• Anonym (A)

autism

Vill bli normal och lära mig vad människor pratar om?.

Blivit ganska bra på kommentera sånt vi äter och sånt jag ser i omgivnlingen. Typ att något är gott eller fint - en sån hade min mamma hemma osv. Men sen blir det tyst.

Märkte att min mans brors fru som pratar hela tiden pratade vidare om relationer. Hon frågade var grannen till mina svärföläldrar bott förut och vem han varit gift med t ex. Varför är det intressant? Tog mycket tid att reda ut dessa detaljer. Men varför vill man veta det? Handlar det bara om att ha något att ptata om? Hjälp mig att förstå.

• Svar på tråden autism
  • Freddie K
    Anonym (Lilla q) skrev 2025-06-08 14:29:32 följande:
    Du har fel. Det skiljer sig kraftigt mellan olika personer. Jag har läst mycket om autism och har lärt mig att det inte är lika enkelt längre att säga hur en person med autism är.
    Du säger att du har läst mycket om autism, men har du autism sjölv och umgås varje dag med andra som har autism?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Meddelande borttaget
  • Freddie K
    Anonym (Nn) skrev 2025-06-08 15:36:35 följande:

Finns inget att diskutera då jag inte har någon sådan egoism. Jag har förmågan att bry mig om andra människor. Det gäller att öva som sagt. Något som är fullt möjligt för en normalbegåvad som Freddie.

Dumheter från ditt håll. Det är inget fel på min inställning.

Hur skulle jag ens börja öva på mina socialskills när jag inte litar på någon? Jag släpper bara in folk en bit in i mitt liv.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lilla q)
    Freddie K skrev 2025-06-08 15:39:16 följande:
    Du säger att du har läst mycket om autism, men har du autism sjölv och umgås varje dag med andra som har autism?
    Jag förstår inte din fråga fullt ut. Jag känner många med autism. Alla har olika problem och deras autism yttrar sig på flera sätt. Jag har studerat just diagnosen autism, då den inte är som jag lärde mig när jag var yngre. Jag är intresserad av nya rön om olika diagnoser. Jag träffar inte personer med autism dagligen. Inte vad jag vet i alla fall. 
  • Anonym (Nn)
    Freddie K skrev 2025-06-08 15:43:26 följande:
    Hur skulle jag ens börja öva på mina socialskills när jag inte litar på någon? Jag släpper bara in folk en bit in i mitt liv.
    Det är upp till dig. Vill du inte ha vänner så måste du inte  ha detta. Men vill man ha en vän som tycker om en så måste man börja bry sig om den personen. Det är ju en grundförutsättning, likväl som tillit är det. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lilla q)
    Freddie K skrev 2025-06-08 15:43:26 följande:
    Jag har upplevt att du är ganska öppen om ditt liv. Du har berättat mycket om din dagliga verksamhet, din ersättning mm. Men du menar kanske att du har svårt IRL att släppa in människor i ditt liv?
Svar på tråden autism