• Anonym (A)

autism

Vill bli normal och lära mig vad människor pratar om?.

Blivit ganska bra på kommentera sånt vi äter och sånt jag ser i omgivnlingen. Typ att något är gott eller fint - en sån hade min mamma hemma osv. Men sen blir det tyst.

Märkte att min mans brors fru som pratar hela tiden pratade vidare om relationer. Hon frågade var grannen till mina svärföläldrar bott förut och vem han varit gift med t ex. Varför är det intressant? Tog mycket tid att reda ut dessa detaljer. Men varför vill man veta det? Handlar det bara om att ha något att ptata om? Hjälp mig att förstå.

• Svar på tråden autism
  • Anonym (A)
    Freddie K skrev 2025-06-08 12:56:32 följande:
    Jo, det är en balans det där, tycker jag. 
    Ett intresse jag har är politik men är svårt att föra det på tal när folk hellre pratar om grannens systers husdjur. Mitt ex är social och lyckas ofta få in samtalet på intressanta saker men jag fattar inte hur han gör. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Nn) skrev 2025-06-08 13:02:07 följande:
    Tyvärr är det en del autister som tänker på ditt mycket egoistiska sätt ja. Att allt bara ska handla om ert eget intresse och inte om att försöka intressera sig för andra människor och deras situation. 

Det finns en anledning till att jag gärna inte vill avslöja min egen autism för folk och det beror just på att personer av din sort kastar en stor mörk skugga över oss alla och ger människor med autism ett dåligt rykte. 
    Fast nu pratar vi inte om att intressera sig för andra människor och deras situation. Utan kallprat om människor man inte ens känner.
  • Freddie K
    Anonym (A) skrev 2025-06-08 13:09:05 följande:
    Ett intresse jag har är politik men är svårt att föra det på tal när folk hellre pratar om grannens systers husdjur. Mitt ex är social och lyckas ofta få in samtalet på intressanta saker men jag fattar inte hur han gör. 
    Jo, det är väl det. Nej, det är svårt det där. Jag fattar inte heller hur man gör det. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (A)
    Anonym (Olika) skrev 2025-06-08 07:54:54 följande:

Vi pratar helt enkelt om det som ger energi och ett sammanhang. Jag lever i en familj med några neurotypiska och några med NPF. våra konversationer ser väldigt olika ut beroende på vilka som sitter vid bordet, vi vuxna anpassar till förmåga och ålder. 11-åringen som är mitt i en autismutredning med tydliga drag av autism, har svårt att hålla tråden när flera pratar samtidigt och fungerar bäst när det är en förälder som pratar med hen. När vi är flera och vardagspratar om något som hände i skolan eller någon konflikt som någon har, så får de andra sin sociala förmåga tillgodosedd.

Personer med autism kanske inte ser något syfte med det som vi neurotypiska vill prata om och tvärtom såklart. I en neurotypisk värld kan jag till exempel ge råd och tips till mina barn om hur de ska kunna hantera sociala relationer med kompisar, hur de ska göra första dagen på sommarjobbet och varför Gösta pratar så ostrukturerat. Allt detta bildar flera små delar som bildar ett sammanhang. Det KAN vara relevant att Gösta har dåliga tänder och därmed pratar otydligt och för många är det viktigt att veta för att förstå ett annat sammanhang. Att fortsätta utveckla sin sociala förmåga är viktigt oavsett om man har autism eller inte. 

Bra förklarat! Jag kanske missar det där med energi och sammanhang. Tror att mina ämnen ses som tunga
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)
    Anonym (Nn) skrev 2025-06-08 13:34:11 följande:
    Nej, jag utgick efter det svar jag citerade från Freddie K och han var mer än tydlig med sitt egoistiska tankesätt. Läs hans första svar i denna tråd igen om något är otydligt.
    Han skriver ju inte vad som är intressant för honom utan det är du som tolkar det så. Jag intresserar mig för saker som handlar om människorns som sitter med vid bordet så att säga.
  • Anonym (Muskot)
    Anonym (Nn) skrev 2025-06-08 13:34:11 följande:
    Nej, jag utgick efter det svar jag citerade från Freddie K och han var mer än tydlig med sitt egoistiska tankesätt. Läs hans första svar i denna tråd igen om något är otydligt.

Jag känner igen det där så väldigt väl från mitt ena syskonbarn. Det ska malas i all oändlighet om personens intresse, svarar man så rinner svaret i stort sett bara av utan respons och hon maler vidare. Hon har alltid rätt och vet bäst också. Extremt dränerande längre stunder då kommunikationen bara förväntas gå åt ett håll; en som maler och en som ska lyssna. 

• Anonym (Nn)
    Anonym (A) skrev 2025-06-08 13:40:06 följande:
    Han skriver ju inte vad som är intressant för honom utan det är du som tolkar det så. Jag intresserar mig för saker som handlar om människorns som sitter med vid bordet så att säga.
    Han skriver vad som inte är intressant för honom vilket tydligen är andra människor och deras liv med barn och övrigt. Tycker det är mer än tydligt hur han menar. 

Kallprat är dessutom nödvändigt ibland. Det kan ses som en lite mjukare inledning till något som kan utvecklas till en djupare relation. Man måste börja lätt och inte tungt. I det senare fallet belastar man bara den andre personen och skrämmer iväg folk.
  • Anonym (Muskot)

Vi pratar inte om Gretas son som fick en dotter här om veckan eller om Göstas dåliga tänder, för det intresserar oss inte. _Vi pratar om det som är intressant för oss._ 

Så skriver han. Vad som är intressant för oss. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Muskot) skrev 2025-06-08 13:48:38 följande:

Jag känner igen det där så väldigt väl från mitt ena syskonbarn. Det ska malas i all oändlighet om personens intresse, svarar man så rinner svaret i stort sett bara av utan respons och hon maler vidare. Hon har alltid rätt och vet bäst också. Extremt dränerande längre stunder då kommunikationen bara förväntas gå åt ett håll; en som maler och en som ska lyssna. 

Är det där verkligen typiskt? Upplever snarare att autister ofta är tystare och/eller undviker sociala kontakter.

Kanske har hon snarare formats av särbehandling från föräldrar, vård osv. Hon är uppfostrad med att det är ett okej beteende eftersom hon har autism.
Svar på tråden autism