• Anonym (Hon)

Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga

Ponera att din partner sen tre år ska genomgå en stor och riskfylld operation och pga detta har hen skrivit testamente. Du får veta att hen testamenterar precis allt till sina omyndiga barn, inklusive djuren.

Tar du illa vid dig?

• Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga
  • Anonym (Hon)
    Anonym (?) skrev 2025-05-20 20:30:11 följande:
    Då kanske du inte skulle ha kommenterat det där att kalla katterna för hans barn. Om du sen tänker ta ifrån honom det.
    För mig var det ett skämtsamt uttryck, inte att de är hans.
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 20:49:58 följande:
    För mig var det ett skämtsamt uttryck, inte att de är hans.
    Ja att det var skämt för dig, det har du gjort tydligt här i tråden. Huruvida han då uppfattade att det inte betydde något alls er emellan i erat kärleksförhållande är en annan fråga. Därför skrev jag att jag kan förstå att man blir besviken om du sen tar ifrån honom det.
  • Anonym (Oj)

Oj, vilken snarstucken partner... Jag och min man (vi är gifta sedan många år) ärver inte varandra, det gör våra gemensamma barn. Med andra ord, självklart att man prioriterar sina barn.

• Anonym (Hon)
    Anonym (?) skrev 2025-05-20 21:10:28 följande:
    Ja att det var skämt för dig, det har du gjort tydligt här i tråden. Huruvida han då uppfattade att det inte betydde något alls er emellan i erat kärleksförhållande är en annan fråga. Därför skrev jag att jag kan förstå att man blir besviken om du sen tar ifrån honom det.
    Du tycker inte att han borde förstå att katterna skulle gå till barnen?

Man kan inte ta ifrån honom något som aldrig varit hans.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Oj) skrev 2025-05-20 21:16:37 följande:

Oj, vilken snarstucken partner... Jag och min man (vi är gifta sedan många år) ärver inte varandra, det gör våra gemensamma barn. Med andra ord, självklart att man prioriterar sina barn.

Diskussionen känns så bisarr... det är liksom min eventuella död det handlar om och så tjafsas det om hans sårade känslor för att barnen skulle få ha kvar sina katter...
  • Anonym (…)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-20 21:29:26 följande:
    Du tycker inte att han borde förstå att katterna skulle gå till barnen?

Man kan inte ta ifrån honom något som aldrig varit hans.
    Jag vet inte vad han borde, jag känner inte honom. Och det verkar inte du heller göra om du är så överraskad av hans reaktion, för övrigt.

Du har ju i erat kärleksförhållande inkluderat honom med katterna och kallat dem för era barn. Det är ju det du i så fall tar ifrån honom.
  • Sunflora
    EpicF skrev 2025-05-20 10:40:18 följande:
    Eftersom husdjuren är partnens (om ts är den som är upprörd) så kan partnen testentera dessa till barnen. 
    Det fungerar inte riktigt så, ett omyndigt barn har oftast inte en egen bostad och den andra föräldern har ingen juridisk skyldighet att ta hand om djuret.
  • EpicF

Har ni skrivit testamente? Annars arver man varandra som gifta, och det före gemensamma barn. Bara särkullsbarn som för ut ditt arv med en gång. 
  • Goneril

1988 stärktes makes ställning genom att makar då fick rätt att ärva varandra före gemensamma barn. Bröstarvingar är de enda arvingar i svensk rätt som har en ovillkorlig rätt till arv. Den som har bröstarvingar kan alltså inte göra dem arvlösa genom att testamentera bort allt till någon annan.Bröstarvingen har alltid rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten, alltså hälften av vad bröstarvingen skulle ha fått om det inte funnits något testamente.

• Goneril

Tillägg: Här har vi ett par som känt varandra under 3 år, vilket får betraktas som en kortare tid. Att lojaliteten hos arvlåtaren ligger hos barnen är självklart. Även om paret i trådstarten delar bostad, det vill säga delar utgifter, får de se till att hålla isär kärlek och pengar. Att efter endast tre år förvänta sig penninggåvor är golddigger-fasoner. Hur är det med kärleken? Önskar inte TS att partnern överlever? Varför tänka på pengar i detta läge? Hoppas inte TS på något vis antyder detta  gentemot partnern. 

• Anonym (R)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-19 13:24:41 följande:
    Tar du illa vid dig?
    Nej. 
  • Anonym (Oj)
    EpicF skrev 2025-05-21 00:12:38 följande:

Har ni skrivit testamente? Annars arver man varandra som gifta, och det före gemensamma barn. Bara särkullsbarn som för ut ditt arv med en gång. 
    J, vi har både testamente och äktenskapsförord. 
  • Fiona M

Vill han ha pengar och katter, eller är det att han skulle vilja bli sedd och stå med att han får nån minnesgrej?

(Jag ser personligen inget konstigt med att han inte står med i testamentet.)

• Fiona M
    Goneril skrev 2025-05-21 00:59:28 följande:

Tillägg: Här har vi ett par som känt varandra under 3 år, vilket får betraktas som en kortare tid. Att lojaliteten hos arvlåtaren ligger hos barnen är självklart. Även om paret i trådstarten delar bostad, det vill säga delar utgifter, får de se till att hålla isär kärlek och pengar. Att efter endast tre år förvänta sig penninggåvor är golddigger-fasoner. Hur är det med kärleken? Önskar inte TS att partnern överlever? Varför tänka på pengar i detta läge? Hoppas inte TS på något vis antyder detta  gentemot partnern. 

TS är den som skrivit testmente.
  • EpicF
    Goneril skrev 2025-05-21 00:59:28 följande:

De delar inte bostad och inte heller har de gemensamma utgifter. 

Det är ts som ska opereras och har då skrivit testamente (förhoppningsvis dör hon preciserat att barnens pappa inte ska förvalta arvet). Ts kille, omogen sådan, ör der som surar och beteer sig som ett stort barn. 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (R) skrev 2025-05-21 12:05:08 följande:

Hos vem bor katterna?

Mig.
Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga