Ezmeraldah skrev 2025-07-21 04:33:39 följande:
ClumsySmurf skrev 2025-07-21 01:09:33 följande:
"Att håna sin partner på sociala medier är oacceptabelt i mina ögon. Jag vet inte varför du skriver om detta till mig och jag avstår från att kommentera det"
har du inte läst TS?
var tror du de "lagt upp" hur inkompetenta deras män är?
Står det i TS att man ska håna sin partner på sociala medier?
Vilka de? Vadå lagt upp?
Fenomenet i TS existerade även innan sociala medier fanns.
[...]
det är bara strategiskt inkompetenta svar i ditt inlägg
Om du har läst TS så vet du vad TS menar med "lägga upp om sina killar", du vet att TS har sett/läst på sociala medier hur inkompetenta deras män är, som inte klarar de enklaste saker.
Anonym (Tjej) skrev 2025-07-18 19:29:21 följande:
Har på senaste börjat tänkt på hur killar kan vara så efter med vissa grejer. Har en sambo jag dagligen undrar hur det ser ut där uppe i huvet. Det är allt från hur killar städar, handlar, lagar mat, problemlösning eller bara vardagliga grejer. Är 22 år och när jag ser min sambo eller ser andra tjejer lägga upp om sina killar vad dom gjort konstigt blir jag helt paff. Hur kan dom eller ni killar som läser vara så efter liksom hur tänker ni eller är ni bara dumma?
Blir ju svårt att inte ha lite attityd när man dagligen får så dumma frågor. Dessutom måste man ju göra allt i hushållet för killen ser ju helt efterbliven ut i köket eller med tvätt osv. Tänker inte stå som en mamma och säga gör si gör så.
du "vet" att det är strategiskt inkompetens, dvs de är inte efterbliva, de bara spelar efterblivna för att slippa.
Ezmeraldah skrev 2025-07-19 08:09:47 följande:
Det kallas strategisk inkompetens.
Och du har svarat att det finns strukturer
Ezmeraldah skrev 2025-07-20 10:44:58 följande:
[...]
Hur mycket du än vill skylla på kvinnorna så finns det strukturer i samhället och det måste man kunna diskutera.
[...]
Så du vet att TS syftar på kvinnor som lagt upp saker på sociala medier om sina inkompetenta mansbebisar
"
Står det i TS att man ska håna sin partner på sociala medier?"
du vet vad denna artikel handlar om
Att tävla om vem som är bäst på att förlöjliga män är inte feminism'
www.gp.se/debatt/att-tavla-om-vem-som-ar-bast-pa-att-forlojliga-man-ar-inte-feminism.eaeb2fec-eac8-43bb-a844-f4e9d8844f78
Och du vet vad detta handlar om
Är de flesta män som de som porträtteras på Mansbebisar?
www.familjeliv.se/forum/thread/82969148-ar-de-flesta-man-som-de-som-portratteras-pa-mansbebisarAnonym (Genuint nyfiken) skrev 2024-06-01 09:32:25 följande:
Är de flesta män som de som porträtteras på Mansbebisar?
Jag följer Mansbebisar på Instagram. Jag blir både mörkrädd och ledsen när jag läser hur männen är. Är det verkligen så att merparten män är efterblivna och gör allt för att slippa undan ansvar genom att framställa sig själva som dumma? Jag kommer inte igen det i mina relationer. Mitt ex må ha haft sina brister i form av att han var glad i både spel och alkohol men han tog egna initiativ till både städning, matlagning osv. Min nuvarande, som jag är särbo med skötte både hus, hem och tre barn när han levde med sitt ex, hon valde att jobba och spela dator istället. Hur har ni det? Är erq män mansbebisar eller det kontot är överdrivet?
Anonym (87) skrev 2024-06-01 09:40:30 följande:
Nej det är inte överdrivet. Känner igen så mycket i andras historier där inne. Jag önskar att detta kontot fanns många år tidigare då det hade kunnat hjälpa mig att lämna tidigare och varit mer hel i själen.
men nu ger det mig iallafall bekräftelsen att jag inte var ensam om upplevelsen och hur blind man kan vara för strategisk inkompetens och manipulation bara det finns kärlek och barn inblandade.
