Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

KillBill skrev 2025-07-31 22:11:41 följande:

Tack för förtydligandet, du har helt rätt. Jag har själv en bekant vars barn i högstadiet fick byta till en specialklass anpassad för barnets svårigheter efter att ha misslyckats med att nå godkänd nivå i åk 6. Resultatet var närmast ett mirakel, med rätt stöd och undervisning gjorde barnet fantastiska framsteg och blev senare högpresterande på gymnasiet. Det hade aldrig hänt om barnet fått stanna kvar i den stora ordinarie klassen.

Satsningar på skolan är avgörande, men dagens system motverkar ofta just den typ av insatser som gör skillnad. När friskolorna har rätt till samma genomsnittliga ersättning per elev som den kommunala skolan pressas kommunernas budgetar. Om en kommun vill satsa på små undervisningsgrupper eller specialklasser blir kostnaden ofta flera gånger högre, eftersom kommunen samtidigt tvingas höja ersättningen till friskolorna, även om dessa inte ens har elever med samma behov.Den svenska skolan behöver reformeras i grunden så att det möjligt att tidigt ge elever det stöd de faktiskt behöver, utan att ersättningsmodellen sätter käppar i hjulen.

Med detta sagt ville jag med mitt tidigare inlägg belysa den skadliga segregation som präglar den svenska skolan idag. Vi har fått ett system där elever med utländsk bakgrund, som ofta kommer från socioekonomiskt svagare hem, i hög grad samlas på vissa skolor medan elever från starkare hemförhållanden går på helt andra. Detta leder till skolor där en stor andel elever har bristande kunskaper i svenska, vilket försvårar undervisningen, hämmar språkutvecklingen och gör det ännu svårare för eleverna att nå målen.  Det är även olyckligt för de få elever med svensk bakgrund som går på dessa skolor.

Alla skolor måste vara bra skolor, men då måste vi bryta segregationen och förstås se till att eleverna får det stöd som de behöver.

Det finns en mängd forskning som visar att det är bättre att blanda hög- och lågpresterande elever än att separera dem i olika skolor eller klasser. När lågpresterande och resurssvaga elever koncentreras till samma skolor förstärks problem som låg studiemotivation, bristande språkkunskaper och svårigheter att rekrytera erfarna lärare. Det skapas en "negativ spiral" där skolor med låga resultat får ännu svårare att vända utvecklingen.

Jag har frågat dig tidigare men har inte fått något bra svar. Tycker du att det är rimligt att vissa svenska elever går på skolor där upp till 90% av skolkamraterna inte har svenska som modersmål och kommer från socioekonomisk svaga förhållanden?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Meddelande borttaget
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-08-01 11:56:38 följande:
    Jag ser nu att jag använde fel namn. Sorry.

Min fråga till dig är, ännu en gång: Varför ställs det inga krav på att föräldrarna ska lära sig svenska? Är det rimligt att barnen ska prata på sitt modersmål när de är hemma, och svenska i skolan? Hur ska de då kunna följa med i undervisningen? Hur ska de då kunna göra sina läxor om de inte kan få hjälp av sina föräldrar?

Varför är det bara skolan, och andra elever, som ska ta detta ansvar? Varför inte föräldrarna?

Hur många gånger har vi diskuterat detta? Det är samma frågor och svar om och om igen till leda.

Ursäkta, men jag ställde min fråga först och jag har redan besvarat din  ändå undviker du att svara på min.

Det ställs krav på att föräldrar ska lära sig svenska, men det är välkänt hur svårt det är att lära sig ett nytt språk som vuxen, särskilt när språket skiljer sig kraftigt från modersmålet. Vi ser samma sak med svenskar som flyttar till Thailand där nästan inga lär sig tala thailändska flytande. Just därför är det avgörande att barn som inte har svenska som modersmål får gå i skolor där svenska är det dominerande språket.

Så, nu vill jag att du svarar: Tycker du verkligen att det är rimligt att svenska elever ska gå i skolor där upp till 90 % av skolkamraterna inte har svenska som modersmål och ofta kommer från socioekonomiskt svaga hem? I sådana miljöer påverkas till och med barn från svenska hem negativt och riskerar att själva få en brytning.

PS. Varför använder du två olika nick i samma tråd? Du har själv medgett att Louice12 och Anonym (white flight) är samma person, så varför detta spel? Det framstår bara som löjligt och försvagar din trovärdighet.

