• Anonym (Tjej)

Män är efterblivna

Har på senaste börjat tänkt på hur killar kan vara så efter med vissa grejer. Har en sambo jag dagligen undrar hur det ser ut där uppe i huvet. Det är allt från hur killar städar, handlar, lagar mat, problemlösning eller bara vardagliga grejer. Är 22 år och när jag ser min sambo eller ser andra tjejer lägga upp om sina killar vad dom gjort konstigt blir jag helt paff. Hur kan dom eller ni killar som läser vara så efter liksom hur tänker ni eller är ni bara dumma? 
    Blir ju svårt att inte ha lite attityd när man dagligen får så dumma frågor. Dessutom måste man ju göra allt i hushållet för killen ser ju helt efterbliven ut i köket eller med tvätt osv. Tänker inte stå som en mamma och säga gör si gör så.

• Svar på tråden Män är efterblivna
  • ClumsySmurf
    Core skrev 2025-07-20 11:30:54 följande:

En en trådstart du står bakom påstår OP att män, helt utan avgränsning, är efterblivna. Men du efterfrågar en djuplodande analys från mitt håll? Och vetenskapliga artiklar på att korkade människor tenderar att träffa andra korkade? Vem ska forska på det? Finns det studier på att raggare träffar andra raggare, eller att adeln träffar adeln?

Det finns ingen forskning på sunt förnuft, saker som säger sig självt. 

Jag problematiserade ett påstående med ett motargument, du påpekar mina grammatiska brister. Vem är det som inte håller sig till ämnet?

Jag är ledsen, att vissa kvinnor är känslostyrda och inte klarar av att göra ett bra urval av partner är ett lika tydligt faktum som att vissa män är lata grisar utan en känsla för ansvar. De här två kategorierna träffar varandra. Men lägg inte det på oss andra, varken män eller kvinnor, att en del män är si, och kvinnor så, legitimerar inte breda generaliseringar.

hittills har jag bara läst om att intelligenta kvinnor har bättre cross sex mind reading och har lättare för att genomskåda luriga män,

men jag vill gärna se några vetenskapliga artiklar där man drar slutsatsen att mogna, intelligenta kvinnor med ordning på sitt skit är inte kapabla att identifiera omogna, ointelligenta män som inte vill ha ordning på sitt skit, så de luras.

• Ezmeraldah

Har letat fram några svar som jag själv tycker är trevliga och intressanta. Hoppas att det duger som svar på din fråga.

ClumsySmurf skrev 2025-07-20 23:41:15 följande:
    vilka trevliga och intressanta svar tror du den hypotetiska tråden "kvinnor är efterblivna" får?

"Kvinnor har generellt en mindre hjärna och därmed lägre intellekt. De anställs för att kvinnor har en lugnande effekt på kunden och att de har sexig röst."

"Man kan säga att det är olika strategier i livet. Män har strategin att vara kompetenta och raka och ärliga. Kvinnor har strategin att vara sexiga och till lags. Problemet är ju att kvinnor i Sverige degenererat. Då har du kvinnor som inte längre ens är sexiga och till lags utan bara skräp."

"Har varit på banken och fått skitbra service av kvinnor två gånger."

"Har hört att vissa affärsänglar slänger på luren när det är en kvinna som svarar...."

"Så ja det är.inte konstigt att folk börjar ifrågasätta alla kvinnor efter världens första och sista Feministiska Regering där kvinnorna har betett sig mer efterblivet än någon kunnat drömma om.
    Och hatet mot oliktänkande har blivit större än den värsta mardrömmen."

"Ja man kan konstatera att de (kvinnorna) varken är smarta eller har bra värdegrund som tillåter barnfruar och gruppvåldtäkter."

"Det kan vara kausalitet också men studie efter studie efter studie har män högre IQ. Och hos alla människor så har kvinnor 10-20 % mindre hjärna. Du kan inte ett skit om medicin."

"Med andra ord är du kvinna och förstår inte ens hur det påverkar situationen som TS beskriver."

