• Anonym (Hon)

Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga

Ponera att din partner sen tre år ska genomgå en stor och riskfylld operation och pga detta har hen skrivit testamente. Du får veta att hen testamenterar precis allt till sina omyndiga barn, inklusive djuren.

Tar du illa vid dig?

• Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga
  • EpicF
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-19 14:47:37 följande:
    Katterna, men de har aldrig varit gemensamma på riktigt, vi har bara kallat dem "våra barn" på skämt, eftersom vi aldrig kommer få gemensamma.
    Och du är svartsjuk på omyndig barn som fått katter testenterat till sig i tillfälle deras pappa går bort i förtid? 

Väx upp. 
  • Anonym (Maria)

Ni bor inte ihop, är inte gifta, har inte barn ihop och umgås varannan vecka och har bara varit tillsammans i tre år. 

Tycker du gör helt rätt som exkluderar honom från ditt testamente. Han har ingen rätt att bli förbaskad på det. Inte ens katterna ser honom som en familjemedlem...

Med detta sagt, måste du ens tala om för honom att du skriver ett testamente??

Jag har gjort flera stora operationer och visst har jag skrivit ett testamente och fyllt i vita arkivet eller vad det heter, men jag har inte sagt något om det till min sambo. Det är ju till syvende och sist min ensak. 

• Anonym (K)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-19 15:05:17 följande:
    Det står redan att katterna ska stanna hos barnen.
    Ja men då så. Personen har tagit ställning. Hade du skrivit det i trådstarten hade det varit lättare att förstå. Personen ser inte katterna som era "gemensamma barn". Kommunikation är viktigt och underförstådda outtalade förväntningar måste fram. Ingen är tankeläsare.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-19 13:24:41 följande:
    Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga

Ponera att din partner sen tre år ska genomgå en stor och riskfylld operation och pga detta har hen skrivit testamente. Du får veta att hen testamenterar precis allt till sina omyndiga barn, inklusive djuren.

Tar du illa vid dig?

Om jag lever i en långsiktig seriös relation hade jag tagit illa vid mig om min partner hade skrivit testamente, gjort planer för begravning mm utan att involverat mig.

Att sen barnen fått allt hade inte gjort någon för då kunde jag ordna på liknande sätt för mig. Detta föutsätter ingen gemensamt boende eller annat dyrt samägt eller att vi på något sätt försöjer varandra.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (K) skrev 2025-05-19 15:55:30 följande:
    Ja men då så. Personen har tagit ställning. Hade du skrivit det i trådstarten hade det varit lättare att förstå. Personen ser inte katterna som era "gemensamma barn". Kommunikation är viktigt och underförstådda outtalade förväntningar måste fram. Ingen är tankeläsare.
    Det står i ts.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-19 16:02:05 följande:
    Det står i ts.
    Aha nu ser jag, så är det. 
  • Anonym (TuffBrud)

3 år är för kort tid tycker jag personligen. 
    Så nej inget konstigt i att partnern inte får något. 

• Sunflora

Barnen hade ärvt utan testamente också så det blir ingen skillnad. Din partner kan inte testamentera bort saker som är dina, husdjur är jag osäker på om man kan testamentera bort. Jag tycker det är vettigt att barnen ärver. 

• Anonym (Hon)
    Anonym (J) skrev 2025-05-19 16:01:43 följande:
    Om jag lever i en långsiktig seriös relation hade jag tagit illa vid mig om min partner hade skrivit testamente, gjort planer för begravning mm utan att involverat mig.

Att sen barnen fått allt hade inte gjort någon för då kunde jag ordna på liknande sätt för mig. Detta föutsätter ingen gemensamt boende eller annat dyrt samägt eller att vi på något sätt försöjer varandra.
    Involvera på vilket sätt? Informera eller att du ska få ge input?

Bara den ena här som har något som är värt att ärva, så det är ganska meningslöst för den andra att skriva testamente.
  • EpicF
    Sunflora skrev 2025-05-20 08:15:56 följande:

Barnen hade ärvt utan testamente också så det blir ingen skillnad. Din partner kan inte testamentera bort saker som är dina, husdjur är jag osäker på om man kan testamentera bort. Jag tycker det är vettigt att barnen ärver. 

Eftersom husdjuren är partnens (om ts är den som är upprörd) så kan partnen testentera dessa till barnen. 
Svar på tråden Rätt att bli upprörd? Testamente-fråga