• KillBill
    Louice12 skrev 2025-08-01 12:23:02 följande:

KillBill. Hur orkar du att älta samma frågor om och om igen? Har du inget annat att göra? Jag anser ändå att problemet är att föräldrarna inte anstränger sig för att lära sig bra svenska, och då tar barnen efter. Och det är mitt sista svar. Du är enbart här för att vara aggressiv och otrevlig, och du har dödat flera trådar genom ditt beteende. Det är ingen som orkar med dig. Varför är du så bitter mot det svenska folket? Är det avundsjuka? Så fortsätt du att leva ditt liv framför datorn där ditt enda syfte är att förolämpa andra. Du måste vara en mycket ensam person utan några vänner. Och mycket stora samarbetsproblem. Nu lägger jag inte någon tid eller energi på dig. 

Varför ifrågasätter du att jag fortsätter ställa frågan, när det är du som konsekvent undviker att svara? Att du inte bemöter frågan talar sitt tydliga språk - även du inser uppenbarligen att dagens situation, där svenska elever går i skolor med upp till 90% elever utan svenska som modersmål, är ohållbar och att segregationen i skolan måste brytas.

För övrigt: Gäller ditt löfte om att inte diskutera mer med mig både för Louice12 och Anonym (white flight), och gäller det i alla trådar?

PS. Den typ av personangrepp som du ägnar dig åt mot mig biter inte på mig. Skrattande

• KillBill
    nattuw skrev 2025-08-03 08:09:04 följande:
    Att smeta ut problemen så att de drabbar fler elever löser inte de problem som finns i den svenska skolan.

Forskningen om skolan är tydlig: den ökade segregationen är en av huvudorsakerna till de sjunkande resultaten i den svenska skolan. Detta har visats av flera svenska forskare, men även internationella experter från OECD och PISA drar samma slutsats.

Tycker du att det är det rimligt att svenska elever ska gå i skolor där upp till 90 % av skolkamraterna varken har svenska som modersmål eller kommer från studievana hem? I sådana miljöer halkar inte bara elever med utländsk bakgrund efter även barn från svenska hem påverkas negativt.

Forskning visar att skolor med hög koncentration av socioekonomiska utmaningar och språkbarriärer skapar en lärmiljö som hämmar hela elevgruppens resultat.

• KillBill
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-08-03 09:51:21 följande:

Det verkar inte vara samma kategorier av människor som invandrar till Sverige och som invandrar från Sverige till Thailand. Det är nog mindre viktigt för svenskarna i Thailand att lära sig lokala språket. Thailand ställer krav på försörjning och pengar för invandring. 

https://thailandinfo.nu/hur-manga-svenskar-bor-i-thailand/

Svenskar i Thailand är ingen homogen grupp. Här finns:

Pensionärer som valt ett liv i värmen

Småbarnsfamiljer som kombinerar distansarbete med ett friare liv

Digitala nomader som arbetar på distans

Entreprenörer som driver restauranger, hotell eller annan verksamhet

Svensk-thailändska familjer där ena parten är från Sverige

Det jag vill lyfta fram är att det faktiskt är svårare att lära sig vissa språk än andra, och detta gäller åt båda hållen. För en svensk är det relativt enkelt att lära sig språk som engelska, tyska eller franska, eftersom de är nära besläktade med svenskan och delar liknande grammatiska strukturer, ordförråd och alfabet. Att däremot lära sig språk som thailändska, arabiska eller många afrikanska språk är betydligt svårare, eftersom de har helt andra skriftsystem, ljud, grammatiska regler och språkliga strukturer. Samma sak gäller åt andra hållet, för en thailändare eller en person med arabiska eller ett afrikanskt språk som modersmål är det enklare att lära sig språk som är besläktade med deras eget, men betydligt svårare att lära sig svenska.

• KillBill
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-03 12:40:03 följande:

För att lära sig svenska måste man prata svenska och umgås med svensktalande ja. Men hur ska det ske? Hur menar du att segregationen ska brytas?

Det är självklart inte bra med en skola där färre än hälften har svenska som modersmål, så vida det inte är en skola med engelska som undervisningsspråk. Där funderar det ofta lite annorlunda och de brukar ha delvis andra elevunderlag. Men inte skolor där de största språken är arabiska och triginja t ex.

Men vad är lösningen menar du? Sprida ut dessa barn till andra skolor? Om integrationen ska fungera måste det ske rätt nivå av spridning, vilket ger lång resväg för många barn, om det ens är möjligt.

I städer som Malmö och Södertälje finns inte längre tillräckligt många barn med svenska som modersmål att integreras med. De måste vara i klar majoritet på varje skola, om deras kamrater med annan bakgrund ska lära sig korrekt svenska och komma in i det svenska samhället. Denna majoritet svensktalande elever är inte längre möjlig att uppnå på många håll.

Slutligen hör jag till dem som tycker att om man bor stadigvarande i ett annat land, bör man försöka lära sig det lokala språket. Oavsett om det gäller invandrare i Sverige, eller svenskar i Thailand eller Spanien.

Däremot kan inte dessa grupper jämföras på andra sätt. Svenskar i andra länder är oftast självförsörjande och lever inte på landets bidrag. De håller ofta turismen igång osv. 

Den utveckling vi ser i Sverige idag är till stor del ett resultat av den oansvariga politik som drevs av den moderatledda regeringen under 1990-talet. Denna politik lade grunden för både bostadssegregation och skolsegregation, problem som har vuxit sig allt större och komplexa med åren. Det är viktigt att förstå att detta inte är något som kan lösas över en natt. Om vi vill höja resultaten i skolan och skapa en mer jämlik utbildning måste segregationen aktivt motverkas på flera fronter.

Små barn ska självklart gå i skolor nära sina hem, det är både praktiskt och tryggt. Här finns det inga snabba lösningar eftersom bostadssegregationen i sig är ett långsiktigt problem som kräver omfattande insatser över många årtionden för att minska. Därför är det extra viktigt att rikta in sig på skolvalet inför årskurs 6 eller 7, när elever ofta byter till en ny skola och kan få möjlighet att välja skolor utanför närområdet.

Gör vi inte något åt den höga svenska skolsegregationen så kommer inte heller resultaten i den svenska skolan att öka.

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-08-03 13:31:14 följande:
    Så rent praktiskt måste då invandrare förbjudas från att flytta till vissa städer, inte bara områden? Och du får hoppad fler svenskar vill flytta dit, vilket jag dock tvivlar på. 

Om du läser på ser du att Socialdemokraterna vill att Migrationsverket återigen ska styra var asylsökande och flyktingar bosätter sig under hela asylprocessen. Det innebär att man vill återgå till de regler som gällde före 1994, innan den moderatledda regeringen införde EBO-lagen (Eget Boende), som gav asylsökande rätt att bosätta sig var de ville och samtidigt behålla fulla bidrag.

EBO-lagen har i efterhand fått omfattande kritik för att ha bidragit till ökad segregation, eftersom den lett till att många nyanlända bosatt sig i redan socioekonomiskt utsatta områden med låg boendekostnad och hög koncentration av flyktingar.

Tyskland, som ofta lyfts fram som jämförelse, har under hela 2000-talet haft ett system där staten styr var flyktingar ska bo. Trots en invandring på en nivå som liknar den svenska är segregationen där generellt lägre än i Sverige, delvis på grund av detta mer reglerade bosättningssystem.

• KillBill
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-08-03 14:18:35 följande:
    Du lyfter fram Tyskland som föredöme. Skall vi också följa Tysklands exempel och börja avvisa flyktingar vid gränsen ? 

Tyskland haft en mer liberal flyktingpolitik än Sverige sedan 2015 då den dåvarande svenska socialdemokratiska regeringen kraftigt skärpte asylreglerna.

Nyligen har dock Tyskland infört drastiska åtgärder för att avvisa asylsökande vid gränsen, åtgärder som nu har bedömts strida mot EU:s asylregler och därmed klassificerats som olagliga. Det är därför sannolikt att Tyskland kommer tvingas backa på denna politik.

Sveriges flyktingsituation är mer stabil och rättssäker och jag anser att det vore fel att införa regler som bryter mot gällande lagar och internationella avtal. Håller du inte med?

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-08-03 15:40:26 följande:
    Så var ditt svar ett rungande 'ja'?

Ja, jag anser att Migrationsverket ska ha ansvaret för och kontrollen över var flyktingar placeras under asylprocessen. Det är viktigt för att säkerställa en rättvis och effektiv fördelning samt för att underlätta integrationen. Så har det exempelvis alltid fungerat i Tyskland, och så sköttes det även i Sverige fram till 1994. Då införde moderaterna en politik som gjorde det möjligt för asylsökande att bosätta sig var som helst i landet,  med fulla bidrag,  vilket bidrog till ökade utmaningar med segregation och integration.

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?