"Jag köper detta med att kvinnor inte är lika intresserade av teknik som män.
    Att kvinnor i vårt samhälle har mer övrigt att tänka på, pms, hormoner, smink o.s.v."

"Anledning till att jag skapade denna tråd är inte för att trycka ner på kvinnor, snarare mer att försöka förstå varför det är så och om det finns någon kunskap bakom detta. "

"För att svara TS:

1. Kvinnor är i regel mindre ointresserade i saker och ting än män.
    2. Kvinnor är i regel mer egoistiska än män, av naturliga skäl, med andra ord: mindre intresserade av att hjälpa andra (än sig själva och sina barn).
    3. Kvinnor har i snitt 3 lägre IQ poäng än män.
    4. Kvinnors handlande domineras av känslor på en helt annan nivå än män."

"Brukar snarare sagt bli irriterad pga deras dumhet. Kvinnor är generellt värdelösa på arbetsmarknaden, problemet är bara att många män låter sig luras av deras utsida."
  • Anonym (Ture)
    Postman skrev 2025-07-20 18:32:21 följande:
    Troligen har du helt rätt i det eller så ville denna bara starta en gnäll_på_män_tråd, liknande manbebisar. Mycket klassisk mansförakt i tråden. 
    Det är nog både och "hon" har fortfarande inte svarat....
  • ClumsySmurf
    Ezmeraldah skrev 2025-07-20 23:49:59 följande:
    Jag håller fortfarande inte med om att kvinnor väljer fel män för att de har låg intelligens.

Jag har INTE sagt att allt skulle vara männens fel eller att man inte kan diskutera kvinnors fel och brister. Så allt det där babblet avstår jag från att kommentera.

Att håna sin partner på sociala medier är oacceptabelt i mina ögon. Jag vet inte varför du skriver om detta till mig och jag avstår från att kommentera det.

Ordet "efterbliven" tycker jag inte att vi ska använda överhuvudtaget men då flera redan tillrättavisat TS så tyckte jag inte att det behövde påpekas ännu en gång. 

Du länkar till ett blogginlägg och jag håller inte med om bloggarens åsikt.
    "Att håna sin partner på sociala medier är oacceptabelt i mina ögon. Jag vet inte varför du skriver om detta till mig och jag avstår från att kommentera det"

har du inte läst TS?
    var tror du de "lagt upp" hur inkompetenta deras män är?
  • ClumsySmurf
    Ezmeraldah skrev 2025-07-21 00:21:22 följande:

Har letat fram några svar som jag själv tycker är trevliga och intressanta. Hoppas att det duger som svar på din fråga.

ClumsySmurf skrev 2025-07-20 23:41:15 följande:
    vilka trevliga och intressanta svar tror du den hypotetiska tråden "kvinnor är efterblivna" får?
    exempel på strategisk kompetens kan vara att låtsas att en sån tråd bara skulle få trevliga svar av män som håller med och du vet att det var inte de svaren jag syftade på. självklart har det inget med intelligensen att göra, men man kan ju undra varför du hoppas att svaret duger när du förstår att jag förstår att du fultolkade frågan.

Varför skulle svaret duga?
  • Ezmeraldah
    ClumsySmurf skrev 2025-07-21 01:09:33 följande:
    "Att håna sin partner på sociala medier är oacceptabelt i mina ögon. Jag vet inte varför du skriver om detta till mig och jag avstår från att kommentera det"

har du inte läst TS?
    Står det i TS att man ska håna sin partner på sociala medier?

Vilka de? Vadå lagt upp? 

Fenomenet i TS existerade även innan sociala medier fanns. 
    ClumsySmurf skrev 2025-07-21 02:34:20 följande:
    exempel på strategisk kompetens kan vara att låtsas att en sån tråd bara skulle få trevliga svar av män som håller med och du vet att det var inte de svaren jag syftade på. självklart har det inget med intelligensen att göra, men man kan ju undra varför du hoppas att svaret duger när du förstår att jag förstår att du fultolkade frågan.

Du frågade vad jag tror och inte vad du syftar på.

Vad är det du vill säga? Att det är okej att vara otrevlig mot kvinnor för att kvinnor är otrevliga mot män?

Varför du inte anser att mitt svar duger tänker jag inte lägga tid på att spekulera i. Vi får hoppas att nån bloggande lyxhustru utan gymnasiebetyg (som för övrigt lever allt annat än jämnställt men som desperat griper efter halmstrån för att lyckas dra in några kronor för egen maskin) kan ge dig ett svar du gillar bättre.  
  • Ezmeraldah
    molly50 skrev 2025-07-20 20:03:22 följande:
    Men då får du ju också ta att han kanske inte lär sig hur saker och ting ska göras.
    Han är kanske oerfaren och behöver lite hjälp på traven? 
    Men det gör honom inte efterbliven. Så jag tycker du ska vara försiktig med att använda sådana epitet på män i gemen.
    Det är väl inte hennes ansvar att lära honom? Om han vill lära sig så tar han väl själv ansvar och ser till att det blir så? 
  • ClumsySmurf
    Ezmeraldah skrev 2025-07-21 04:33:39 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-07-21 01:09:33 följande:

har du inte läst TS?
    Står det i TS att man ska håna sin partner på sociala medier?

Vilka de? Vadå lagt upp? 

Fenomenet i TS existerade även innan sociala medier fanns. 

[...]
    det är bara strategiskt inkompetenta svar i ditt inlägg

Om du har läst TS så vet du vad TS menar med "lägga upp om sina killar", du vet att TS har sett/läst på sociala medier hur inkompetenta deras män är, som inte klarar de enklaste saker.
    Anonym (Tjej) skrev 2025-07-18 19:29:21 följande:

Har på senaste börjat tänkt på hur killar kan vara så efter med vissa grejer. Har en sambo jag dagligen undrar hur det ser ut där uppe i huvet. Det är allt från hur killar städar, handlar, lagar mat, problemlösning eller bara vardagliga grejer. Är 22 år och när jag ser min sambo eller ser andra tjejer lägga upp om sina killar vad dom gjort konstigt blir jag helt paff. Hur kan dom eller ni killar som läser vara så efter liksom hur tänker ni eller är ni bara dumma? 
    Blir ju svårt att inte ha lite attityd när man dagligen får så dumma frågor. Dessutom måste man ju göra allt i hushållet för killen ser ju helt efterbliven ut i köket eller med tvätt osv. Tänker inte stå som en mamma och säga gör si gör så.

du "vet" att det är strategiskt inkompetens, dvs de är inte efterbliva, de bara spelar efterblivna för att slippa.
    Ezmeraldah skrev 2025-07-19 08:09:47 följande:

Det kallas strategisk inkompetens.

Och du har svarat att det finns strukturer
    Ezmeraldah skrev 2025-07-20 10:44:58 följande:
    [...]
    Hur mycket du än vill skylla på kvinnorna så finns det strukturer i samhället och det måste man kunna diskutera. 
    [...]
    Så du vet att TS syftar på kvinnor som lagt upp saker på sociala medier om sina inkompetenta mansbebisar

"Står det i TS att man ska håna sin partner på sociala medier?"

du vet vad denna artikel handlar om

Att tävla om vem som är bäst på att förlöjliga män är inte feminism'
    www.gp.se/debatt/att-tavla-om-vem-som-ar-bast-pa-att-forlojliga-man-ar-inte-feminism.eaeb2fec-eac8-43bb-a844-f4e9d8844f78

Och du vet vad detta handlar om

Är de flesta män som de som porträtteras på Mansbebisar?
    www.familjeliv.se/forum/thread/82969148-ar-de-flesta-man-som-de-som-portratteras-pa-mansbebisar
    Anonym (Genuint nyfiken) skrev 2024-06-01 09:32:25 följande:
    Är de flesta män som de som porträtteras på Mansbebisar?

Jag följer Mansbebisar på Instagram. Jag blir både mörkrädd och ledsen när jag läser hur männen är. Är det verkligen så att merparten män är efterblivna och gör allt för att slippa undan ansvar genom att framställa sig själva som dumma? Jag kommer inte igen det i mina relationer. Mitt ex må ha haft sina brister i form av att han var glad i både spel och alkohol men han tog egna initiativ till både städning, matlagning osv. Min nuvarande, som jag är särbo med skötte både hus, hem och tre barn när han levde med sitt ex, hon valde att jobba och spela dator istället. Hur har ni det? Är erq män mansbebisar eller det kontot är överdrivet?

Anonym (87) skrev 2024-06-01 09:40:30 följande:

Nej det är inte överdrivet. Känner igen så mycket i andras historier där inne. Jag önskar att detta kontot fanns många år tidigare då det hade kunnat hjälpa mig att lämna tidigare och varit mer hel i själen.

men nu ger det mig iallafall bekräftelsen att jag inte var ensam om upplevelsen och hur blind man kan vara för strategisk inkompetens och manipulation bara det finns kärlek och barn inblandade.

Vad är en mansbebis?

Exempel på en mansbebis är att låta bli att städa, ta disk, handla, planera inköpslista, inte se till sina barns behov och planera i någon typ av kalender för tandläkartider, skolscheman och så vidare.
    [...]
     Att ta upp detta problem med män brukar allt för ofta resultera i att han utövar härskartekniker så som att förminska, flytta fokus eller ignorera vad partnern säger. Gaslighting är något som återkommer om och om igen där mannen gaslightar partnern till att förvränga eller förvanska ord, känslor, situationer och upplevelser, till den grad att kvinnan tror att hon är tokig
    [...]
    Att det patriarkala systemet är så djupt förankrat i vårt samhälle att våld mot kvinnor är normalt och oerhört vanligt förekommande, vår vardag. Mansbebisar är inte ?gulliga? eller ?skojfriska? män som inte alltid har huvudet på skaft. Vi talar om strukturer som har hängt med sedan urminnes tider, som vi nu uppmärksammar och som män blir kränkta av. 

https://mansbebisar.wordpress.com/2019/02/07/vad-ar-en-mansbebis/
    Kvinnors vardag med strategiskt inkompetenta män ? och hur vi slår tillbaka med motstrategier!
    Strategiskt inkompetens - ett könsrelaterat maktspel hos mansbebisar & kvinnors motstrategier

En av de mest vanliga exempel på Mansbebisar som berör strategisk inkompetens är män som inte ?klarar av? eller ?misslyckas? med så grundläggande saker som att sätta igång en tvätt- eller diskmaskin eller ännu värre - använder t.ex kökstrasan för att rengöra toaletten med och lägger sedan tillbaka den på plats i köket (jorå det har hänt, och även olika svampar och diskborstar har de använt, det gör mig illamående
    [...]
    Strategisk inkompetens innebär att någon (i den här kontexten män i hetero-relationer) medvetet låtsas vara dålig eller sakna kunskap helt för att slippa utföra en uppgift och där med också undvika ansvar.

https://catharinadesiree.substack.com/p/kvinnors-vardag-med-strategiskt-inkompetenta

Vad är en mansbebis?
    Exempel på en mansbebis är att låta bli att städa, ta disk, handla, planera inköpslista, inte se till sina barns behov och planera i någon typ av kalender för tandläkartider, skolscheman och så vidare.
    [...]
     Att ta upp detta problem med män brukar allt för ofta resultera i att han utövar härskartekniker så som att förminska, flytta fokus eller ignorera vad partnern säger. Gaslighting är något som återkommer om och om igen där mannen gaslightar partnern till att förvränga eller förvanska ord, känslor, situationer och upplevelser, till den grad att kvinnan tror att hon är tokig
    [...]
    Att det patriarkala systemet är så djupt förankrat i vårt samhälle att våld mot kvinnor är normalt och oerhört vanligt förekommande, vår vardag. Mansbebisar är inte ?gulliga? eller ?skojfriska? män som inte alltid har huvudet på skaft. Vi talar om strukturer som har hängt med sedan urminnes tider, som vi nu uppmärksammar och som män blir kränkta av. 
    mansbebisar.wordpress.com/2019/02/07/vad-ar-en-mansbebis/

