• Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • Jesper f
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 12:05:44 följande:
    Men det kanske inte ska vara ett mål att upprätthålla befolkningen?
    För Sveriges del är det nog inget större problem med all invandring vi har, allt från asyl till arbetskrafts invandring, även om det är den senare vi skulle behöva fokusera mer på. Men det väger upp mot barnfödandet.
    Anonym (Frivilligt) skrev 2025-06-30 11:58:59 följande:
    Alltså det här är så konstigt för mig. Varför pratar ni om kvinnor som att dom är saker och inte människor som gör egna val. Detta är kvinnofientlighet. Jag har frivilligt valt att avstå barn.

Jag är dessutom låginkomsttagare och arbetar som städare. Ett arbete jag trivs med. Jag ser mig inte själv som barnlös. Tycker det är viktigt att förstå att det även finns vi med lägre inkomster, som faktiskt avstår barn frivilligt. Det har aldrig varit min dröm. Och det har jag vetat i 15 år. Hade det varit det. Hade jag nog siktat på det för länge sedan.

Säger du samma sak om män som avstår barn? Att dom är egoistiska med. Försök inte lägga skuld på kvinnor och anklaga dom för något vi har full rätt till. Att bestämma över MITT eget liv.

Tycker det talar mer om dig som person och din kvinnosyn. Äcklad är det jag känner.

Tycker du har en klok inställning. Jag har också valt bort barn, men i mitt fall pga sjuklighet snarare än något annat - men det är en annan femma. Men visst finns vi som väljer bort barn - av olika orsaker. Och nej, vi är inte egoistiska, snarare tvärtom. Vi TÄNKER före på hur förutsättningar och verklighet skulle fungera, inte att efter en blöt natt upptäcka "hoppsan", vilket jag knappast tror i längden är till barnets fördel. Desto mer förberedd och planerad/strukturerad man är, desto bättre går det sannolikt i längden.
  • Anonym (de)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-30 12:09:34 följande:
    Annars brakar våra system ihop. Vill du sänka levnadsstandarden i Sverige? 
    Om befolkningen minskar så får man anpassa systemen efter det. Levnadsstandarden? Den är redan ganska ansträngd, vilket säkert påverkar viljan att ha barn, för dem som planerar och funderar över sin framtida ekonomi. 
  • Anonym (Kvinna)
    Jesper f skrev 2025-06-30 12:11:47 följande:
    För Sveriges del är det nog inget större problem med all invandring vi har, allt från asyl till arbetskrafts invandring, även om det är den senare vi skulle behöva fokusera mer på. Men det väger upp mot barnfödandet.
    Anonym (Frivilligt) skrev 2025-06-30 11:58:59 följande:
    Alltså det här är så konstigt för mig. Varför pratar ni om kvinnor som att dom är saker och inte människor som gör egna val. Detta är kvinnofientlighet. Jag har frivilligt valt att avstå barn.

Jag är dessutom låginkomsttagare och arbetar som städare. Ett arbete jag trivs med. Jag ser mig inte själv som barnlös. Tycker det är viktigt att förstå att det även finns vi med lägre inkomster, som faktiskt avstår barn frivilligt. Det har aldrig varit min dröm. Och det har jag vetat i 15 år. Hade det varit det. Hade jag nog siktat på det för länge sedan.

Säger du samma sak om män som avstår barn? Att dom är egoistiska med. Försök inte lägga skuld på kvinnor och anklaga dom för något vi har full rätt till. Att bestämma över MITT eget liv.

Tycker det talar mer om dig som person och din kvinnosyn. Äcklad är det jag känner.

Tycker du har en klok inställning. Jag har också valt bort barn, men i mitt fall pga sjuklighet snarare än något annat - men det är en annan femma. Men visst finns vi som väljer bort barn - av olika orsaker. Och nej, vi är inte egoistiska, snarare tvärtom. Vi TÄNKER före på hur förutsättningar och verklighet skulle fungera, inte att efter en blöt natt upptäcka "hoppsan", vilket jag knappast tror i längden är till barnets fördel. Desto mer förberedd och planerad/strukturerad man är, desto bättre går det sannolikt i längden.
    Med den bristande integrationen idag så är inte invandring ett vettigt alternativ. Vill vi behålla lönenivån och välfärden behövs dessutom nettoinkomstagare, inte arbetskraftsinvandring till låglöneyrken.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 12:21:00 följande:
    Om befolkningen minskar så får man anpassa systemen efter det. Levnadsstandarden? Den är redan ganska ansträngd, vilket säkert påverkar viljan att ha barn, för dem som planerar och funderar över sin framtida ekonomi. 
    Vem ska försörja och ta hand om våra äldre om vi inte motarbetar en sned befolkningspyramid? 

För de som jobbar så är levnadsstandarden bra. 
  • Anonym (de)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-30 12:23:29 följande:
    Vem ska försörja och ta hand om våra äldre om vi inte motarbetar en sned befolkningspyramid? 

För de som jobbar så är levnadsstandarden bra. 
    Tror inte att man kan tvinga nån att skaffa barn för att de ska försörja de äldre. 

Systemen som gör det attraktivt och rimligt att ha barn och känna att man har råd med barn är redan nedmonterade. Och många av systemen för barnen är så dåliga att man inte vill utsätta barn för det.

Samt att många i barnafödande ålder är så pressade i sitt arbetsliv, med tillfälliga jobb och osäker arbetsmarknad att man inte känner att man har tid och ork eller råd med barn.

Många kommer ändå att skaffa barn, i synnerhet låginkomsttagare som låter impulserna styra. Men de som tänker ett varv till, och som ser barnen som viktiga individer som ska ha en rimlig uppväxt, kommer inte att skaffa en massa barn bara för att säkra försörjningen för framtiden. De kommer att vilja att barnen har ett bra liv från start, och så ser det inte ut så i dagsläget. 
  • Anonym (de)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-30 12:21:23 följande:
    Med den bristande integrationen idag så är inte invandring ett vettigt alternativ. Vill vi behålla lönenivån och välfärden behövs dessutom nettoinkomstagare, inte arbetskraftsinvandring till låglöneyrken.
    Fast det är ju ändå invandrare och låginkomsttagare som vårdar de äldre som du påpekar kommer att stå utan våd om barnafödandet minskar. 

De äldre får lämnas därhän och leva med systemen i nedrustning, precis som barnen och vi andra. 
  • Anonym (Vinst längre fram)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-29 17:39:56 följande:
    På vilket sätt ?
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-06-29 17:44:12 följande:
    Hur menar du?

Jag menar att sarkastiskt imitera Löven genom att kryptiskt hävda att något uppenbart negativt blir en förtjänst längre fram, utan att avslöja vad förtjänsten är.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 12:33:15 följande:
    Fast det är ju ändå invandrare och låginkomsttagare som vårdar de äldre som du påpekar kommer att stå utan våd om barnafödandet minskar. 

De äldre får lämnas därhän och leva med systemen i nedrustning, precis som barnen och vi andra. 
    Vi får väl införa ättestupa igen. De äldre ses ju mest som tärande verkar det som. 
  • Anonym (de)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 12:48:12 följande:
    Vi får väl införa ättestupa igen. De äldre ses ju mest som tärande verkar det som. 
    Även barnen ses mest som tärande, och där tror jag vi hittar en anledning till att fler väljer bort barn. En förskola som mest liknar ett kaos, en skola som knappt ens bedriver utbildning.
Svar på tråden Klassfråga att ha barn