• Anonym (Hmm)

Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?

Förr så var kvinnor och barn kvar i byarna medan männen erövrade och jagade. De fick då sakna varandra och kvinnorna var oroliga över att just deras man inte skulle komma hem igen. 
    Idag har kvinnan väckt ett förakt mot männen inom samhället. Och männen har börjat ogilla kvinnans "tunga".
    Vi lever dessutom i en allt mera tryggare samhälle där vi har allt, där mannen inte måste åka iväg i dagar, veckor, månader och då stöter kvinnor bort männen i rasande takt.

De flesta män och kvinnor är bra tror jag. Men man har inte behov av varandra längre. Så jag tänker att vi kanske lever kvar i dåtiden. Samtidigt så vill man inte finna någon modern lösning på det hela, utan det ska smutskastas fram och tillbaka. 

Antingen så är inte människan gjord för någon annan form än då tidens samhälle eller så är människan för egoistisk för att kunna komma fram till nya fungerande och anpassade relationer? 

Oavsett vilket så är Sveriges partnerskap på väg att spåra ur och de enda som blir drabbade är dom som är genuina av sig och vill skapa en kärnfamilj. De andra njuter av tillvaron och att smutskasta den andra. 

En mycket tråkig utveckling.
    Finn det verkligen inga bra lösningar som kan få de vuxna könen att samverka och bli till 1 igen av fri vilja? 

• Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?
  • Anonym (BS)
    Anonym (Nog nu!) skrev 2025-05-28 18:36:46 följande:
    Hur menar du???????

Två till oss nära vänner har gått bort i cancer nyligen
    Den ena vännen en man hade fru ( lika mycket vår vän som mannen) och 3 små barn.
    Den andre vännen till oss också det en man  fick cancer och dog nyligen men hade 4 yngre barn och en fru (också vän till oss precis som mannen)

Det var fruktansvärt att följa deras kamp på nära håll mot cancern och se sorg och förtvivlan hos deras fruar, våra nära vänner och se hur ledsna deras barn har varit. Bara som barn att se sin pappa tyna bort, helt fruktansvärt!

Det är så fruktansvärt sorgligt när ändå så pass unga personer dör i cancer och efterlämnar sig familjer i sorg, inte bara barn och fruar utan deras syskon och föräldrar och alla vänner m.fl..

Och då påstår du att män drar sig för att söka hjälp för att dom annars förlorar respekten hos kvinnor??????

Allvarligt!!!!!!
    Tror du att deras fruar och andra kvinnor inte respekterade dom när dom sökte vård? 

På riktigt????? tror du att deras fruar, döttrar, mammor och systrar skulle tycka att dom var macho för att dom inte sökte vård?
    eller att dom inte respekterade dom lika mycket när dom sökte vård??
    På allvar tror du det ?????

Jag blir så jävla provocerade av det du skriver.
    Vi har suttit med två gråtande änkor och tagit hand om förkrossade barn.
    Vår dotter är nära vän med en av döttrarna och dom gick i lågstadiet när detta hände och dottern var ofta hemma hos oss och var så ledsen och saknade sin pappa. 

Våra två nära vänner har gått bort i cancer och du har mage att sitta och skriva om att kvinnor ser ner på män som söker vård????
    Våra två tjej kompisar skulle göra allt för att få ha kvar sin män.
    Du vet absolut ingenting om vad dessa kvinnor anser om macho män eller ej.

Det är skamligt att du ens kan påstå att kvinnor inte respekterar sina män som söker vård.

Vet du vad, min pappa tillhörde också den gamla stammen män som inte sökte vård i tid innan han gick bort, även min svärfar drog ut på det och även han gick bort i cancer, kanske hade han levat om han sökt vård i tid det vet vi inte, han var över 70 år.
    Vet du alla kvinnor jag känner min svärmor, mamma, svägerskor på bägge sidor.
    tycker precis tvärtom vad du säger, vi tyckte att pappa och svärfar skulle ha sökt vård långt tidigare och tyckte det var dumt att inte söka vård.

Vet inte en enda människa som tycker att det är macho att inte söka vård när man är sjuk. Vem vill att någon man tycker om ska vara sjuk, ha ont eller tom dö för att dom inte söker vård.

Känner du verkligen en enda kvinna som skulle säga att det är macho att inte söka vård när man behöver?? 