Kvinnors vardag med strategiskt inkompetenta män ? och hur vi slår tillbaka med motstrategier!
    Strategiskt inkompetens - ett könsrelaterat maktspel hos mansbebisar & kvinnors motstrategier

En av de mest vanliga exempel på Mansbebisar som berör strategisk inkompetens är män som inte ?klarar av? eller ?misslyckas? med så grundläggande saker som att sätta igång en tvätt- eller diskmaskin eller ännu värre - använder t.ex kökstrasan för att rengöra toaletten med och lägger sedan tillbaka den på plats i köket (jorå det har hänt, och även olika svampar och diskborstar har de använt, det gör mig illamående
    [...]
    Strategisk inkompetens innebär att någon (i den här kontexten män i hetero-relationer) medvetet låtsas vara dålig eller sakna kunskap helt för att slippa utföra en uppgift och där med också undvika ansvar.

catharinadesiree.substack.com/p/kvinnors-vardag-med-strategiskt-inkompetenta
  • Anonym (Moss)

Vilka långa härskartekniksutläggningar. Antar att alla ska ha en hobby. Finns alltid något litet, kanske bräckligt att kompensera för.

Trodde förresten det var uppenbart att det här är en sån där filurtråd.

• ClumsySmurf
    Ezmeraldah skrev 2025-07-21 04:33:39 följande:
    [...]
    ClumsySmurf skrev 2025-07-21 02:34:20 följande:

Du frågade vad jag tror och inte vad du syftar på.

Vad är det du vill säga? Att det är okej att vara otrevlig mot kvinnor för att kvinnor är otrevliga mot män?

Varför du inte anser att mitt svar duger tänker jag inte lägga tid på att spekulera i. Vi får hoppas att nån bloggande lyxhustru utan gymnasiebetyg (som för övrigt lever allt annat än jämnställt men som desperat griper efter halmstrån för att lyckas dra in några kronor för egen maskin) kan ge dig ett svar du gillar bättre.  
    Att en sån här tråd, misstänkt trolltråd inte kommer att få så trevliga svar är inte svårt att förstå, självklarheter.

Det är inte svårare att förstå ungefär vilka trevliga och intressanta svar den hypotetiska tråden "kvinnor är efterblivna" får.

Jag är inte särskilt trevlig i såna trådar, varför skulle kvinnor vara det?

Så jag bytte kön på tråden...

Börjar du inte dribblat bort dej själv när du blir strategiskt inkompetent och plockar kommentarer från en flashback tråd, ett helt annat forum? Det är intressant att du fortsätter med "bloggande lyxhustru..."   "som desperat griper efter halmstrån"  när jag inte är nöjd med svaret på min fråga som du fultolkat. 

"Vad är det du vill säga? Att det är okej att vara otrevlig mot kvinnor för att kvinnor är otrevliga mot män?"

Du påminner själv om någon desperat griper efter halmstrån.

Varför är kvinnor mer efterblivna än män?
    www.flashback.org/t3124880

Och du utelämnar naturligtvis trevliga och intressanta svar
    TS blir själv kallad efterbliven.
    Som vanligt samma gamla snack av efterblivna fb-män. Jag har aldrig märkt någon skillnad och fattar inte ens vad ni snackar om. Får utmärkt service av både kvinnor och män, fast sämre av män baserat på nåt fåtal tillfälle. Har varit på banken och fått skitbra service av kvinnor två gånger senast. Sådana som gör lite extra och läser på även lite över sitt eget område för att se till att kunden har all info som behövs.

Svar på tråden Män är efterblivna