• Anonym (Hmm)

Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?

Förr så var kvinnor och barn kvar i byarna medan männen erövrade och jagade. De fick då sakna varandra och kvinnorna var oroliga över att just deras man inte skulle komma hem igen. 
    Idag har kvinnan väckt ett förakt mot männen inom samhället. Och männen har börjat ogilla kvinnans "tunga".
    Vi lever dessutom i en allt mera tryggare samhälle där vi har allt, där mannen inte måste åka iväg i dagar, veckor, månader och då stöter kvinnor bort männen i rasande takt.

De flesta män och kvinnor är bra tror jag. Men man har inte behov av varandra längre. Så jag tänker att vi kanske lever kvar i dåtiden. Samtidigt så vill man inte finna någon modern lösning på det hela, utan det ska smutskastas fram och tillbaka. 

Antingen så är inte människan gjord för någon annan form än då tidens samhälle eller så är människan för egoistisk för att kunna komma fram till nya fungerande och anpassade relationer? 

Oavsett vilket så är Sveriges partnerskap på väg att spåra ur och de enda som blir drabbade är dom som är genuina av sig och vill skapa en kärnfamilj. De andra njuter av tillvaron och att smutskasta den andra. 

En mycket tråkig utveckling.
    Finn det verkligen inga bra lösningar som kan få de vuxna könen att samverka och bli till 1 igen av fri vilja? 

• Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?
  • Anonym (Nog nu!)
    Anonym (Nicklas) skrev 2025-05-06 18:57:21 följande:
     Vaddå dom flesta? Finns ju hur mycket singelhushåll som helst. Och vanligt att folk lever som singlar. Varför låter du då panikslagen Andas några ggr. 
    Singel hushåll är väl inte lika med könskrig?
    Inga singlar jag känner har något emot det andra könet som tas upp om och om igen!

Jo det är så många trådar där man ställer män mot kvinnor hela tiden.
    Det görs det bara på nätet och inte ute i verkligheten.
    Väldigt få håller på som många gör här.
    Umgås inte folk här med både kvinnor och män och ser att de flesta trivs ihop med båda könen?
  • Anonym (Big dick)

Kvinnor försöker axla manliga roller som de inte klarar av, kvinnor är inte födda för att leda, för att ha chefs positioner. Det är födda för att avla barn, ta hand om hemmet. 

Männen för att slita, döda jaga. Så är det fortfarande, när kvinnor försöker rubba på detta så blir det katastrof, har inte varit på en enda arbetsplats där chefen är kvinna där det har funkat. 

En dålig manlig chef är oftast bättre än en bra kvinnlig, kvinnliga chefer måste alltid bevisa att "kvinnor minsann kan" osv.

• Anonym (Insikt)
    Anonym (Nicklas) skrev 2025-05-06 16:05:12 följande:
    Men det är väl knappast kvinnors skyldighet eller ansvar att du inte får en partner. Kvinnor har precis lika stor rätt som oss män att välja om dom vill leva med en man eller inte.  Mycket märkligt resonemang. Kvinnor är ju inga ägodelar som finns till för att mätta dina begär eller för att du ska få en partner.

Sen är det väl upp till varje person oavsett kön, man behöver inte umgås vara social med det andra könet. Står absolut ingenstans att det är ett krav. På en arbetsplats får man ju givetvis få det att fungera. Och dom flesta har inga problem med det.

Däremot har jag märkt ibland att män kan ha en attityd emot kvinnor som valt bort man och familjeliv. Dom hälsar inte etc. Tyckte dock att det blir pinsamt uppenbart vad dessa män har för kvinnosyn och deras bitterhet.  

Som någon skrev en del män borde prova vara mindre traditionella och kontrollerande. Känns som dom inte riktigt hunnit med i samhällsutvecklingen. 
    Skrev jag någonstans att det är kvinnors ansvar? Skrev jag någonstans att jag inte har en partner eller ens att jag skulle ha problem med att hitta en partner? Jag hör till de män som har väldigt lätt för att hitta nya partners (om jag vill) men är upptagen sen många år. 
  • Anonym (Insikt)
    Anonym (Meskalin) skrev 2025-05-06 16:14:00 följande:
    Det är ju oroväckande att män vill kontrollera kvinnor såsom "insikt" tycker. Då går man åt helt fel håll.
    Sluta hitta på och trolla om det jag skriver. Var skriver jag att jag tycker att män vill kontrollera kvinnor? Jag förklarade en sak som har flera 100-års stöd i empirin och hur ändringen av detta sen 50-60 talen har fått stora samhälleliga konsekvenser fast du och andra skarpsynta personer här i tråden avfärdar det som kvinnoförakt, misogyni, kvinnokontroll eller något annat lögnaktigt påstående. Starkt jobbat där.
  • Anonym (Nätet)
    Anonym (Nog nu!) skrev 2025-05-06 18:55:54 följande:

Men lägg ner dessa återkommande trådar om könskrig och gå ut och lev i verkligheten och inte lev livet på nätet.