Vad är en mansbebis?
Exempel på en mansbebis är att låta bli att städa, ta disk, handla, planera inköpslista, inte se till sina barns behov och planera i någon typ av kalender för tandläkartider, skolscheman och så vidare.
[...]
Att ta upp detta problem med män brukar allt för ofta resultera i att han utövar härskartekniker så som att förminska, flytta fokus eller ignorera vad partnern säger. Gaslighting är något som återkommer om och om igen där mannen gaslightar partnern till att förvränga eller förvanska ord, känslor, situationer och upplevelser, till den grad att kvinnan tror att hon är tokig
[...]
Att det patriarkala systemet är så djupt förankrat i vårt samhälle att våld mot kvinnor är normalt och oerhört vanligt förekommande, vår vardag. Mansbebisar är inte ?gulliga? eller ?skojfriska? män som inte alltid har huvudet på skaft. Vi talar om strukturer som har hängt med sedan urminnes tider, som vi nu uppmärksammar och som män blir kränkta av.
https://mansbebisar.wordpress.com/2019/02/07/vad-ar-en-mansbebis/Kvinnors vardag med strategiskt inkompetenta män ? och hur vi slår tillbaka med motstrategier!
Strategiskt inkompetens - ett könsrelaterat maktspel hos mansbebisar & kvinnors motstrategier
En av de mest vanliga exempel på Mansbebisar som berör strategisk inkompetens är män som inte ?klarar av? eller ?misslyckas? med så grundläggande saker som att sätta igång en tvätt- eller diskmaskin eller ännu värre - använder t.ex kökstrasan för att rengöra toaletten med och lägger sedan tillbaka den på plats i köket (jorå det har hänt, och även olika svampar och diskborstar har de använt, det gör mig illamående
[...]
Strategisk inkompetens innebär att någon (i den här kontexten män i hetero-relationer) medvetet låtsas vara dålig eller sakna kunskap helt för att slippa utföra en uppgift och där med också undvika ansvar.
https://catharinadesiree.substack.com/p/kvinnors-vardag-med-strategiskt-inkompetentaVad är en mansbebis?
Exempel på en mansbebis är att låta bli att städa, ta disk, handla, planera inköpslista, inte se till sina barns behov och planera i någon typ av kalender för tandläkartider, skolscheman och så vidare.
[...]
Att ta upp detta problem med män brukar allt för ofta resultera i att han utövar härskartekniker så som att förminska, flytta fokus eller ignorera vad partnern säger. Gaslighting är något som återkommer om och om igen där mannen gaslightar partnern till att förvränga eller förvanska ord, känslor, situationer och upplevelser, till den grad att kvinnan tror att hon är tokig
[...]
Att det patriarkala systemet är så djupt förankrat i vårt samhälle att våld mot kvinnor är normalt och oerhört vanligt förekommande, vår vardag. Mansbebisar är inte ?gulliga? eller ?skojfriska? män som inte alltid har huvudet på skaft. Vi talar om strukturer som har hängt med sedan urminnes tider, som vi nu uppmärksammar och som män blir kränkta av.
mansbebisar.wordpress.com/2019/02/07/vad-ar-en-mansbebis/
Kvinnors vardag med strategiskt inkompetenta män ? och hur vi slår tillbaka med motstrategier!
Strategiskt inkompetens - ett könsrelaterat maktspel hos mansbebisar & kvinnors motstrategier
En av de mest vanliga exempel på Mansbebisar som berör strategisk inkompetens är män som inte ?klarar av? eller ?misslyckas? med så grundläggande saker som att sätta igång en tvätt- eller diskmaskin eller ännu värre - använder t.ex kökstrasan för att rengöra toaletten med och lägger sedan tillbaka den på plats i köket (jorå det har hänt, och även olika svampar och diskborstar har de använt, det gör mig illamående
[...]
Strategisk inkompetens innebär att någon (i den här kontexten män i hetero-relationer) medvetet låtsas vara dålig eller sakna kunskap helt för att slippa utföra en uppgift och där med också undvika ansvar.
catharinadesiree.substack.com/p/kvinnors-vardag-med-strategiskt-inkompetenta