Freddie K skrev 2025-06-09 12:28:37 följande:
Du låter som mig. Jag är inte heller intresserad av folk jag inte känner. Däremot de som står mig nära är jag intresserad av. Jag har också svårt att upprätthålla vänskapsrelationer så väl som kärleksrelationer, vilket gör att jag blir väldigt ensam.
Jag vet att många på FL tycker att jag är egoistisk och självcentrerad och förtjänar att vara ensam, men då får de tycka det. Jag vet vem jag är.
En person med autism har förmåga att tycka mycket om några andra personer. Men ofta har personen inte lika stort behov av att umgås eller blir trött av det.
Har också svårt att känna sig in i andras situation, och kan därför upplevas som egoistisk.
Även svårigheter med att känna in hur någon annan reagerar på vad de själva säger, kan därför upplevas som klumpig i sociala sammanhang.
Har ofta en övertro till att lita på vad folk säger och missar när folk uttrycker något på ett annat sätt än språkligt.
Har ofta svårt att göra sig en komplett bild av någon annan, smälta ihop all information om den till en helhet. Det kan bli inkomplett eller onyanserat när de inte förstår undermeningar och inte ser hela personen i sitt sociala sammanhang.
Ofta är det lättare för personer med autism att umgås med andra som har diagnosen eller har drag av den.