• Anonym (Hon)

Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga

Ponera att din partner sen tre år ska genomgå en stor och riskfylld operation och pga detta har hen skrivit testamente. Du får veta att hen testamenterar precis allt till sina omyndiga barn, inklusive djuren.

Tar du illa vid dig?

• Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 16:59:25 följande:
    Bryr man sig inte om sin partner för att man prioriterar sina barns framtid?
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 16:56:44 följande:
    Nej vi är inte överens om det.

Du skrev väl att ni båda säger att det är era katter?
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 16:59:25 följande:
    Bryr man sig inte om sin partner för att man prioriterar sina barns framtid?
    Det jag skrev var så lite. Alltså bryr sig så pass lite att man inte lämnar något alls till den.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (?) skrev 2025-05-20 17:14:18 följande:
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 16:56:44 följande:
    Nej vi är inte överens om det.

Du skrev väl att ni båda säger att det är era katter?
    Nej, jag skrev att vi kallar dem "våra barn", innebörden av det är vi inte överens om.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (?) skrev 2025-05-20 17:16:22 följande:
    Det jag skrev var så lite. Alltså bryr sig så pass lite att man inte lämnar något alls till den.
    Ser inte vad ett arv har med saken att göra. Ingen kommer hamna på gatan av det, finns inget gemensamt boende etc, däremot kommer det göra stor skillnad för barnens framtid.
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 17:24:28 följande:
    Nej, jag skrev att vi kallar dem "våra barn", innebörden av det är vi inte överens om.
    Våra betyder alltid våra, finn ingen annan innebörd 
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2025-05-20 16:27:15 följande:
    Det kanske inte handlar om pengarna i sig utan att man funderar över varför ens partner bryr sig så lite om en?
    Är man särbo och en ekonomiskt självständig och trygg individ behöver man inte blanda in de här känsloyttringarna. Barnen sätts först, helt naturligt.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 17:26:35 följande:
    Ser inte vad ett arv har med saken att göra. Ingen kommer hamna på gatan av det, finns inget gemensamt boende etc, däremot kommer det göra stor skillnad för barnens framtid.
    Men står man varandra nära, har ett liv tillsammans så är kanske testamenete och planering inför döden något man pratar om och diskutterar
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 17:26:35 följande:
    nej du ser inte så men man kan ser det olika. Nu sa jag inte ens att det gällde i det här fallet för jag vet inte alls hur partnern känner inför testamentet, utan jag svarade en kommentar som anklagade dig TS för att tänker på pengar. Men det behöver i så fall inte handla om pengarna i sig utan att partnern inte tänkte på en tex. Alltså poängen var att man måste inte utgå ifrån att någon som blir exkluderad i ett testamente tänker på just pengar utan det kan handla om andra känslor. Rimliga eller ej.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (?) skrev 2025-05-20 17:34:20 följande:
    Våra betyder alltid våra, finn ingen annan innebörd 
    Enligt dig kanske, men tvivlar på att lagen håller med där. Vad som närmast kan klassas som ett smeknamn ("våra barn") har jag väldigt svårt att tro är juridiskt bindande.
  • Anonym (…)
    Anonym (K) skrev 2025-05-20 17:36:23 följande:
    Är man särbo och en ekonomiskt självständig och trygg individ behöver man inte blanda in de här känsloyttringarna. Barnen sätts först, helt naturligt.
    Och det kanske inte personen gör heller. Poängen var att det inte behöver handla om att man tänker på just pengar. Utan om någon personen är besviken pga ett testamente, OM, så kanske det inte är pga pengarna i sig.
Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga