• Anonym (Tjej)

Män är efterblivna

Har på senaste börjat tänkt på hur killar kan vara så efter med vissa grejer. Har en sambo jag dagligen undrar hur det ser ut där uppe i huvet. Det är allt från hur killar städar, handlar, lagar mat, problemlösning eller bara vardagliga grejer. Är 22 år och när jag ser min sambo eller ser andra tjejer lägga upp om sina killar vad dom gjort konstigt blir jag helt paff. Hur kan dom eller ni killar som läser vara så efter liksom hur tänker ni eller är ni bara dumma? 
    Blir ju svårt att inte ha lite attityd när man dagligen får så dumma frågor. Dessutom måste man ju göra allt i hushållet för killen ser ju helt efterbliven ut i köket eller med tvätt osv. Tänker inte stå som en mamma och säga gör si gör så.

• Svar på tråden Män är efterblivna
  • Minkoppte
    Ezmeraldah skrev 2025-07-19 08:09:47 följande:

Det kallas strategisk inkompetens.

Precis. Men enligt somliga ska tjejen ifråga då steppa upp ännu mer, förklara och liksom diskutera sig fram till att jättebebisen ska kvickna till och bete sig som en jämlik partner I det gemensamma hemmet. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ta en kik) skrev 2025-07-18 23:07:17 följande:

Du verkar ha smak för mammarollen. Var annars inte tillsammans med någon du inte tycker är mogen för ett förhållande. 

För kännedom har jag i mitt kompisgäng fem män som alla drar största lasset i hushållet - lagar mat, diskar, handlar, städar och så vidare. Tre av oss är föräldralediga just nu, inne på månad sju, fyra och två, medan våra partners velat bryta föräldraledigheten efter ett drygt halvår. 

Slutsats: människor är olika. 

Utåt sett ser det ofta ut så, ja. Hur det egentligen är vet du inte.
  • Anonym (?)
    Anonym (Tjej) skrev 2025-07-18 19:29:21 följande:
    Män är efterblivna

Har på senaste börjat tänkt på hur killar kan vara så efter med vissa grejer. Har en sambo jag dagligen undrar hur det ser ut där uppe i huvet. Det är allt från hur killar städar, handlar, lagar mat, problemlösning eller bara vardagliga grejer. Är 22 år och när jag ser min sambo eller ser andra tjejer lägga upp om sina killar vad dom gjort konstigt blir jag helt paff. Hur kan dom eller ni killar som läser vara så efter liksom hur tänker ni eller är ni bara dumma? 
    Blir ju svårt att inte ha lite attityd när man dagligen får så dumma frågor. Dessutom måste man ju göra allt i hushållet för killen ser ju helt efterbliven ut i köket eller med tvätt osv. Tänker inte stå som en mamma och säga gör si gör så.

Vissa tjejer är helt efterblivna.  De är så kåta på kärlek och familj att de tar första bästa kille direkt ifrån mamma.  Sen försöker de boa in och få honom att trivas genom att inreda, fixa mat, städa och gulla med honom när han byter däck.  Efter ett tag inser hon att det behövs barn för att verkligen få honom fast.  Övertalar med att hon minsan kommer ta all fl och sköta ungen.

Så fort han försöker bidra med barn, städ, mat eller annat pikar hon honom för att han gör fel

Fyra år senare blir hon sen sur för att hon får göra allt och han bara spelar tvspel och jobbar.
  • Anonym (Håller med)

Jag själv som en man, snart 40 år, håller med dig i ditt inlägg till viss del. Jag utesluter dock ordet efterbliven då jag anser det är malplacerat. Jag tycker ur egen tolkning att ditt inlägg skildrar bilden av en pojke, alltså ett barn av manligt kön som saknar eller brister i nödvändiga livskunskaper så som matlagning etc. (ej riktiga definitionen)

Jag personligen anser att progressionen från pojke till man utgörs inte utifrån ålder utan istället genom kvalitéer som exempel: Ansvarstagande, emotionell intelligens, trygghetsskapande och hur vida man är kapabel med mera.

Jag känner igen mig i det TS skriver då jag har unga vuxna kollegor som många är handfallna och saknar grundläggande kunskaper man bör ha i vuxenlivet. Och här sätter jag ribban väldigt lågt.

Jag växte upp med endast min mor som förälder och har genom hennes goda prägel och en fiktiv manlig förebild skapat mig några huvudkategorier för var jag personligen anser lägger grunden till en god manlig förebild.

1. Hälsa:
    Regelbunden fysisk aktivitet, ät och drick till majoriteten hälsosamt. Engagemang inom någonting både roligt och utvecklande. Prioritera tid med familjen.

2. Ansvar:
    Bidra till en trygg miljö fri från t.ex. aggression, fördomar och onödig negativitet. Äg dina misstag, arbeta på och förbättra dina brister. Var både emotionellt och fysiskt tillgänglig för din familj. Ansvara för familjens ekonomiska trygghet genom t.ex. transparent budgetering, planering och ekonomiska mål. Ansvara för att du själv är en förebild för dina barn och skapa rätt förutsättningar för att de ska lyckas. Värt att nämna här är att ett ekonomisk ansvar inte innebär att man köper/äger sin fru utan tvärtom. Genom mitt ansvar har min fru t.ex. haft friheten att påbörja, genomföra och till vintern avsluta en treårig universitetsutbildning utan att vi behöver ta lån, tumma på vår levnadsstandard eller att hon behöver ta ett extrajobb vid sidan om studierna.

3. Hushåll:
    Ansvara kravlöst för majoriteten av alla hushållssysslor inklusive barnen. Jag åstadkommer det genom att investera i saker som spar mig tid, t.ex. robotdammsugare, planeringsverktyg (app), hemleverans/upphämtning av veckohandling, träna tillsammans med barnen och laga storkok som går att frysa in.
    Jag personligen tycker om att skämma bort min fru, inte med märkesväskor eller smycken utan genom att kravlöst överraska henne med spa, middagar, masssagesalong, frisörsalong etc.

Vad får jag i gengäld av detta? Jag får en utomordentligt bra hälsa, fantastiska barn med goda förutsättningar att växa upp till ansvarsfulla vuxna. Jag får en sammansvetsad familj, en trygghet och ett syfte. Jag får en livspartner, en bästa vän och en fru som får både män och kvinnor att bli avundsjuka på mig.

Slutsats:
    Jag tror grunden till att samhället består av en stor del ?vuxna pojkar? som TS beskriver i sitt inlägg är p.g.a. två anledningar.
    1) Föräldrar gör sina barn en björntjänst genom att curla dem.
    2) Barn har inga bra förebilder.

• Anonym (Genetik)

Kvinnor har 46 kromosomer, män har 45*, kvinnliga delfiner har 44, manliga 43*. Vi är alla sjukt intelligenta men vi är också väldigt olika och har i grund och botten olika sätt att tänka och kommunicera. 

Med mycket övning och positiv förstärkning (typ clickerträning) kan man lära dem att förstå vad vi säger och att utföra alla möjliga konster. Deras språk är svårare för oss att förstå och forskarna jobbar fortfarande på att försöka knäcka koden. Liknande forskning pågår på delfiner. 

(*y-kromosomen är så pass liten jämfört med andra kromosoner att mängden genetiskt material är försumbar)

• ClumsySmurf
    Postman skrev 2025-07-19 09:13:37 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-07-18 21:58:14 följande:

Vill du förklara mer detaljerat vad som är efterblivet?

Är det som i denna artikel?
    Att tävla om vem som är bäst på att förlöjliga män är inte feminism
    www.gp.se/debatt/att-tavla-om-vem-som-ar-bast-pa-att-forlojliga-man-ar-inte-feminism.eaeb2fec-eac8-43bb-a844-f4e9d8844f78

Klockrent 👍🏻
    TS har inte skrivit något i sin tråd
    Kan lika gärna vara någon som fick ideer till en fredagstråd när jag länkade till artikeln i en annan tråd
  • Jimmy75
    Anonym (Håller med) skrev 2025-07-19 10:16:30 följande:

Jag själv som en man, snart 40 år, håller med dig i ditt inlägg till viss del. Jag utesluter dock ordet efterbliven då jag anser det är malplacerat. Jag tycker ur egen tolkning att ditt inlägg skildrar bilden av en pojke, alltså ett barn av manligt kön som saknar eller brister i nödvändiga livskunskaper så som matlagning etc. (ej riktiga definitionen)

Jag personligen anser att progressionen från pojke till man utgörs inte utifrån ålder utan istället genom kvalitéer som exempel: Ansvarstagande, emotionell intelligens, trygghetsskapande och hur vida man är kapabel med mera.

Jag känner igen mig i det TS skriver då jag har unga vuxna kollegor som många är handfallna och saknar grundläggande kunskaper man bör ha i vuxenlivet. Och här sätter jag ribban väldigt lågt.

Jag växte upp med endast min mor som förälder och har genom hennes goda prägel och en fiktiv manlig förebild skapat mig några huvudkategorier för var jag personligen anser lägger grunden till en god manlig förebild.

