Anonym (Lägre klass) skrev 2025-06-29 12:54:30 följande:
Köper? KÖPER!?! Det kan du ju inbilla dig att jag och många med mig, ung, lägre klass i storstan ens drömmer om. Nej du, den drömmen är till för medelklassens millenials, inte för arbetarklassens gen z eller alphas. Vi drömmer om att kunna flytta till en sketen hyresetta i Hagsätra innan vi fyller 35.
Huruvida barn är en klassfråga, tja, det är väl allmänt känt att lägre klasser i regel får fler barn tidigare än högre klasser? Det är väl mest den ängsliga medelklassen som sitter och velar, överklassen vet vad de vill och har råd att inte ha bråttom, lägre är mer på det-hände-spåret.
Och att fixa en hyresrätt i rimlig ålder är ju typ omöjligt i Sthlm om du inte har kontakter. Min kompis dotter blev erbjuden en hyresrätt i typ motsvarande norrtälje. 30 kvadrat för ett första hands kontrakt på 9 tusen i månaden? Har många småbarnsfamiljer kan bo på 30 kvadrat? 60 kvadrat är ju inget konstigt att betala runt 18 tusen för då. Detta är alltså dom hyrorna som unga personer erbjuds. Dom som bott länge i sina hyresrätter kan ju ha extremt fördelaktiga hyror på typ 120 kvadrat för 4 tusen i månaden.