Du verkar bli imponerad av din pappa inte sökte vård, de flesta kvinnor skulle inte alls tycka att det var macho utan istället säga åt honom att söka vård och tycka att det vore det rätta och bästa för honom.
    De enda som tycker att det är macho att inte söka vård när man behöver är männen själva. Kvinnor rent generellt tjatar på sina män att söka vård, en del går så långt att de bokar in läkarbesöket åt sina män för att det ens ska bli gjort.

Beklagar att dina vänner gått bort i cancer. 
  • Tukt
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-05-28 19:04:26 följande:
    Så rubriken som avsåg män är inte provocerande, i det fallet är det är ren information. 

Men om man vill skydda kvinnor från misshandel genom en provokativ rubrik då är det istället provocerande för kvinnor och därmed inte tillåtet. 

Tycker du själv att det sättet att resonera är jämlikt eller går det egentligen ut på att svartmåla män och hylla kvinnor genom att tillämpa en feministagenda?
    Förutom att tråden blivit helt OT, så hade diskussionen vart enklare med ett tydligare exempel än som gavs ovan.
    I det första fallet är det ganska enkelt. Det är ren information runt ett problem som drabbar män. Det finns inget offer där, annat att männen själva är offer för sin egna dumhet.
    I det andra fallet handlar det om gärningsperson och offer. Då är det rimligt att inte skuldbelägga, och därmed göra det värre.
    Är det verkligen så svårt att förstå de nyanserna?
    ..
  • Anonym (Mx)

Det är ganska naivt att tro att skribenter inte har en agenda och medvetet vinklar nyheter en aning. Trots att svt är skattefinansierat och ska vara oberoende.

• Anonym (H)
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-05-28 19:04:26 följande:
    Så rubriken som avsåg män är inte provocerande, i det fallet är det är ren information. 

Men om man vill skydda kvinnor från misshandel genom en provokativ rubrik då är det istället provocerande för kvinnor och därmed inte tillåtet. 

Tycker du själv att det sättet att resonera är jämlikt eller går det egentligen ut på att svartmåla män och hylla kvinnor genom att tillämpa en feministagenda?
    Det går inte att jämföra dom två, det är som att jämföra äpplen och päron. Det handlar om att män ska uppmärksamma symtom och bli medvetna om sin egen hälsa, inget negativt utan positivt. Tycker att det är bra.

Män som misshandlar kvinnor är en helt annan sak, det finns inga symtom som gör att kvinnor kan undvika dessa män. Det står inte i pannan att dom slår eller att dom säger att dom gör det. Dom är trevliga män i början av en relationen, kan ta lång tid innan misshandeln börjar.
  • Anonym (H)
    Tukt skrev 2025-05-28 20:41:10 följande:
    Förutom att tråden blivit helt OT, så hade diskussionen vart enklare med ett tydligare exempel än som gavs ovan.
    I det första fallet är det ganska enkelt. Det är ren information runt ett problem som drabbar män. Det finns inget offer där, annat att männen själva är offer för sin egna dumhet.
    I det andra fallet handlar det om gärningsperson och offer. Då är det rimligt att inte skuldbelägga, och därmed göra det värre.
    Är det verkligen så svårt att förstå de nyanserna?
    ..
    Instämmer i det här
  • Anonym (H)
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-28 20:47:14 följande:

Det är ganska naivt att tro att skribenter inte har en agenda och medvetet vinklar nyheter en aning. Trots att svt är skattefinansierat och ska vara oberoende.

Det var Cancerfonden.
  • Anonym (XY)
    Tukt skrev 2025-05-28 16:33:32 följande:
    Fast även du måste väl se vad det var som viktigast i undersökningen - att män dör i onödan.
    Det finns en gammal devis inom nyhetsvärdering:
    Hund bet man - ingen nyhet.
    Man bet hund - nyhet.
    Det är det som är viktigt och avvikande som rubriken lyfter upp.
    Klart det är viktigt med undersökningen men nu är det rubriken som jag vänder mig emot. Jag var rätt tydlig i mitt inlägg som du citerade. Jag tycker inte jag kan vara tydligare än så, kan du inte förstå det så kan jag inte göra mer för dig. Vill poängtera att jag inte skriver så för att varken raljera eller vara dum utan helt vänskapligt. Jag tyckte jag var tydlig med min åsikt. 
  • Anonym (XY)
    Anonym (BS) skrev 2025-05-28 19:53:01 följande:
    Men män är ju generellt sett värdelösa på att söka sjukvård. De ska vara mer eller mindre döende för att gå till doktorn. 

