Anonym (Håller med) skrev 2025-07-19 10:16:30 följande:
Jag själv som en man, snart 40 år, håller med dig i ditt inlägg till viss del. Jag utesluter dock ordet efterbliven då jag anser det är malplacerat. Jag tycker ur egen tolkning att ditt inlägg skildrar bilden av en pojke, alltså ett barn av manligt kön som saknar eller brister i nödvändiga livskunskaper så som matlagning etc. (ej riktiga definitionen)
Jag personligen anser att progressionen från pojke till man utgörs inte utifrån ålder utan istället genom kvalitéer som exempel: Ansvarstagande, emotionell intelligens, trygghetsskapande och hur vida man är kapabel med mera.
Jag känner igen mig i det TS skriver då jag har unga vuxna kollegor som många är handfallna och saknar grundläggande kunskaper man bör ha i vuxenlivet. Och här sätter jag ribban väldigt lågt.
Jag växte upp med endast min mor som förälder och har genom hennes goda prägel och en fiktiv manlig förebild skapat mig några huvudkategorier för var jag personligen anser lägger grunden till en god manlig förebild.
1. Hälsa:
Regelbunden fysisk aktivitet, ät och drick till majoriteten hälsosamt. Engagemang inom någonting både roligt och utvecklande. Prioritera tid med familjen.
2. Ansvar:
Bidra till en trygg miljö fri från t.ex. aggression, fördomar och onödig negativitet. Äg dina misstag, arbeta på och förbättra dina brister. Var både emotionellt och fysiskt tillgänglig för din familj. Ansvara för familjens ekonomiska trygghet genom t.ex. transparent budgetering, planering och ekonomiska mål. Ansvara för att du själv är en förebild för dina barn och skapa rätt förutsättningar för att de ska lyckas. Värt att nämna här är att ett ekonomisk ansvar inte innebär att man köper/äger sin fru utan tvärtom. Genom mitt ansvar har min fru t.ex. haft friheten att påbörja, genomföra och till vintern avsluta en treårig universitetsutbildning utan att vi behöver ta lån, tumma på vår levnadsstandard eller att hon behöver ta ett extrajobb vid sidan om studierna.
3. Hushåll:
Ansvara kravlöst för majoriteten av alla hushållssysslor inklusive barnen. Jag åstadkommer det genom att investera i saker som spar mig tid, t.ex. robotdammsugare, planeringsverktyg (app), hemleverans/upphämtning av veckohandling, träna tillsammans med barnen och laga storkok som går att frysa in.
Jag personligen tycker om att skämma bort min fru, inte med märkesväskor eller smycken utan genom att kravlöst överraska henne med spa, middagar, masssagesalong, frisörsalong etc.
Vad får jag i gengäld av detta? Jag får en utomordentligt bra hälsa, fantastiska barn med goda förutsättningar att växa upp till ansvarsfulla vuxna. Jag får en sammansvetsad familj, en trygghet och ett syfte. Jag får en livspartner, en bästa vän och en fru som får både män och kvinnor att bli avundsjuka på mig.
Slutsats:
Jag tror grunden till att samhället består av en stor del ?vuxna pojkar? som TS beskriver i sitt inlägg är p.g.a. två anledningar.
1) Föräldrar gör sina barn en björntjänst genom att curla dem.
2) Barn har inga bra förebilder.
Jag tycker ur egen tolkning att ditt inlägg skildrar bilden av en pojke, alltså ett barn av manligt kön som saknar eller brister i nödvändiga livskunskaper så som matlagning etc. (ej riktiga definitionen)
[...]
Jag känner igen mig i det TS skriver då jag har unga vuxna kollegor som många är handfallna och saknar grundläggande kunskaper man bör ha i vuxenlivet. Och här sätter jag ribban väldigt lågt.
men om någon kvinna blir tillsammans med någon av dessa vuxna pojkar och efter 1-2 år som sambo börjar klaga på han är som han alltid har varit, då kan man ju undra om mannen tänker dåligt relationen kommer att fungera dåligt men kvinnan verkar ju tänka lika dåligt.
En man som inte har ordning på sitt och inte tar ansvar blir bortvald eller dumpad
men att ha ordning på sitt och att ta ansvar innebär ju också att vara selektiv när man väljer partner och att ta ansvar för sina val. Så jag tänker att en kvinna som har ordning på sitt inte väljer en man som det inte är någon ordning på, det blir i alla fall inte särskilt långvarigt.
Slutsats:
Jag tror grunden till att samhället består av en stor del ?vuxna pojkar? som TS beskriver i sitt inlägg är p.g.a. två anledningar.
1) Föräldrar gör sina barn en björntjänst genom att curla dem.
2) Barn har inga bra förebilder.
Påminner om klippet nedan men om det stämmer så finns det ju både många "vuxna pojkar" och "vuxna flickor"
Nara Smith & the effects of infantilizing young adults
">
Time Stamps:
0:00? Intro
1:18? How young adults are infantilized today
6:28? The case study of Nara Smith
10:42? The brain matures from experiences
14:10? How to balance the paradox?