• Anonym (Bedragen?)

Otrohet

Var går gänsen för otrohet? Vill gärna höra kvinnors perspektiv!!

Min partner har ett ex som hon nödvändigvis vill ha kontakt med. Sporadisk kontakt sker under åren mellan dem.

-På en alla hjärtans dag skrivs det puss och kram på alla hjärtans dag till varandra
    -Vid ett tillfälle vill de ses och ta ett glas. I samband med det de skämtar de om att de ska ses hela natten (men det skulle nog inte vara så populärt kommer de fram till).
    -Exet skriver till min partner att han skulle gärna vilja ge henne en kram.
    -Exet skriver sent på kvällen/natten till henne kom ner till stan och öla, fast du är inte ensam va?

Min partner hävdar att de bara är bra kompisar och det finns absolut inget annat som pågår. Men jag uppskattar gärna synppunkter från någon mer neutral part.

• Svar på tråden Otrohet
  • Anonym (Sally)

Den gränsen är upp till er i förhållandet att sätta så det kan ingen utomstående säga något om. Känns det inte bra för dig så bör din partner kunna rätta sig efter det om hon är mån om hur du känner och mån om er relation.
    Så länge det inte handlar om kontroll och svartsjuka, men det verkar det inte göra här.

Några tankar:

-På en alla hjärtans dag skrivs det puss och kram på alla hjärtans dag till varandra

Inte otrohet men hade inte uppskattat utan bett vederbörande lägga av. Jag skickar hälsningar till närmaste familjen (föräldrar och syskon) samt att vi fikar eller så här hemma. Hade inte velat ha några ex inblandade där.

-Vid ett tillfälle vill de ses och ta ett glas. I samband med det de skämtar de om att de ska ses hela natten (men det skulle nog inte vara så populärt kommer de fram till).

Ses och ta ett glas kan vara ok. Men skämta om att hänga hela natten? Har de verkligen avslutat relationen eller finns det känslor kvar. Har exet ny partner?

Kram skulle inte vara otrohet för mig men det beror på situationen och tonen dem emellan. 

-Exet skriver sent på kvällen/natten till henne kom ner till stan och öla, fast du är inte ensam va?

Dricka öl vore inte heller otrohet. Men det skulle bero på hur min partner blir i sådana lägen. Om hen går att lita på? Din partner har ju valt dig, då borde hon inte sätta sig i situationer som riskerar att gå över styr. Annars ska hon inte vara tillsammans med dig.

Det känns rent allmänt inte bra att de har den där jargongen. Jag hade inte uppskattat det så den personen hade nog inte varit en bra matchning för mig. Släpp ditt ex och gå vidare liksom. 

• Fjäril kär

Om detta skaver för dig så är det klart över gränsen och kan klassas som bedrägligt beteende och på en del punkter klar otrohet.  
    Det viktigaste är hur DU känner det. 

Att hon flörtar tillbaka är inte okej nånstans , det innebär att om dom nån gång hamnar på tu man hand så är risken överhängande att dom blir fysiska. Hon kommer nog inte säga nej om han tar initiativ. 

Varför säger hon inte ifrån? Något för dig att fundera över tycker jag....

• Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Sally) skrev 2025-06-30 13:59:03 följande:

Den gränsen är upp till er i förhållandet att sätta så det kan ingen utomstående säga något om. Känns det inte bra för dig så bör din partner kunna rätta sig efter det om hon är mån om hur du känner och mån om er relation.
    Så länge det inte handlar om kontroll och svartsjuka, men det verkar det inte göra här.

Några tankar:

Inte otrohet men hade inte uppskattat utan bett vederbörande lägga av. Jag skickar hälsningar till närmaste familjen (föräldrar och syskon) samt att vi fikar eller så här hemma. Hade inte velat ha några ex inblandade där.

Ses och ta ett glas kan vara ok. Men skämta om att hänga hela natten? Har de verkligen avslutat relationen eller finns det känslor kvar. Har exet ny partner?

Kram skulle inte vara otrohet för mig men det beror på situationen och tonen dem emellan. 

Dricka öl vore inte heller otrohet. Men det skulle bero på hur min partner blir i sådana lägen. Om hen går att lita på? Din partner har ju valt dig, då borde hon inte sätta sig i situationer som riskerar att gå över styr. Annars ska hon inte vara tillsammans med dig.

