• Cheers

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

• Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • Rataxes
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 11:32:43 följande:
    Framtida generationers möjligheter ligger i att ge regeringsmakten till ett parti som aktivt sysslar med trollverksamhet menar du? 🙃
    Så du försöker med den patetiska varianten att kleta SD på mig, 

Sorry, ledsen stt göra dig besviken, jag har aldrig supportar eller röstat på dem, och har inga planer på att göra det heller.

Men bra försök!
    🤡
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Snälla Killen
    Rataxes skrev 2025-07-04 11:51:24 följande:
    Så du försöker med den patetiska varianten att kleta SD på mig, 

Sorry, ledsen stt göra dig besviken, jag har aldrig supportar eller röstat på dem, och har inga planer på att göra det heller.

Men bra försök!
    🤡
    Du är ju brun ända in i själen... 
    Snäll? Definiera snälla...
  • Rataxes
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 12:21:24 följande:
    Du är ju brun ända in i själen... 
    Ta av dig dina bruna glasögon, så kanske du kan se världen lite klarare utanför din ekokammare.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Tukt
    Rataxes skrev 2025-07-04 12:35:58 följande:
    Lite synd att en intelligent person som Henrik inte kan förstå vad som menas.
  • Tow2Mater
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 10:18:24 följande:
    Jag bryr mig faktiskt inte det minsta. Jag bryr mig enbart om mina barn och att de ska tycka att det är kul att röra på sig 🙂

Men tjejer går inte av för hackor! Min dotter var snabbast i sprint av alla elever nu när hon gick ut ur nian (precis som far sin) 😊

Och min främsta konkurrent då var min jämnåriga klasskamrat och som som också var tjej. Struntprat att tjejer har lägre nivå än killar! 🙂
    Gissar dina döttrar har ännu inte tävlat mot transpersoner. De brukar generellt ha en tendens att vinna.
  • Snälla Killen
    Tow2Mater skrev 2025-07-04 13:42:59 följande:
    Gissar dina döttrar har ännu inte tävlat mot transpersoner. De brukar generellt ha en tendens att vinna.
    Döttrarna vinner fortfarande över straighta män... Vart ville du komma?
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 13:50:56 följande:
    Döttrarna vinner fortfarande över straighta män... Vart ville du komma?

vill komma till att generellt är män bättre. Att vissa tjejer slår vissa killar är inget konstigt, men på tävlingsnivå brukar även en sämre kille slå de bästa tjejerna. 

Därför blir det viktigt att hålla tjejsporten för just tjejer enbart. Kanske kan medias täckning av det bidra till att uppmuntra tjejers idrott. Men damidrotten håller ju inte samma nivå som herridrotten. 

• Snälla Killen
    Tow2Mater skrev 2025-07-04 14:02:06 följande:

vill komma till att generellt är män bättre. Att vissa tjejer slår vissa killar är inget konstigt, men på tävlingsnivå brukar även en sämre kille slå de bästa tjejerna. 

Därför blir det viktigt att hålla tjejsporten för just tjejer enbart. Kanske kan medias täckning av det bidra till att uppmuntra tjejers idrott. Men damidrotten håller ju inte samma nivå som herridrotten. 

Men nu snackar du om elit idrott! Vi är inte riktigt där ännu och på den nivån är det ju underförstått att män haf helt andra fysiologiska förutsättningar än kvinnor. Självklart. 
Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?