• Cheers

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

• Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • Snälla Killen
    Rataxes skrev 2025-07-04 09:47:06 följande:
    Nej, skattepengar ska inte finansiera partibundna kanaler, oavsett inriktning. Jag tycker inte illa om vare sig ridsport eller damhandboll, de företeelserna intresserar mig inte överhuvudtaget, lika lite som herrfotboll eller ishockey.
    Men varför klagar du då?
    Snäll? Definiera snälla...
  • Rataxes
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 10:06:32 följande:
    Men varför klagar du då?
    För att mina skattepengar går till din hobby, som verkar vara att glo på tjejer som spelar fotboll.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Snälla Killen
    nihka skrev 2025-07-04 09:09:55 följande:
    Bry dig inte om svar från griniga kvinnohatare. Givetvis är damidrott lika viktigt som herridrott, både irl och i sändningar.
    Jag bryr mig faktiskt inte det minsta. Jag bryr mig enbart om mina barn och att de ska tycka att det är kul att röra på sig 🙂

Men tjejer går inte av för hackor! Min dotter var snabbast i sprint av alla elever nu när hon gick ut ur nian (precis som far sin) 😊

Och min främsta konkurrent då var min jämnåriga klasskamrat och som som också var tjej. Struntprat att tjejer har lägre nivå än killar! 🙂
  • Snälla Killen
    Rataxes skrev 2025-07-04 10:09:48 följande:
    För att mina skattepengar går till din hobby, som verkar vara att glo på tjejer som spelar fotboll.
    LOL 🤣
  • Rataxes
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 10:18:24 följande:
    Jag bryr mig faktiskt inte det minsta. Jag bryr mig enbart om mina barn och att de ska tycka att det är kul att röra på sig 🙂

Men tjejer går inte av för hackor! Min dotter var snabbast i sprint av alla elever nu när hon gick ut ur nian (precis som far sin) 😊

Och min främsta konkurrent då var min jämnåriga klasskamrat och som som också var tjej. Struntprat att tjejer har lägre nivå än killar! 🙂
    Slow handclap🤡
  • Snälla Killen
    Rataxes skrev 2025-07-04 10:40:26 följande:
    Slow handclap🤡
    Du kan ju enbart hålla dina applåder för dig själv, som enbart är ute efter att försämra våra framtida generationers möjligheter att kunna leva fritt inom ett fritt samhälle 🙃
  • Tukt
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 11:06:08 följande:
    Du kan ju enbart hålla dina applåder för dig själv, som enbart är ute efter att försämra våra framtida generationers möjligheter att kunna leva fritt inom ett fritt samhälle 🙃
    Jag är inte helt säker på att det ses som något negativt bland vissa...
  • Rataxes
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 11:06:08 följande:
    Framtida generationers möjlighet att leva fritt är alltså beroende av att andra betalar för din hobby...

🤡
  • Snälla Killen
    Rataxes skrev 2025-07-04 11:23:17 följande:
    Framtida generationers möjlighet att leva fritt är alltså beroende av att andra betalar för din hobby...

🤡
    Framtida generationers möjligheter ligger i att ge regeringsmakten till ett parti som aktivt sysslar med trollverksamhet menar du? 🙃
  • Snälla Killen
    Tukt skrev 2025-07-04 11:13:56 följande:
    Jag är inte helt säker på att det ses som något negativt bland vissa...
    Vissa vet inte ens vad det är de egentligen röstar på, så jag är inte direkt förvånad heller...
Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?