• Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 11:17:21 följande:
    men högre inkomst än de barnlösa.  
    De barnlösa har nog ofta orsaker som sjukdom, psykisk ohälsa mm (därav fattigdom) så de bör ses som en egen grupp.
  • Anonym (W)

Det har kanske delvis blivit en klassfråga. De som har det gott ställt kan ha många barn utan att behöva göra avkall på något. De som har det riktigt dåligt ställt tenderar också att skaffa många barn.

Det är alla som är i mitten som avstår eller har färre barn. 

Hur som helst har naturen sin gång och barn blir gjorda - både under goda och dåliga omständigheter. Det är för att naturen behöver mångfalden och variationen av gener. Kvinnor kommer alltid bli gravida, även när det inte passar perfekt. 

• Anonym (Ppppp)

Jag är kvinnlig låginkomsttagare, vilket är larv om vi jämför med hela världen, men okej i Sverige räknas jag som det.
    Jag har valt bort barn, bla på grund av det men inte enbart.

Hade mitt liv sett annorlunda ut, främst ekonomiskt så hade jag gärna haft barn. 

Har en ensamstående arbetskamrat vars son är en riktig talang inom fotboll som han älskar och spelar med andra barn varje dag utan ledarskap. Han får välja innebandy som aktivitet istället. Redan som små barn krävs mycket föräldraengagemang, kostnader och att föräldrar har körkort inom fotbollen. Tråkigt.
    Har också märkt att många låginkomsttagare ofta bara skaffar ett barn. Inte konstigt att födslar sjunker!

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (W) skrev 2025-06-30 11:31:54 följande:

Det har kanske delvis blivit en klassfråga. De som har det gott ställt kan ha många barn utan att behöva göra avkall på något. De som har det riktigt dåligt ställt tenderar också att skaffa många barn.

Det är alla som är i mitten som avstår eller har färre barn. 

Hur som helst har naturen sin gång och barn blir gjorda - både under goda och dåliga omständigheter. Det är för att naturen behöver mångfalden och variationen av gener. Kvinnor kommer alltid bli gravida, även när det inte passar perfekt. 

Men just nu , 2024, har vi ett fruktsamhetstal på 1,43 barn per  kvinna. Det är ganska lågt. I Finland började minskningen lite tidigare och de är nere på 1, 25 barn per kvinna. 2,1 behövs för att upprätthålla befolkningen. 
  • Anonym (Hasse)
    Anonym (Ppppp) skrev 2025-06-30 11:39:42 följande:

Jag är kvinnlig låginkomsttagare, vilket är larv om vi jämför med hela världen, men okej i Sverige räknas jag som det.
    Jag har valt bort barn, bla på grund av det men inte enbart.

Hade mitt liv sett annorlunda ut, främst ekonomiskt så hade jag gärna haft barn. 

Har en ensamstående arbetskamrat vars son är en riktig talang inom fotboll som han älskar och spelar med andra barn varje dag utan ledarskap. Han får välja innebandy som aktivitet istället. Redan som små barn krävs mycket föräldraengagemang, kostnader och att föräldrar har körkort inom fotbollen. Tråkigt.
    Har också märkt att många låginkomsttagare ofta bara skaffar ett barn. Inte konstigt att födslar sjunker!

Vad ska dom göra då, skaffa flera barn och bli beroende av bidrag?
  • Anonym (de)
    Anonym (X) skrev 2025-06-30 11:17:01 följande:

Välbärgade män är de som skaffar flest barn. Och de är väl knappast tillsammans med kvinnor med låg inkomst/ utbildning. 

Att låginkomsttagare skaffar en massa barn är en myt. Stämmer kanske inom viss invandrargrupper. 

Välbärgade män skaffar flera kullar barn med olika kvinnor. Så varje kvinna har kanske 2-3 barn, men mannen har 2-3 barn i varje kull, och ett par såna kullar. 
  • Anonym (Frivilligt)
    Anonym (J) skrev 2025-06-30 08:58:12 följande:

Alltså, människan har fått barn under krig och svält och i betydligt farligare samhällen än vad vi har nu. Så jag tror verkligen inte att ts har rätt. Jag tror bara att kvinnor numera agerar mer som män och värderar sina intressen och sin frihet högre än att uppoffra sig för familjelivet. 

Alltså det här är så konstigt för mig. Varför pratar ni om kvinnor som att dom är saker och inte människor som gör egna val. Detta är kvinnofientlighet. Jag har frivilligt valt att avstå barn.

Jag är dessutom låginkomsttagare och arbetar som städare. Ett arbete jag trivs med. Jag ser mig inte själv som barnlös. Tycker det är viktigt att förstå att det även finns vi med lägre inkomster, som faktiskt avstår barn frivilligt. Det har aldrig varit min dröm. Och det har jag vetat i 15 år. Hade det varit det. Hade jag nog siktat på det för länge sedan.

Säger du samma sak om män som avstår barn? Att dom är egoistiska med. Försök inte lägga skuld på kvinnor och anklaga dom för något vi har full rätt till. Att bestämma över MITT eget liv.

Tycker det talar mer om dig som person och din kvinnosyn. Äcklad är det jag känner.
  • Anonym (de)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 11:41:32 följande:
    Men just nu , 2024, har vi ett fruktsamhetstal på 1,43 barn per  kvinna. Det är ganska lågt. I Finland började minskningen lite tidigare och de är nere på 1, 25 barn per kvinna. 2,1 behövs för att upprätthålla befolkningen. 
    Men det kanske inte ska vara ett mål att upprätthålla befolkningen?
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Frivilligt) skrev 2025-06-30 11:58:59 följande:
    Alltså det här är så konstigt för mig. Varför pratar ni om kvinnor som att dom är saker och inte människor som gör egna val. Detta är kvinnofientlighet. Jag har frivilligt valt att avstå barn.

Jag är dessutom låginkomsttagare och arbetar som städare. Ett arbete jag trivs med. Jag ser mig inte själv som barnlös. Tycker det är viktigt att förstå att det även finns vi med lägre inkomster, som faktiskt avstår barn frivilligt. Det har aldrig varit min dröm. Och det har jag vetat i 15 år. Hade det varit det. Hade jag nog siktat på det för länge sedan.

Säger du samma sak om män som avstår barn? Att dom är egoistiska med. Försök inte lägga skuld på kvinnor och anklaga dom för något vi har full rätt till. Att bestämma över MITT eget liv.

Tycker det talar mer om dig som person och din kvinnosyn. Äcklad är det jag känner.
    Herregud skit i honom, dessa män undviker jag som pesten. Dom vill bara kontrollera kvinnor. Och surar över att det finns kvinnor som inte "rättar sig i ledet" enligt dom själva   Det hela framstår som allt annat än friskt. Eftersom människor bestämmer över sina egna liv oavsett kön.

Ser du kvinnor starta massa trådar on hur egoistiska män är som väljer bort barn och bestämmer över sitt eget liv. Nej. Därför att det är helt absurt! 

Är frivilligt barnfri med, ångrar det inte en sekund. Vi lever i en riktigt sjuk värld och Sverige följer. Ett ex. är väl att man nu ska börja polisanmäla läkare hos försäkringskassan. Om det inte "stämmer" med det dom vill ha. Låter som rena diktaturen. Sverige är på väg ner i ett svart hål.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 12:05:44 följande:
    Men det kanske inte ska vara ett mål att upprätthålla befolkningen?
    Annars brakar våra system ihop. Vill du sänka levnadsstandarden i Sverige? 
Svar på tråden Klassfråga att ha barn