• Cheers

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

• Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • Tukt
    Mentat skrev 2025-07-02 06:13:05 följande:
    Exakt vad skulle vara problematiskt med den enkla observationen? Journalistkåren som helhet står mycket tydligt till vänster. Det är väl inte märkligt om det skiner igenom?
    Du kunde inte det alltså?
  • nihka
    Cheers skrev 2025-07-02 07:57:34 följande:
    Ja visst märks det inom sport! Med feministglasögonen på blir även de fånigaste tjejspringen m.m.  intressanta att bevaka och rapportera om.

Kyss
    Det finns det en massa kvinnliga idrottare samt en massa flickor och kvinnor som ser dem som förebilder. En förebild är en person man ser upp till och vill efterlikna så inget någon kräver att du ska ha någon erfarenhet av, men likväl finns det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-06-27 11:07:39 följande:

Svensk public service har en skyldighet att vara saklig och opartisk, i

Vilket de misslyckas med.

Cecilia Uddén...
  • nihka
    nattuw skrev 2025-07-03 01:39:06 följande:
    Vilket de misslyckas med.

Cecilia Uddén...
    Vilket de lyckas med.

Din syn på Public Service delas inte av en majoritet av befolkningen utan Public Service åtnjuter ett fortsatt stabilt och högt förtroende med en ökning på tre procentenheter jämfört med förra mätningen 2024.

www.svt.se/kultur/fortroendebarometern-2025

• Snälla Killen

Jag har aktiva tonårsdöttrar inom sport och de har även aktiva förebilder, vilket jag anser är viktigt och uppmuntrar dem att ha.

Jag tycker public service fyller en funktion genom att sända dessa evenemang. Det må vara oviktigt för vissa men desto mer viktigt för andra och just därför kan man aldrig påstå att en sändning är direkt onödig heller 🙂

Nu spelar damerna EM också. Jag hejar på Sverige oavsett 🇸🇪😎

Snäll? Definiera snälla...
  • Rataxes
    Snälla Killen skrev 2025-07-03 23:25:06 följande:

Jag har aktiva tonårsdöttrar inom sport och de har även aktiva förebilder, vilket jag anser är viktigt och uppmuntrar dem att ha.

Jag tycker public service fyller en funktion genom att sända dessa evenemang. Det må vara oviktigt för vissa men desto mer viktigt för andra och just därför kan man aldrig påstå att en sändning är direkt onödig heller 🙂

Om det är så viktigt för dig hade du kunnat betala separat för detta i någon av de otaliga sportkanalerna.
    Det är ingen som subventionerar mina hobbies.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Snälla Killen
    Rataxes skrev 2025-07-04 08:19:56 följande:
    Om det är så viktigt för dig hade du kunnat betala separat för detta i någon av de otaliga sportkanalerna.
    Det är ingen som subventionerar mina hobbies.
    Men det behövde man ju redan göra redan sedan 10 år tillbaka, enbart för att få tillgång till basutbudet...

Det har ju funnits tjuttio-elva olika kanaler sedan 30 år tillbaka, men svenska skattemedel skall inte finansiera Riks-TV osv då detta är parti-bundna kanaler, oavsett hur illa du tycker om ridsport och damhandboll!
  • nihka
    Snälla Killen skrev 2025-07-03 23:25:06 följande:

Bry dig inte om svar från griniga kvinnohatare. Givetvis är damidrott lika viktigt som herridrott, både irl och i sändningar.
  • Rataxes
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 08:56:40 följande:
    Men det behövde man ju redan göra redan sedan 10 år tillbaka, enbart för att få tillgång till basutbudet...

Det har ju funnits tjuttio-elva olika kanaler sedan 30 år tillbaka, men svenska skattemedel skall inte finansiera Riks-TV osv då detta är parti-bundna kanaler, oavsett hur illa du tycker om ridsport och damhandboll!
    Nej, skattepengar ska inte finansiera partibundna kanaler, oavsett inriktning. Jag tycker inte illa om vare sig ridsport eller damhandboll, de företeelserna intresserar mig inte överhuvudtaget, lika lite som herrfotboll eller ishockey.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Snälla Killen
    nihka skrev 2025-07-01 21:12:36 följande:
    Ja, alla som klarar av att formulera sig så pass att man kan livnära sig på sitt skrivande vänster. Så är det. Och alla analfabeter är höger.
    Haha, det stämmer ju ganska bra faktiskt 😅👍
Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?