Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Anonym (Kaplan) skrev 2025-07-27 13:21:06 följande:
    När anser du att ett område är segregerat respektive ej segregerat?
    Vid vilken andel invånare med utländsk bakgrund?

Det finns olika former av segregation, men oftast pratar vi om ekonomisk och etnisk. Ett område betraktas som segregerat när en viss grupp t.ex. låginkomsttagare eller personer med utländsk bakgrund är tydligt över- eller underrepresenterad i förhållande till sin andel i samhället i stort.

Danderyd och Rinkeby är exempel på områden som både är ekonomiskt och etniskt segregerade.

Idag har drygt 27?% av Sveriges befolkning utländsk bakgrund. Det finns ingen exakt gräns för när ett område räknas som etniskt segregerat, men forskning pekar på att när andelen överstiger 40?% är det en tydlig signal om etnisk segregation.

Idag har vissa skolor, i våra utanförskapsområden, upp till 90?% av eleverna utländsk bakgrund och 10 % svensk. Då är det nästintill omöjligt för skolan att erbjuda en bra undervisning för alla elever. Så kan vi självklart inte ha det. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (GGG) skrev 2025-07-27 13:30:04 följande:
    I ett och samma inlägg.

Grattis, eller nåt ...

.
    Bara fokusera på de områden som är problem utan att straffa de som inte är ett problem så är det lugnt.

Varför är du emot hyresrätter som bostadsform i  vissa typer av områden?

Forskning visar att samhällen med lägre segragtion fungerar bättre. 
    Idag har Sverige betydligt högre segregation än länder som Tyskland. 

• KillBill
    Anonym (GGG) skrev 2025-07-27 14:20:27 följande:
    Nu gör du halmgubbar igen. Du är oförbätterlig.

Ni vill tvinga kommunerna att bygga kommunala hyresrätter och sedan placera nyanlända och andra "underprivilegierade" i dessa - i bra bostadsområden.

I hopp om att det bra samhället skall absorbera problemen som dessa hyresgäster kommer med.

Och lyder inte kommunen så vill ni starta statliga bygg- och bostadsbolag som gör jobbet istället.

Motstånd ska vara meningslöst. Ni tänker driva genom detta oavsett vad folk tycker om det.

Folk vill inte ha denna tvångsblandning för att 1) den fungerar inte (Rosegård by the Sea) och 2) folk har betalat dyrt för att slippa dessa problem som ni nu vill infoga bland deras dyrt köpta bostäder.

Det handlar alltså inte att ha något emot "hyresrätter i visa typer av områden" utan om hur dessa hyresrätter skall fungera i era önskedrömmar.

Du använde en halmgubbegenom att börja prata om tvångsblandning..

Segregation, både ekonomisk och etnisk, är ett problem som motverkar sammanhållning och jämlika livschanser. Att skapa fler bostadsmöjligheter för människor, oavsett bakgrund, är bra för samhället. 

• KillBill
    Anonym (Kaplan) skrev 2025-07-27 14:53:40 följande:
    Det finns hela kommuner där över 40% av invånarna har utländsk bakgrund.

Ja, det här är bland annat en effekt av att Moderaterna under 1990-talet drev igenom EBO-lagen (lagen om eget boende). Den gav asylsökande rätt att bosätta sig var de ville i landet och samtidigt behålla fulla bidrag. Innan dess placerades nyanlända mer jämnt över landet, vilket minskade koncentrationen till vissa områden.

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-07-27 14:39:26 följande:
    Jag vill bara fråga om just detta, därfor citerar jag endast det stycket.

Varfor menar du att det är nästintill omöjligt för skolan att erbjuda en bra undervisning för alla elever där majporiteten är utländsk? Ar det pga språket? Annat?

Ett forslag: Om en elev inte klarar en viss gräns på ett språktest ska eleven gå i en klass som endast lär ut svenska språket forsta året på skolan, oavsett ålder, det kan vara blandade grupper. Efter ett år borde eleven klara att borja vanlig klass, då i den årskurs den skulle varit foregående år. Och det ska vara krav i dessa språkklasser, dra in foräldrar om elever inte skoter/anstränger sig och koppla det direkt till olika bidrag familjen inkasserar och foräldrars sysselsättningar.