Det känns rent allmänt inte bra att de har den där jargongen. Jag hade inte uppskattat det så den personen hade nog inte varit en bra matchning för mig. Släpp ditt ex och gå vidare liksom. 

Tack snälla för dina tankar. Det känns skönt att höra att det inte bara jag som är överdrivet svartsjuk utan att min partners agerande känns tveksamt även för andra.

Jag är såklart orolig för att det finns känlor kvar med tanke på hur de agerar och att hon säger till mig att de är kompisar som vilka kompisar som helst, men samtidigt låter honom skriva saker till henne som visar att han har känslor, som jag tolkar det. Hon tycker att jag ska lita på henne,och det gör jag, men jag litar inte på honom. Ex:et har en partner nu, men hade det inte i början av vår relation och då misstänker jag att han ännu mer försökte flirta med min partner.

Och jag har också frågat varför hon måste vara kompis med ett ex och svaret är att det är den enda kompis hon har från den tiden.
  • Anonym (Bedragen?)
    Fjäril kär skrev 2025-06-30 14:20:11 följande:

Om detta skaver för dig så är det klart över gränsen och kan klassas som bedrägligt beteende och på en del punkter klar otrohet.  
    Det viktigaste är hur DU känner det. 

Att hon flörtar tillbaka är inte okej nånstans , det innebär att om dom nån gång hamnar på tu man hand så är risken överhängande att dom blir fysiska. Hon kommer nog inte säga nej om han tar initiativ. 

Varför säger hon inte ifrån? Något för dig att fundera över tycker jag....

Tack så mycket för att du ville svara mig. Ja, jag undrar också mycket varför hon låter honom komma med dessa inviter. Hon säger att det är den enda kompis hon har kvar från förr och att de bara är vänner, hon skulle aldrig vara otrogen mot mig osv.. Hon säger också att jag bara är svartsjuk så det blir svårt att kommunicera då. 
    Ja, jag funderar mycket!
  • Anonym (Hmm..,.)

Uppenbarligen har de någon form av intresse för varandra, det är helt klart.
    Han är nog mest sexuellt intresserad (vill inte ha tillbaka relationen) och hon är nog mest smickrad och gillar uppmärksamheten.

Om de var singlar hade de med största sannolikhet hamnat i säng nån gång eller flera...

• Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-06-30 15:57:13 följande:

Uppenbarligen har de någon form av intresse för varandra, det är helt klart.
    Han är nog mest sexuellt intresserad (vill inte ha tillbaka relationen) och hon är nog mest smickrad och gillar uppmärksamheten.

Om de var singlar hade de med största sannolikhet hamnat i säng nån gång eller flera...

Tack för ditt svar, jo det låter som en rimlig analys... 
  • Anonym (Mmmm)

Tycker inte att det är otrohet. Det händer ju inget. 

Sedan behöver det inte vara lämpligt för det. Men de verkar inte ses så ofta. 

• Anonym (Lämna)

Lämna är mitt ända råd. En individ som behöver ha kvar uppmärksamhet från ett ex när man är i en ny relation skriker så mycket att hon har enbart kvar honom ifall det skiter sig med dig. Som en backup. Om hon också va så himla kär i dig skulle detta vara ett icke problem. Men låter inte sitt ex göra såna inviter, ALDRIG! Om man nu är kär. Men lite som ja skrev ovan, hon har kvar honom som en backup för hon faktiskt tycker om honom också samt att det ska inte vara ett problem för henne att bryta med ett ex om hon respekterar att du inte är bekväm och att hon är kär i dig.. hon har väl andra vänner än han?

• Mayjel

För mig går gränsen vid sexuella tankar. Sen är det svårt att avgöra om kvinnan i TS har sådana kring sitt ex eller om det bara rör sig om vänskap numera. Hade tagit upp det med personen och frågat.

• Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Mmmm) skrev 2025-06-30 16:29:12 följande:

Tycker inte att det är otrohet. Det händer ju inget. 

Sedan behöver det inte vara lämpligt för det. Men de verkar inte ses så ofta. 

Tack för ditt svar! Nej precis, vad jag vet har det inte hänt något. Nej, jag tycker väl inte det är lämpligt att underhålla en sådan relation...

Svar på tråden Otrohet