De allra flesta människor lever i hop och umgås med både kvinnor och män och är nöjda med det.

Väldigt få har något emot det andra könet utan har vänner, kollegor och familj mm
    och har inga problem med att leva och umgås med bägge könen och tycker om personer av båda könen.

Det är på nätet detta med könskrig förekommer och inte alls mycket ute i riktiga världen.

Men här på FL är det den största frågan, berättar  man för andra utanför FL häpnar folk, både kvinnor och män  åt det och undrar vad folk här håller på med.

Ja, man ser mest sådant på nätet, framförallt incels. De man kan associera till utanför skärmen är väl alkisar/ pundare med en kvinnoförnedrande jargong eller volvoraggare som bor på vischan. "Fruntimmer sa en ha å knulle mä".
  • Anonym (Nätet)
    Anonym (Big dick) skrev 2025-05-06 19:06:22 följande:

Kvinnor försöker axla manliga roller som de inte klarar av, kvinnor är inte födda för att leda, för att ha chefs positioner. Det är födda för att avla barn, ta hand om hemmet. 

Männen för att slita, döda jaga. Så är det fortfarande, när kvinnor försöker rubba på detta så blir det katastrof, har inte varit på en enda arbetsplats där chefen är kvinna där det har funkat. 

En dålig manlig chef är oftast bättre än en bra kvinnlig, kvinnliga chefer måste alltid bevisa att "kvinnor minsann kan" osv.

Vilken värld lever du i? Chefer anställs efter kompetens idag, man som kvinna.
  • Anonym (Insikt)
    Anonym (Nätet) skrev 2025-05-06 19:29:49 följande:
    Vilken värld lever du i? Chefer anställs efter kompetens idag, man som kvinna.
    Precis. Meritocracy i all sin prakt som det ska vara. Den bäst lämpade ska få jobbet. 

Då håller du säkert också med om att kvotering i alla former som kvinnoföreträde, minoritetsföreträde och andra grupper där kompetenta vita män får stå tillbaka borde förbjudas när det gäller jobbsökande och inom andra områden?
  • Anonym (H)
    Anonym (XY) skrev 2025-05-06 16:45:26 följande:

Väldigt, väldigt mycket mansförakt i många FL trådar nuförtiden. Får känslan av att några har någon slags agenda eller så har FL blivit samlingsplatsen för kvinnliga incels? 

Det är ju precis tvärtom, så mycket kvinnoförakt. Allt ät kvinnors fel som inte håller mun, sköter hem, barn och sen ska det liggas.
  • Anonym (H)
    Anonym (Big dick) skrev 2025-05-06 19:06:22 följande:

Ha, ha, humor. Är du rädd för kvinnor
  • Anonym (H)
    Anonym (Nicklas) skrev 2025-05-06 16:05:12 följande:
    Men det är väl knappast kvinnors skyldighet eller ansvar att du inte får en partner. Kvinnor har precis lika stor rätt som oss män att välja om dom vill leva med en man eller inte.  Mycket märkligt resonemang. Kvinnor är ju inga ägodelar som finns till för att mätta dina begär eller för att du ska få en partner.

Sen är det väl upp till varje person oavsett kön, man behöver inte umgås vara social med det andra könet. Står absolut ingenstans att det är ett krav. På en arbetsplats får man ju givetvis få det att fungera. Och dom flesta har inga problem med det.

Däremot har jag märkt ibland att män kan ha en attityd emot kvinnor som valt bort man och familjeliv. Dom hälsar inte etc. Tyckte dock att det blir pinsamt uppenbart vad dessa män har för kvinnosyn och deras bitterhet.  

Som någon skrev en del män borde prova vara mindre traditionella och kontrollerande. Känns som dom inte riktigt hunnit med i samhällsutvecklingen. 
    Välformulerat och insiktsfullt inlägg. 
Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?