• Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • Anonym (Ppppp)
    Anonym (Hasse) skrev 2025-06-30 11:43:52 följande:
    Vad ska dom göra då, skaffa flera barn och bli beroende av bidrag?
    Det var ett konstaterande och inte ett kritiserande. 
  • Anonym (de)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 12:50:15 följande:

Ättestupan är nog snart här. Men det kommer nog med ett finare namn, Eutanasi, dödshjälp.

Och varför inte? Finns det ett egenvärde i att ligga på ett äldreboende och sakta dö, jämfört med att få välja att gå bort när man själv märker att ålder och sjukdom tar ut sin rätt?
  • Anonym (Ppppp)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 12:50:15 följande:

Ättestupan är nog snart här. Men det kommer nog med ett finare namn, Eutanasi, dödshjälp.

Det hoppas jag verkligen, att dödshjälp blir något man kan välja i framtiden. Helt frivilligt förstås.
    Förstår inte varför människor ska tvingas ligga och självdö med smärtor när de gett upp om livet. Har sett tillräckligt med lidande i livets slutskede för att tycka att rätt till dödshjälp är en självklarhet.
    Våra husdjur behandlas bättre i det avseendet. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ppppp) skrev 2025-06-30 12:58:04 följande:
    Det hoppas jag verkligen, att dödshjälp blir något man kan välja i framtiden. Helt frivilligt förstås.
    Förstår inte varför människor ska tvingas ligga och självdö med smärtor när de gett upp om livet. Har sett tillräckligt med lidande i livets slutskede för att tycka att rätt till dödshjälp är en självklarhet.
    Våra husdjur behandlas bättre i det avseendet. 

Jag kan förstå hur du tänker, delvis.

Men med tanke på hur man ser på äldre i Sverige känns det väldigt riskabelt att börja tillåta detta. Du kan ju tänka dig hur både anhöriga och vårdpersonal börjar övertala de gamla. Är det inte dags nu??

Däremot borde alla döende få smärtlindring. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 12:54:25 följande:
    Och varför inte? Finns det ett egenvärde i att ligga på ett äldreboende och sakta dö, jämfört med att få välja att gå bort när man själv märker att ålder och sjukdom tar ut sin rätt?
    Ja, ni ser hur man ser på äldre. 
  • Anonym (Hasse)
    Anonym (Ppppp) skrev 2025-06-30 12:53:13 följande:
    Det var ett konstaterande och inte ett kritiserande. 
    Jo, men enligt mig är det bra.
  • Anonym (W)
    Anonym (J) skrev 2025-06-30 08:58:12 följande:

Alltså, människan har fått barn under krig och svält och i betydligt farligare samhällen än vad vi har nu. Så jag tror verkligen inte att ts har rätt. Jag tror bara att kvinnor numera agerar mer som män och värderar sina intressen och sin frihet högre än att uppoffra sig för familjelivet. 

Kvinnors liv har genomgått en extremt stor omställning de senaste 100 åren. Från hemmafruar till yrkesarbetande (självklart har det alltid funnits kvinnor som har arbetat för andra). 

Det kräver ingen Einstein att se att det fortfarande är kvinnor som tar hand om 90% av hushållsarbetet och barnuppfostran. Enkel matematik då att avstå från barn. 

Det är en klassfråga eftersom rika kvinnor som har råd att köpa hjälp med ditten och datten skaffar många barn, samt fattiga kvinnor som är arbetslösa och därmed har större ork för hemarbetet.

En kvinna med akademisk utbildning som förväntas jobba 40 timmar i veckan och lägga ner lika mycket tid på barn och hem har helt enkelt ingen ork. Sorry! 
  • Anonym (de)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-30 13:02:54 följande:

Barn och gamla ses som tärande. Vad går livet ut på då? 

Jadu, det kan man verkligen fråga sig. 

Är det livskvalitet eller produktion av framtida arbetskraft?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-06-30 13:42:18 följande:
    Jadu, det kan man verkligen fråga sig. 

Är det livskvalitet eller produktion av framtida arbetskraft?

För mig är barn och tid med mina barn livskvalitet. Och även att ha tid för att umgås  med mina gamla föräldrar. Och skulle jag ha den stora lyckan att få barnbarn vore det för mig ännu mer livskvalitet. 

Vad är livskvalitet för dig? 

Svar på tråden Klassfråga att ha barn