• Anonym (Hmm)

Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?

Förr så var kvinnor och barn kvar i byarna medan männen erövrade och jagade. De fick då sakna varandra och kvinnorna var oroliga över att just deras man inte skulle komma hem igen. 
    Idag har kvinnan väckt ett förakt mot männen inom samhället. Och männen har börjat ogilla kvinnans "tunga".
    Vi lever dessutom i en allt mera tryggare samhälle där vi har allt, där mannen inte måste åka iväg i dagar, veckor, månader och då stöter kvinnor bort männen i rasande takt.

De flesta män och kvinnor är bra tror jag. Men man har inte behov av varandra längre. Så jag tänker att vi kanske lever kvar i dåtiden. Samtidigt så vill man inte finna någon modern lösning på det hela, utan det ska smutskastas fram och tillbaka. 

Antingen så är inte människan gjord för någon annan form än då tidens samhälle eller så är människan för egoistisk för att kunna komma fram till nya fungerande och anpassade relationer? 

Oavsett vilket så är Sveriges partnerskap på väg att spåra ur och de enda som blir drabbade är dom som är genuina av sig och vill skapa en kärnfamilj. De andra njuter av tillvaron och att smutskasta den andra. 

En mycket tråkig utveckling.
    Finn det verkligen inga bra lösningar som kan få de vuxna könen att samverka och bli till 1 igen av fri vilja? 

• Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?
  • Anonym (Geomberga)
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-27 14:20:02 följande:
    Jag förstår inte ditt inlägg. Menar du att media vinklar till mäns fördel eller till mäns nackdel?

Eller att det är motsägelsefullt? För det betyder väl i så fall inte att media är "förljugen, opålitlig, ojämlig och falsk"?
    Visst kan man stöta på neutrala rubriker ibland men huvudregeln är rubriker är vinklade för att framställa män som sämre än kvinnor. 
    Som någon skrev tidigare får man vara typ blind, döv och stum för att missa detta fenomen.

Du ser iaf aldrig rubriker som har uttrycker minsta kritik mot kvinnor. 
    Om media hade varit könsneutralt så hade det ju funnits i lika stor utsträckning att kvinnor kritiseras eller hur?
  • Anonym (Nog nu!)
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-05-27 15:23:33 följande:
    Visst kan man stöta på neutrala rubriker ibland men huvudregeln är rubriker är vinklade för att framställa män som sämre än kvinnor. 
    Som någon skrev tidigare får man vara typ blind, döv och stum för att missa detta fenomen.

Om media hade varit könsneutralt så hade det ju funnits i lika stor utsträckning att kvinnor kritiseras eller hur?
    Media är ju både kvinnor och män.
    Vad är det som gör att media vinklar på det sättet du beskriver att dom gör tror du?
    Vad är din åsikt om det då både män och kvinnor är i media i olika plattformar?
    Skriver/säger/uppträder kvinnor och män som jobbar i media på olika sätt och framför saker olika?
    Vinklar män och kvinnor information olika?
    Varför vill kvinnor i media framställa män som sämre och varför vill män framställa män som som sämre? eller vilka är det som framställer män som sämre och varför?

Som jag skrev innan, jag upplever inte något könskrig ute i verkligheten bland vänner, släkt och kollegor mm
    Men på nätet och mycket här på FL flödar det.
  • Anonym (Geomberga)
    Anonym (Nog nu!) skrev 2025-05-27 16:40:29 följande:
    Vad är det som gör att media vinklar på det sättet du beskriver att dom gör tror du?
    Skriver/säger/uppträder kvinnor och män som jobbar i media på olika sätt och framför saker olika?
    Varför vill kvinnor i media framställa män som sämre och varför vill män framställa män som som sämre? eller vilka är det som framställer män som sämre och varför?

Som jag skrev innan, jag upplever inte något könskrig ute i verkligheten bland vänner, släkt och kollegor mm

Media består av både kvinnor och män, sant.

Låt mig förklara hur det fungerar. På varje bolag sitter det en ansvarig, det kan vara en chefredaktör, en ansvarig utgivare etc. Bägge könen representerade.

Det är mycket möjligt att det i många fall är en man som är absolut livrädd för att hans tidning, kanal, etc skall framstå som kvinnofientlig och drabbas av anmälningar. För den sakens skull är ju inte kvinnliga redaktörer så mycket bättre även dom är livrädda för anmälningar från kvinnor eller mansfjollor.

Resultat är mansfientliga publikationer från alla etablerade mediebolag för alla vet att män inte anmäler diskriminering av män.

• Anonym (XY)

Jag tror att svenska journalisters och medias politiska åsikter kan ha stor betydelse. 

https://www.sverigesradio.se/artikel/7529885
  • Anonym (XY)

Åter en negativ artikel från svt/sr om män. 

https://www.sverigesradio.se/artikel/ny-rapport-man-samre-an-kvinnor-pa-att-upptacka-cancer

• Anonym (XY)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-27 19:55:08 följande:
    Är det dåligt att uppmärksamma män på detta? 
    Nej självklart inte men vad kvinnor med rubriken att göra. Varför ens jämföra med kvinnor. Man hade kunnat skriva att män är dåliga på att upptäcka cancer kort och gott. Varför göra det till en könsfråga. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-05-23 19:00:49 följande:
    Alltså, de bilder eller rubriker man ser i media känner vi alla igen: 

Fler män än kvinnor hos kronofogden
    Män tar större risker, t.ex i trafiken
    Kvinnor är bättre på att fondspara
    Kvinnor har större empatisk förmåga
    Kvinnor har lägre löner än män
    Kvinnor tar så stort ansvar för hem och barn
    Män misshandlar kvinnor. Varje dag misshandlas eller dödas....

Här är några rubriker vi aldrig ser men som är minst lika sanna:

Fler män än kvinnor blir misshandlade/dödade
    Fler män än kvinnor begår självmord

Män tjänar mer pengar, betalar mer i skatt och bidrar därmed mer till staten eller samhället.

Män står för majoritetn av alla nya uppfinningar och startup bolag

Det finns fler män än kvinnor som är oönskat barnlösa
    Män är intelligentare och har bättre spatial förmåga. 

Etc, etc.

Eftersom svensk media bara publicerar de översta rubrikerna och inte de understa så är svensk media förljugen, opålitlig, ojämlik och falsk. 
    Inte många rätt här.
  • Anonym (H)
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-05-27 15:23:33 följande:

Vi läser inte samma verkar det som. 
Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?