• Cheers

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

• Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • Cheers
    Snälla Killen skrev 2025-06-19 00:54:08 följande:
    Kära du, tack för dina fina ord och att du verkar ta till dig av mitt ack så snälla budskap 🙂

Nutidens och framtidens ideal erbjuder givetvis väldigt många möjligheter men samtidigt väldigt mycket ansvar och, just av den anledningen, kan det vara bra att jag härmed förvarnar dig om en viktig detalj, innan du önskar söka medlemskap...

Det en finns enbart EN grundregel:
    Kommer att tänka på Carola när hon var med i livets ord och skulle kräka upp djävulen famme inför församlingen. Vilka hemska kräkljud. Äckligt var det. Hon lär vara folkkär.

PS Såg att Henrik Dorsin deltog i showen. Kunde tro det Han är också äcklig Typisk vänster. Har blivit väldigt populär har jag förstått.

Här istället en artist som var lysande med små uttrycksmedel:

• Tukt
    Cheers skrev 2025-06-19 21:18:55 följande:
    Kommer att tänka på Carola när hon var med i livets ord och skulle kräka upp djävulen famme inför församlingen. Vilka hemska kräkljud. Äckligt var det. Hon lär vara folkkär.

PS Såg att Henrik Dorsin deltog i showen. Kunde tro det Han är också äcklig Typisk vänster. Har blivit väldigt populär har jag förstått.

hehe, och var tror du Gösta Ekman hade sitt hjärta?
  • Cheers
    Tukt skrev 2025-06-19 21:50:26 följande:
    hehe, och var tror du Gösta Ekman hade sitt hjärta?

Samma som alla andra. Hjärtat sitter något till vänster om kroppens mittlinje. Ungefär två tredjedelar av hjärtat ligger till vänster och en tredjedel till höger om mittlinjen.

• Snälla Killen
    Cheers skrev 2025-06-19 21:18:55 följande:

Carola är väl med i Hilsong numera (en annan frikyrka liknande livets ord), iaf senast jag fick höra.

Men klart du ser ett direkt samband med frikyrkan och allt annat dåligt här i världen som vänster 😇

Gösta Ekman är ju ett kulturarv och papphammar är ju bäst 👍

Snäll? Definiera snälla...
  • Cheers
    Snälla Killen skrev 2025-06-20 02:47:40 följande:
    Carola är väl med i Hilsong numera (en annan frikyrka liknande livets ord), iaf senast jag fick höra.

Men klart du ser ett direkt samband med frikyrkan och allt annat dåligt här i världen som vänster 😇

Gösta Ekman är ju ett kulturarv och papphammar är ju bäst 👍
    Ja, Gösta Ekman d.y. var suverän. 

Nej, frimicklarna är knappast vänster utan mer åt det fascistiska hållet med krav på total konformitet. Som islam.
  • Snälla Killen
    Cheers skrev 2025-06-20 03:15:54 följande:
    Ja, Gösta Ekman d.y. var suverän. 

Nej, frimicklarna är knappast vänster utan mer åt det fascistiska hållet med krav på total konformitet. Som islam.
    Då är vi iaf överens om två saker, du och jag 🙂

Jag är anti-religiös och anser att sekulariserade samhällen erbjuder det bästa alternativet till frihet och att människors möjlighet att ens ha möjligheten att tänka fritt och kunna utbyta idéer är vägen att gå, istället för att leva inom ett samhälle där enbart en viss typ av tankegång är accepterad, eller enbart 5 st olika frisyrer ens är lagliga 😅

Sen är det underförstått att vi inte alltid tycker lika, trots att vi har samma grundläggande värderingar (se klipp).

Men jag anser att det är viktigare att ha möjligheten att diskutera över gränserna överhuvudtaget än att inte erbjudas den möjligheten alls.

Jag hoppas innerligt INTE att den orangea mannen fattar fel beslut kring Iran den kommande tiden nu...

Snäll? Definiera snälla...
  • Rataxes

Stasiradion upprörd över att Morrisey får vara med i TV

Det hade såklart varit bättre med en kriminella pekare från orten, eller nån palesvinaaktivist som vanligt!

Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Cheers
    Rataxes skrev 2025-06-20 11:40:52 följande:

Det hade såklart varit bättre med en kriminella pekare från orten, eller nån palesvinaaktivist som vanligt!

Ja det ska väl vara en gangsterrappare med guldkedjor och vitt puder kring näsan och ett skjutvapen i byxlinningen. Det är ju så fin musik säger konässörerna på SR P3. Fast det i själva verket baara är skit.

Han har uttryckt stöd för Tommy Robinson. Ja, skulle det vara något fel med det?

En klappjakt mot Tommy Robinson har bedrivits i Storbritannien i många år för att han påtalat mörklggningen av asiatiska sexförbrytares övergrepp på brittiska flickor. Trots den epidemiska förekomsten av dessa brott har de tystats ner av socialtjänsten, polisen, politikerna och media för att den chockerande brottsligheten avslöjar den förda mångfaldspolitikens bankrutt. Det vore ju rasism att ingripa mot de berörda invandrargrupperna har det ansetts!. Samma sak när det gäller Robinsons kritik av islamiseringen av det brittiska samhället och utbredningen av våldsbejakande, brittiskfientlig islam.

Robinson har varit en visselblåsare för att uppmärksamma bl.a. de omtattande gängvåldtäkterna begångna av främst pakistanska män. Nu efter många år har sanningen börjat komma fram om dessa grava missförhållanden, men Robinson stämplas fortfarande som en slags djävulsk rasist, vilket han inte är.

Våldtäkterna begicks av pakistanska män Fact!

Här ett tal som Robinson höll inför studenterna i Oxford Union där han berättar om sina erfarenheter av den skrämmande utvecklingen i brittiska städer:

• Padirac
    Rataxes skrev 2025-06-20 11:40:52 följande:

att tro att rapportering om artisters tidigare framgångar och nuvarande kontroversiella stöd till den nya fascistiska högern betyder att PS stödjer kriminella eller stödjer de som motsätter sig folkrättsbrott mot palestinier är så begåvat att klockorna slutar ringa ...

Det låter onekligen som att inte bara är Morrissey som stödjer nyfascismen...
  • Mentat
    Cheers skrev 2025-05-29 08:21:30 följande:
    Public service ? ett omöjligt uppdrag?

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

Public Service är i grunden en utmärkt idé och opartiskhet är absolut ingen omöjlighet. Problemet vi har idag är att det så tydligt syns att personalen i så hög grad sympatiserar med vänstern, det skiner igenom på massvis av sätt.

Man kan ju inte rätt gärna fråga om partisympatier vid anställning men man hade behövt anstränga sig för att få en större variation bland de anställda - åsiktsmässigt, alltså.
Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?