• Anonym (Hmm)

Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?

Förr så var kvinnor och barn kvar i byarna medan männen erövrade och jagade. De fick då sakna varandra och kvinnorna var oroliga över att just deras man inte skulle komma hem igen. 
    Idag har kvinnan väckt ett förakt mot männen inom samhället. Och männen har börjat ogilla kvinnans "tunga".
    Vi lever dessutom i en allt mera tryggare samhälle där vi har allt, där mannen inte måste åka iväg i dagar, veckor, månader och då stöter kvinnor bort männen i rasande takt.

De flesta män och kvinnor är bra tror jag. Men man har inte behov av varandra längre. Så jag tänker att vi kanske lever kvar i dåtiden. Samtidigt så vill man inte finna någon modern lösning på det hela, utan det ska smutskastas fram och tillbaka. 

Antingen så är inte människan gjord för någon annan form än då tidens samhälle eller så är människan för egoistisk för att kunna komma fram till nya fungerande och anpassade relationer? 

Oavsett vilket så är Sveriges partnerskap på väg att spåra ur och de enda som blir drabbade är dom som är genuina av sig och vill skapa en kärnfamilj. De andra njuter av tillvaron och att smutskasta den andra. 

En mycket tråkig utveckling.
    Finn det verkligen inga bra lösningar som kan få de vuxna könen att samverka och bli till 1 igen av fri vilja? 

• Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?
  • Anonym (XY)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-05-22 23:51:45 följande:
    Det skulle ju låta negativt, män är mer skuldsatta eftersom de är mer oansvariga beträffande sin ekonomi. Skulle du gilla att de skrev det?
    Behöver inte alls betyda att man är oansvarig med sin ekonomi om man har stora lån. Man är väldigt okunnig om tror så. Jag tycker att rubriken är helt irrelevant faktiskt. Alla får använda ränteavdraget fattig som rik. Inget konstigt med det. 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (XY) skrev 2025-05-22 23:11:39 följande:
    Bil som en kvinna äger ja men det behöver inte betyda att hon kör bilen. Finns många kvinnor som äger en bil men det är alltid mannen som kör. Statistiken kan man läsa hur man vill, det behöver nödvändigtvis inte överensstämma med verkligheten. 
    Det finns fler studier.

I England 2021 kom man t.ex. fram till att män kör 7% längre än kvinnor, vilket stämmer hyfsat med det ovan.

Det finns ingen studie jag lätt kan hitta som bekräftar den stora skillnad du påstår finns (så länge det gäller ett land där kvinnor jobbar i liknande utsträckning som män osv) så då får du visa den i så fall. 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (XY) skrev 2025-05-23 06:46:06 följande:
    Behöver inte alls betyda att man är oansvarig med sin ekonomi om man har stora lån. Man är väldigt okunnig om tror så. Jag tycker att rubriken är helt irrelevant faktiskt. Alla får använda ränteavdraget fattig som rik. Inget konstigt med det. 
    Hela basen för nyheten var att de tittar på att ta bort ränteavdraget för de som tjänar för mycket.

Så nej, det är inte självklart att alla får använda det. Man kan bestämma t.ex. att de som har råd att bo på Lidingö får klara sina räntor själva, och man har redan bestämt att man ränteavdrag om man tar lån för att handla med värdepapper ska fasas ut.
  • Anonym (XY)
    Anonym (Julia) skrev 2025-05-23 07:52:45 följande:
    Det finns fler studier.

I England 2021 kom man t.ex. fram till att män kör 7% längre än kvinnor, vilket stämmer hyfsat med det ovan.

Det finns ingen studie jag lätt kan hitta som bekräftar den stora skillnad du påstår finns (så länge det gäller ett land där kvinnor jobbar i liknande utsträckning som män osv) så då får du visa den i så fall. 

Nej jag kommer inte leta mer. Jag nöjer mig med detta. 

Anonym (Julia) skrev 2025-05-23 07:55:40 följande:
    Hela basen för nyheten var att de tittar på att ta bort ränteavdraget för de som tjänar för mycket.

Så nej, det är inte självklart att alla får använda det. Man kan bestämma t.ex. att de som har råd att bo på Lidingö får klara sina räntor själva, och man har redan bestämt att man ränteavdrag om man tar lån för att handla med värdepapper ska fasas ut.

Att de vill ta bort ränteavdraget för de rika har jag inte uppfattat. Som jag tolkar det vill de fasa ut ränteavdraget för oss alla. 

• Anonym (Geomberga)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-05-22 22:58:15 följande:
    Vilken negativ bild ser du i media om män?
    Vilken slags negativ artikel om kvinnor skulle du vilja se? 
    Alltså, de bilder eller rubriker man ser i media känner vi alla igen: 

Fler män än kvinnor hos kronofogden
    Män tar större risker, t.ex i trafiken
    Kvinnor är bättre på att fondspara
    Kvinnor har större empatisk förmåga
    Kvinnor har lägre löner än män
    Kvinnor tar så stort ansvar för hem och barn
    Män misshandlar kvinnor. Varje dag misshandlas eller dödas....

Här är några rubriker vi aldrig ser men som är minst lika sanna:

Fler män än kvinnor blir misshandlade/dödade
    Fler män än kvinnor begår självmord

Män tjänar mer pengar, betalar mer i skatt och bidrar därmed mer till staten eller samhället.

Män står för majoritetn av alla nya uppfinningar och startup bolag

Det finns fler män än kvinnor som är oönskat barnlösa
    Män är intelligentare och har bättre spatial förmåga. 

Etc, etc.

Eftersom svensk media bara publicerar de översta rubrikerna och inte de understa så är svensk media förljugen, opålitlig, ojämlik och falsk. 
  • Anonym (Rino)
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-05-23 19:00:49 följande:

Män tjänar mer pengar, betalar mer i skatt och bidrar därmed mer till staten eller samhället.

Etc, etc.

Eftersom svensk media bara publicerar de översta rubrikerna och inte de understa så är svensk media förljugen, opålitlig, ojämlik och falsk. 
    Om detta lyckats undgå någon kan de inte läsa eller lyssna på nyheterna i medierna över huvud taget.
  • Anonym (evija)

Vi löser dem med krona eller klave!

• Anonym (Mx)

Jag tror att roten till den situation vi har idag i mångt och mycket beror på hur media agerar och vinklar nyheter och reportage. 

• Anonym (XY)

Etc, etc.

Ytterligare artikel från SVT. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-man-gor-varnplikt-antalet-kvinnor-star-stilla-i-historiska-upprustningen

När får vi se liknande artiklar om bristen på män inom de kvinnligt dominerade yrken. 

• KimLinnefeldt

Etc, etc.

Jag förstår inte ditt inlägg. Menar du att media vinklar till mäns fördel eller till mäns nackdel?

Eller att det är motsägelsefullt? För det betyder väl i så fall inte att media är "förljugen, opålitlig, ojämlig och falsk"?
Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?