Mina barns far har mått mer eller mindre dåligt i flera år, blodsockerfall och orkeslöshet i perioder. Det var först när han fick en aktivitetsklocka och blev andfådd med rusande puls av att gå 150m på plan mark till bilen som han frågade mig om han kanske skulle åka till närakuten. Jag hade ju bara bett honom om att boka tid hos doktorn i flera år. 

Resultatet av besöket hos närakuten blev en tripp till sjukhuset, kraftig anemi, inlagd i flera dagar och tre eller fyra påsar med blod. Sen uppföljning, medicinering och påfyllning med nya transfusioner i typ 2 månader innan det stabiliserade sig på en normal nivå igen. Men han hade lika gärna kunnat dö pga att hjärtat fick jobba så hårt med att syresätta kroppen. 

Rent generellt så är män i sämre skick när de söker vård just gör att de är (verkar vara) fullständigt livrädda för läkare. 

Vad gäller cancer är det ju också som så att för kvinnor så finns det två frivilliga screenings, cellprov och mammografi, som erbjuds. Plus att kvinnor uppmuntras att känna igenom brösten varje månad för eventuella knölar. Kvinnor är mer uppmärksamma på konstiga leverfläckar (det var mormor som misstänkte melanom hos morfar och fick honom till läkaren, den var som tur var inte malign). 

Det betyder inte att män är värdelösa, men de har lite att lära av kvinnor på det viset (gud förbjude att man säger att män har något att lära av kvinnor).
    Tagga ner. Klart att män inte är värdelösa och klart att män kan lära av kvinnor. Det är valet av en rubrik vi diskuterar, vilken syn media har på män och kvinnor. Ta det inte personlig, ta det som att det är befriande att kunna diskutera hur och vilka effekter olika rubrikval kan få. Media kallas många gånger för den tredje statsmakten, de har stort inflytande på vad folk, tror tycker och tänker. 
  • Tukt
    Anonym (XY) skrev 2025-05-28 21:31:39 följande:
    Klart det är viktigt med undersökningen men nu är det rubriken som jag vänder mig emot. Jag var rätt tydlig i mitt inlägg som du citerade. Jag tycker inte jag kan vara tydligare än så, kan du inte förstå det så kan jag inte göra mer för dig. Vill poängtera att jag inte skriver så för att varken raljera eller vara dum utan helt vänskapligt. Jag tyckte jag var tydlig med min åsikt. 
    Men rubriken vänder sig till målgruppen, och det mest intressanta faktumet i undersökningen. Hur svårt kan det vara egentligen?
    Även om jag inte håller med om problemet i det här fallet, så måste man också ta i beaktning hur mycket notiser och artiklar som kommer ut en dag. För att vi läsare vill ha det. Att allt ska passa alla är kanske inte helt enkelt möjligt. 

Men i den här diskussionen förstår jag det blir svårt att förstå varandra Men jag tror inte det är könet som avgör.
  • Anonym (BS)
    Anonym (XY) skrev 2025-05-28 21:41:17 följande:
    Tagga ner. Klart att män inte är värdelösa och klart att män kan lära av kvinnor. Det är valet av en rubrik vi diskuterar, vilken syn media har på män och kvinnor. Ta det inte personlig, ta det som att det är befriande att kunna diskutera hur och vilka effekter olika rubrikval kan få. Media kallas många gånger för den tredje statsmakten, de har stort inflytande på vad folk, tror tycker och tänker. 
    Tagga ner? Det är ju tyvärr kontroversiellt att säga att män kan lära dig av kvinnor. Kvinnliga egenskaper är "dåliga".

En cykel som är använd varsamt är "tjejkörd".
    Kastar du dåligt? Då kastar du som en tjej. 
    Kör du bil försiktigt? Då kör du som en kärring.

Så att män skulle behöva ta efter kvinnor när det kommer till läkarbesök... nä, se det går inte, då är man ju sjåpig som en... just det, en kärring.... 
  • Anonym (BS)
    ClumsySmurf skrev 2025-05-28 23:00:23 följande:
    har du?
    Ja. Man har gjort en studie med magnetkamera där män och kvinnor fått lyssna på en text. Det man såg var att en större del av kvinnors hjärna aktiverades än hos männen vilket kan visa på att män de facto inte lyssnar (på samma vis) på det som sägs. 