1. Hälsa:
    Regelbunden fysisk aktivitet, ät och drick till majoriteten hälsosamt. Engagemang inom någonting både roligt och utvecklande. Prioritera tid med familjen.

2. Ansvar:
    Bidra till en trygg miljö fri från t.ex. aggression, fördomar och onödig negativitet. Äg dina misstag, arbeta på och förbättra dina brister. Var både emotionellt och fysiskt tillgänglig för din familj. Ansvara för familjens ekonomiska trygghet genom t.ex. transparent budgetering, planering och ekonomiska mål. Ansvara för att du själv är en förebild för dina barn och skapa rätt förutsättningar för att de ska lyckas. Värt att nämna här är att ett ekonomisk ansvar inte innebär att man köper/äger sin fru utan tvärtom. Genom mitt ansvar har min fru t.ex. haft friheten att påbörja, genomföra och till vintern avsluta en treårig universitetsutbildning utan att vi behöver ta lån, tumma på vår levnadsstandard eller att hon behöver ta ett extrajobb vid sidan om studierna.

3. Hushåll:
    Ansvara kravlöst för majoriteten av alla hushållssysslor inklusive barnen. Jag åstadkommer det genom att investera i saker som spar mig tid, t.ex. robotdammsugare, planeringsverktyg (app), hemleverans/upphämtning av veckohandling, träna tillsammans med barnen och laga storkok som går att frysa in.
    Jag personligen tycker om att skämma bort min fru, inte med märkesväskor eller smycken utan genom att kravlöst överraska henne med spa, middagar, masssagesalong, frisörsalong etc.

Vad får jag i gengäld av detta? Jag får en utomordentligt bra hälsa, fantastiska barn med goda förutsättningar att växa upp till ansvarsfulla vuxna. Jag får en sammansvetsad familj, en trygghet och ett syfte. Jag får en livspartner, en bästa vän och en fru som får både män och kvinnor att bli avundsjuka på mig.

Slutsats:
    Jag tror grunden till att samhället består av en stor del ?vuxna pojkar? som TS beskriver i sitt inlägg är p.g.a. två anledningar.

You nailed it! Bästa jag läst på länge här inne.
  • Queen81
    Anonym (Håller med) skrev 2025-07-19 10:16:30 följande:

1. Hälsa:

2. Ansvar:

3. Hushåll:

Slutsats:

Var hittar man en sån som dig? Frågar åt en vän. 🙄
  • ClumsySmurf
    Anonym (?) skrev 2025-07-19 10:12:50 följande:
    Vissa tjejer är helt efterblivna.  De är så kåta på kärlek och familj att de tar första bästa kille direkt ifrån mamma.  Sen försöker de boa in och få honom att trivas genom att inreda, fixa mat, städa och gulla med honom när han byter däck.  Efter ett tag inser hon att det behövs barn för att verkligen få honom fast.  Övertalar med att hon minsan kommer ta all fl och sköta ungen.

Så fort han försöker bidra med barn, städ, mat eller annat pikar hon honom för att han gör fel

Fyra år senare blir hon sen sur för att hon får göra allt och han bara spelar tvspel och jobbar.

Kan det vara så att killen tar tjejen med genusdiplom direkt ifrån hennes ensamstående mamma som varken har några söner eller bil så hon får lite ångest när hon inser att killen inte bara, inte gör som hennes mamma, han är inte ens som tjejer.

Klagar på facebook
    Han är så jävla dum att vaxar biljäveln men inte golvet i bostaden, det är ju så jävla onödigt att vaxa en bil. Han organiserar sina verktyg men sorterar inte sina strumpor. Han kan laga tvättmaskinen men kan inte sortera tvätt.

eller så var det bara så att hon trodde att killen med genusdiplom skulle bry sej om att det låg en handduk på golvet och vara nogrann med att rengöra torktumlaren.

• Anonym (Tine)
    Anonym (Tjej) skrev 2025-07-18 19:29:21 följande:
    Män är efterblivna

Tyvärr så behöver du nog berätta för killen hur han ska göra olika saker, han verkar inte kunna fundera ut det själv.

Men det kan ju vara så att han inte vill göra de där sakerna, utan spelar klumpig och hjälplös så att han ska slippa.

Men han behöver lära sig för att ifall ni får barn blir det jättejobbict för dig om du får hantera allt själv! Jättetungt!

Gör scheman för hur man sorterar tvätt och olika tvättmedel t.ex. Gå igenom hur man lagar olika maträtter o.s.v.

Jag vet inte om killar i allmänhet är handfallna. Jag och min sambo kunde rätt lite, så vi fick pröva oss fram.
Svar på tråden Män är efterblivna