Anonym (Nn) skrev 2025-06-23 03:03:38 följande:
Kan vi omöjligen göra då någon sådan egoism inte existerar hos mig utan är något du ljugit ihop om min person. Lägg av med det.
Och nej, jag tycker inte att man kan skylla på en diagnos när man själv är egotrippad nog att inte kunna bry sig om andra människor. Det finns autistiska som bryr sig om andra och så finns det såna som inte gör det. Beror på ens egen karaktär och inte på autismen i sig. Dålig och bekväm ursäkt.
Min inställning är inte annat än realistisk och detta brukar de flesta människor inte ha några problem med så nej, felet ligger inte hos mig utan hos människor med egocentrisk eller egotrippad läggning.
Personer med autism har svårt att känna vad andra känner i en situation. Ibland är det lättare för dem att känna med andra om den andre just upplever något liknande som de själva har upplevt.
Det betyder inte att de inte tycker om andra personer, de kan bli jätteledsna om någon de tycker mycket om är förtvivlad. Men de har svårt att känna samma känsla som den andre.
Det innebär att den påtryckningsfaktor som ett kännande med andras känslor kan vara för dina beslut kan utebli.
Som ett exempel. Din partner bli besviken för att du går och tränar just den här kvällen och säger det till dig. Partnen vill ha närhet och bli tröstad just i kväll.
Om du är autistisk kan du ha svårt att känna in partnens besvikelse och behov i din egen kropp. Du börjar istället fundera på hur ofta du har gått hemiftån och tränat under de sista veckorna. Räknar efter och tycker att det inte var så många gånger. Du saknar den inkännande känslan att känna samma känsla som partnen, men blir orolig av att partnen är missnöjd med dig.
Det är lättare att inte vara centrerad på sig själv om man känner lite av partnens känsla i sin egen kropp (med hjälp av spegelneuroner). Lättare att kompromissa då.
Är du autistisk tycker du kanske att partnen är orättvis, du har ju faktiskt inte varit borta många kvällar på sistone!
Vi som inte är autistiska har alltså hjälp av vår spontana inlevelse med andras känslor när vi är i relationer.