Är rubriken lite tillspetsad? Absolut. Förvränger den sanningen? Nä. Det är ju vad man såg, att en betydligt mindre del av hjärnan aktiverades vid lyssningen. 
  • Trent
    Anonym (XY) skrev 2025-05-28 21:31:39 följande:
    Hur tydlig du tycker att du är har inget att göra med hur tydlig någon annan tycker att du är. När du bestämt dig för om det viktigast vad du eller den du pratar med tycker i denna fråga får du anpassa din kommunikation utifrån det. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (BS) skrev 2025-05-28 23:13:53 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-05-28 23:00:23 följande:
    har du?
    Ja. Man har gjort en studie med magnetkamera där män och kvinnor fått lyssna på en text. Det man såg var att en större del av kvinnors hjärna aktiverades än hos männen vilket kan visa på att män de facto inte lyssnar (på samma vis) på det som sägs. 

Är rubriken lite tillspetsad? Absolut. Förvränger den sanningen? Nä. Det är ju vad man såg, att en betydligt mindre del av hjärnan aktiverades vid lyssningen. 
    det står inte bara i rubriken.
    står det i atrikeln att man såg att män inte kunde höra eller förvränger du sanningen om en artikel som förvränger sanningen?
    Nu är det bevisat: Män kan inte lyssna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-29

Det är forskare vid Indiana University of Medicine som har undersökt hur hjärnan på tio män och tio kvinnor reagerade när de lyssnade.

Resultatet, som i går presenterades på årsmötet för den nordamerikanska radiologiska föreningen, är en triumf för alla de kvinnor världen över som påstår att deras män inte hör vad de säger. I alla fall om kvinnors prat kan likställas med en roman av Grisham.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On32eq/nu-ar-det-bevisat-man-kan-inte-lyssna
    Men Do Hear -- But Differently Than Women, Brain Images Show
    Date:November 29, 2000 Source:Indiana University

The study may add fuel to the females' argument, but researchers say the findings don't address whether women are better listeners than men.

"Our research suggests language processing is different between men and women, but it doesn't necessarily mean performance is going to be different," said Joseph T. Lurito, M.D., Ph.D., assistant professor of radiology at IU School of Medicine. "We don't know if the difference is because of the way we're raised, or if it's hard-wired in the brain."

------

In the study, 20 men and 20 women underwent functional magnetic resonance imaging (fMRI) while listening to a passage from "The Partner," a John Grisham novel. A majority of the men showed exclusive activity on the left side of the brain, in the temporal lobe, which is classically associated with listening and speech. The majority of women showed activity in the temporal lobe on both sides of the brain, although predominantly on the left. The right temporal lobe traditionally is associated with non-language auditory functions. "As scientists, we're figuring out what normal is, and more and more often it seems we're finding that normal for men may be different than normal for women," said Micheal Phillips, M.D., assistant professor of radiology and co-author of the study. "That doesn't mean one is better or more capable than the other

https://www.sciencedaily.com/releases/2000/11/001129075326.htm
    Crossing the divide
    Do men really have it easier? These transgender guys found the truth was more complex.

The hormones made me more impatient. I had lots of female friends and one of the qualities they loved about me was that I was a great listener. After being on testosterone, they informed me that my listening skills weren't what they used to be. Here's an example: I'm driving with one of my best friends, Beth, and I ask her "Is your sister meeting us for dinner?? Ten minutes later she's still talking and I still have no idea if her sister is coming. So finally, I couldn't take it anymore, and I snapped and said, "IS SHE COMING OR NOT?" And Beth was like, "You know, you used to like hearing all the backstory and how I'd get around to the answer. A lot of us have noticed you've become very impatient lately and we think it's that damn testosterone!" It's definitely true that some male behavior is governed by hormones. Instead of listening to a woman?s problem and being empathetic and nodding along, I would do the stereotypical guy thing - interrupt and provide a solution to cut the conversation short and move on. I'm trying to be better about this.

https://www.washingtonpost.com/news/local/wp/2018/07/20/feature/crossing-the-divide-do-men-really-have-it-easier-these-transgender-guys-found-the-truth-was-more-complex/
Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?