Om majoriteten av eleverna har begränsade kunskaper i svenska blir lärarens uppdrag mycket svårt.

Vad tycker du om att 10-30% av svenska elever i dag går i skolor där svenska inte längre är det dominerande språket? Tycker du det är hållbart. eller inser du, precis som jag, att vi måste bryta skolsegregationen? Svenska ska vara majoritetsspråk i varje grundskola. Det handlar inte om att exkludera någon, utan om att ge alla barn oavsett bakgrund en ärlig chans att lyckas.

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-07-27 15:44:52 följande:
    Jag gav dig ett förslag. Att flytta runt elever som inte kan svenska är ingen lösning. Lösningen är att de lär sig svenska. 
    Du svarar inte på frågan tycker du att det är rimligt och hållbart med skolor där så lite som 10% av eleverna har svenskt ursprung eller tycker du som jag att vi måste bryta segregationen så att det blir en rimlig fördelning mellan elever med svensk och utländsk bakgrund?

För tydlighetens skull pratar jag om svenska elever som har svenska som modersmål.
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-27 17:45:02 följande:
    Jag har själv flyttat till ett annan land, Frankrike. Men inte flyttade vi dit utan att varken kunna språket, eller ha en utbildning. Hur skulle vi då kunna försörja oss? Och vi fortsatte med kvällskurser för att prata bra franska. Så om man flyttar till ett annan land så måste man kämpa för att komma någonstans. Det måste ställas krav. Och vi väntade med att skaffa barn tills allt hade kommit på plats, och vi hade råd.
    Hur lätt det är att lära sig ett språk påverkas av många faktorer bl.a. på hur stor skillnad det är mellan ditt modersmål och det språk du ska lära dig.

Hur ser du på finska arbetskraftsinvandrare som kom hit på 70 talet men som fortfarande knappt talar svenska?  
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-07-27 17:55:18 följande:
    Ja jag tycker det är rimligt. Om det bor många utländska i ett område speglas det naturligtvis i skolorna. Vad jag inte tycker är rimligt är att problemen i problemskolorna inte fixas, utan man verkar vilja sprida problemen till andra skolor. Ställ lite krav på elever och föräldrar och rektorer. Och alla i dessa områden och skolor kan ju inte vara problemindivider - ställ krav att de bidrar till lösningar att hjälpa till att konstruktivt fixa sina egna områden och skolor.

Om du tycker att det är rimligt att vissa svenska elever går i skolor där uppemot 90?% av eleverna inte har svenska som modersmål, då är det svårt att förstå varför du motsätter dig en mer balanserad fördelning mellan barn med svensk och utländsk bakgrund i våra skolor.

Skolexperter och forskare  pekar på att en lägre skolsegregation skulle vara till fördel för den svenska skolan, för alla elever, oavsett bakgrund.

• KillBill
    nattuw skrev 2025-07-27 18:12:45 följande:
    Och som vi vet fördömer du inte den antisemitism som kommer från vänster vilket innebär att... 
    Där har du fel. Jag fördömer all antisemitism. 
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-27 18:36:22 följande:

KillBill. Det skulle vara intressant att få veta vad du har för kommentarer om dessa frågor.

Som du vet är jag kritisk till att skolsegregationen har tillåtits växa. Problemet är inte att skolor har blandade elevgrupper utan när andelen socioekonomiskt utsatta elever på en skola blir alltför hög. Då riskerar undervisningen, studie-ro och elevernas framtidsutsikter att försämras.

De problem du beskriver är förstås helt oacceptabla. Skolor i sådana situationer måste få betydligt bättre förutsättningar men det krävs också en långsiktig politik för att minska segregationen. Det innebär konkret att säkerställa att andelen elever med stora stödbehov inte blir oproportionerligt hög på enskilda skolor.

Min fråga till dig är: Tycker du att det är rimligt att svenska elever går i skolor där bara 10?% av klasskamraterna har svenska som modersmål och där undervisningen försvåras för alla, eftersom många elever inte behärskar svenska tillräckligt väl?  Detta drabbar förutom de invandrare som går på dessa skolor även en del elever som har svenska som modersmål.

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?