyder något!! 

Kommer nog själv vara lite mindre här inne över sommaren tills jag är igång igen med allt. Man längtar så efter barn men ibland blir man så trött av allt att man bara vill zooma ut. Känner du så också ibland? Men kommer vilja veta hur det går för er, och tänker mycket på dig nu med sprutorna och allt! Vad är nästa steg för stunden?

Kramar!!😍

Jag tror också det är klokt med en paus från forum osv i perioder. Kanske allra mest när man väntar på att få börja igen! Jag undviker ganska många andra trådar och forum som jag inte känner ger mig någon positiv energi. 

Vi har planerat ägguttag på onsdag. Så dålig timeing, men min sambo kan knte vara med och jag mådde väldigt dåligt sist. Försöker fokusera på det positiva att det är fint att hinna med ett ägguttag innan sommaren och hoppas det kanske leder till ett embryo som går att återföra 🙏 

Ta hand om dig och känn inte att du behöver peppa mig eller andra! Rå om dig på bästa vis du kan ♥️

• RainbowFamilyDreams

Jag håller helt med dig. Ja jag känner att jag bara blir lite ledsen / låg av andra forum när man inte själv ?befinner sig där?. Förhoppningsvis är det vi en dag! 

Jag vill gärna följa ditt ägguttag så innan lite ?semester? från Familjeliv så vill jag veta hur det går för dig 🤗. Hoppas så innerligt att det ska bli ett bra äggplock för dig och att du får fram något eller några embryon😍.

Låter väldigt tufft med ägguttaget, får ni göra det även inte partnern kan vara med? På vår klinik är de superstrikta med att båda måste vara med.:( väldigt jobbigt. Så synd för dig att inte din sambo inte kan närvara. 

jag tänker på dig men du ska inte heller känna att du behöver ge pepp! ❤️jag tänker massor på dig/er!

Josefine1987 skrev 2025-06-16 18:28:18 följande:

Jag tror också det är klokt med en paus från forum osv i perioder. Kanske allra mest när man väntar på att få börja igen! Jag undviker ganska många andra trådar och forum som jag inte känner ger mig någon positiv energi. 

Vi har planerat ägguttag på onsdag. Så dålig timeing, men min sambo kan knte vara med och jag mådde väldigt dåligt sist. Försöker fokusera på det positiva att det är fint att hinna med ett ägguttag innan sommaren och hoppas det kanske leder till ett embryo som går att återföra 🙏 

Ta hand om dig och känn inte att du behöver peppa mig eller andra! Rå om dig på bästa vis du kan ♥️

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?