TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 14:11:10 följande:
För mig är barn och tid med mina barn livskvalitet. Och även att ha tid för att umgås med mina gamla föräldrar. Och skulle jag ha den stora lyckan att få barnbarn vore det för mig ännu mer livskvalitet.
Vad är livskvalitet för dig?
Åh, spännande att veta. Men jag diskuterar inte utifrån mina personliga preferenser här, utan mer utifrån ett samhällsperspektiv.
Många i tråden påtalar att fler barn måste födas för att vi som land ska kunna försörja våra äldre och bibehålla våra sociala system. Och då kan man ju fråga sig om det är det barnen är till för. Att födas för att bli landets arbetskraft? Och att vuxna arbetsföra då har som syfte att producera denna arbetskraft.
En annan syn på barn är att barnens liv är deras eget och att de finns bara för sin egen skull. Och då kanske man börjar tycka att såsom världen ser ut idag så är det inte ett bra liv att erbjuda barnen. Att de ska riskera att hamna i krig, kanske svält, klimatförstörelse. Bättre att avstå barn.
Och sen ett tredje perspektiv är ju föräldern. Är jag som vuxen rustad att ta hand om barnet, ryms det i min ekonomi, ryms det i mitt liv med det jag anser att barnet ska ha av tid och resurser? Om inte så kanske man väljer bort att ha barn alls, eller väljer att ha färre än man skulle om förutsättningarna var annorlunda.
Vad gäller de äldre så kan det ju vara så att några äldre vill leva så länge det bara går, även om det innebär att de är så skruttiga på slutet att de inte kan annat än ligga och vänta på döden. Och andra kanske känner att de hellre lämnar livet innan dess, och får maximalt med livskvalitet innan de själva bestämmer att livet får räcka.