• Anonym (A)

autism

Vill bli normal och lära mig vad människor pratar om?.

Blivit ganska bra på kommentera sånt vi äter och sånt jag ser i omgivnlingen. Typ att något är gott eller fint - en sån hade min mamma hemma osv. Men sen blir det tyst.

Märkte att min mans brors fru som pratar hela tiden pratade vidare om relationer. Hon frågade var grannen till mina svärföläldrar bott förut och vem han varit gift med t ex. Varför är det intressant? Tog mycket tid att reda ut dessa detaljer. Men varför vill man veta det? Handlar det bara om att ha något att ptata om? Hjälp mig att förstå.

• Svar på tråden autism
  • Anonym (Lilla q)
    Freddie K skrev 2025-06-08 06:29:07 följande:

Jag har märkt att vi med autism pratar om det som är nödvändigt. Vi pratar inte om Gretas son som fick en dotter här om veckan eller om Göstas dåliga tänder, för det intresserar oss inte. Vi pratar om det som är intressant för oss. 

Rätta mig om jag har fel.

Du har fel. Det skiljer sig kraftigt mellan olika personer. Jag har läst mycket om autism och har lärt mig att det inte är lika enkelt längre att säga hur en person med autism är.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Jemp
    Anonym (A) skrev 2025-06-08 13:09:05 följande:
    Ett intresse jag har är politik men är svårt att föra det på tal när folk hellre pratar om grannens systers husdjur. Mitt ex är social och lyckas ofta få in samtalet på intressanta saker men jag fattar inte hur han gör. 
    Politik kan vara jätteintressant att prata om, i rätt sammanhang. Men det är också rätt känsligt: många vill inte prata om sina egna politiska åsikter, och det är ganska lätt att hamna i konflikt. Och andra är helt ointresserade. 
  • Freddie K
    Anonym (Lilla q) skrev 2025-06-08 14:29:32 följande:
    Du har fel. Det skiljer sig kraftigt mellan olika personer. Jag har läst mycket om autism och har lärt mig att det inte är lika enkelt längre att säga hur en person med autism är.
    Alla med autism är ju såklart olika, men det finns vissa drag hos autister som är nästan detsamma, skulle jag vilja påstå. 

Av de jag själv känner så har jag märkt att de har en tendens till att hamna i sin egna lilla bubbla och bara bry sig om sig och sitt. Jag är inte olik de på det sättet. Jag har också mina perioder där jag hamnar i min bubbla och bara bryr mig om mitt. 

Det låter kanske väldigt egocentriskt, men så är det. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Meddelande borttaget
  • Jimmy75
    Anonym (Nn) skrev 2025-06-08 14:44:13 följande:
    Vissa svårigheter kan man jobba med. Särskilt när det rör sig om egoism och en oförmåga att intressera sig för andra.
    Då tycker jag vi ska inrikta oss på DIN egoism eftersom du tydligen har ett så stort uppmärksamhetsbehov att du betraktar en annan persons funktionsnedsättning som egoism. Iofs brukar offerkofta vara svårbotat så det kanske trots allt är lättare att arbeta med ett autistiskt barn än med din inställning,
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Lilla q) skrev 2025-06-08 15:12:29 följande:
    Då tycker jag att du ska träna lite på hur du uttrycker dig. ?Din sort?. Det var inte fint uttryck av dig. Det är ganska nervärderande att skriva så. Du kanske ska vara glad att din autism är så lätt att den inte märks, förutom genom att du har svårt för att uttrycka dig på ett trevligt sätt. Det finns många som har större problem med sin autism än vad du verkar ha. Din sista mening var mycket otrevligt skrivet och full av bevis på att du inte förstår att alla inte är lika lyckligt lottade, som du är. 
    Nej, det är du som missuppfattar. Det finns olika sorter av människor, en del kan bry sig om andra medan vissa väljer att inte göra det.

Jag pratade inte om autister i grupp heller utan om den typ som Freddie K beskriver.
Svar på tråden autism