• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-05 09:42:13 följande:

Jag är inte troende och betraktar mig som ateist, men jag anser att religionsfrihet är en grundpelare i en demokrati. Att som TS föreslår vilja förbjuda religion för tankarna till auktoritära stater som Kina, det gamla Sovjet, Nordkorea eller Saudiarabien, platser där staten bestämmer vad människor får tro och tänka.

Du misstolkar trådstarten.

Som ateist ser jag ingen större skillnad mellan de stora världsreligionerna, kristendom, judendom och islam. Alla har heliga skrifter som innehåller texter som i dag känns främmande eller problematiska för de flesta av oss. Samtidigt vilar de på liknande moraliska grundprinciper: förbud mot mord, stöld och falskt vittnesbörd samt uppmaningar om rättvisa, socialt ansvar och att hjälpa de fattiga och liknande.

Det jag finner lite ironiskt är hur många troende gärna framhåller att deras egna heliga texter inte ska tolkas bokstavligt, eller att vissa delar helt enkelt inte längre är relevanta trots att dessa texter betraktas som heliga och innehåller grundläggande moraliska principer för deras religion. Samtidigt ser man ofta samma personer hävda att andra religioners skrifter ska tolkas 100% bokstavligt, för att sedan använda dessa som "bevis" för att just de religionerna är farliga eller våldsamma.

Det blir en dubbelstandard och, i mina ögon, ett hyckleri. Om man vill att andra ska förstå att ens egen religion har texter som måste tolkas i sin historiska och kulturella kontext, då måste man rimligen vara beredd att ge samma förståelse till andra religioner. 

Håller med.

Samtidigt ifrågasätter jag meningen med att "cherry picka". Varför tror man att bara vissa budskap är viktiga, medan andra inte är det eller saknar relevans, när det religiösa budskapet samtidigt framhåller "Gud" som allsmäktig, allvetande och felfri. Skulle Guds utvalda profet ha förmedlat något som inte är guds mening? Det saknar logik... men logik är inte religionens starka sida.

Att det fortfarande finns människor som tolkar Bibeln, Koranen eller Tanakh 100% bokstavligt är en annan sak men de utgör minoriteter inom sina respektive religioner.

Minoritet kan vara upp till 49 % och det är oerhört många, särskilt kristna och muslimer.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-07 10:52:58 följande:

Att utifrån Muhammeds liv på 600-talet dra slutsatsen att islam i sig skulle förespråka barnäktenskap är en övertolkning

Det finns flera exempel på barnäktenskap även inom kristendomen, både i bibeln och i historisk praktik. I det kristna Sverige var det till exempel inte ovanligt att kungligheter blev trolovade i mycket ung ålder, ibland så tidigt som 4 år och Margareta Valdemarsdotter gifte sig vid 10 års ålder med kung Håkan Magnusson.?

Vad var det du inte förstod av det jag skrev om att Islam framhäver Muhammed som förebild och föregångsman, som stod i direkt kontakt med Gud/Allah?

Den enda motsvarigheten i den kristna och västerländska världen är Jesus och han förhåller sig helt annorlunda till GT och dess våldsamma budskap än vad Muhammed gjorde.

Det saknas således religiösa texter som säger att kung Håkan Magnusson (exempelvis) utgör exempel på hur du ska leva ditt liv som god troende.
    Därför är dina exempel inte relevanta.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-08 02:24:50 följande:
    Du misstolkar trådstarten.

Som ateist ser jag ingen större skillnad mellan de stora världsreligionerna, kristendom, judendom och islam. Alla har heliga skrifter som innehåller texter som i dag känns främmande eller problematiska för de flesta av oss. Samtidigt vilar de på liknande moraliska grundprinciper: förbud mot mord, stöld och falskt vittnesbörd samt uppmaningar om rättvisa, socialt ansvar och att hjälpa de fattiga och liknande.

Det jag finner lite ironiskt är hur många troende gärna framhåller att deras egna heliga texter inte ska tolkas bokstavligt, eller att vissa delar helt enkelt inte längre är relevanta trots att dessa texter betraktas som heliga och innehåller grundläggande moraliska principer för deras religion. Samtidigt ser man ofta samma personer hävda att andra religioners skrifter ska tolkas 100% bokstavligt, för att sedan använda dessa som "bevis" för att just de religionerna är farliga eller våldsamma.

Det blir en dubbelstandard och, i mina ögon, ett hyckleri. Om man vill att andra ska förstå att ens egen religion har texter som måste tolkas i sin historiska och kulturella kontext, då måste man rimligen vara beredd att ge samma förståelse till andra religioner. 

Nej, jag har inte missförstått dig. Du inleder själv med frågan "Förbjuda religion?" i din trådstart, vilket signalerar att du inte är främmande för tanken att religioner kan eller bör förbjudas.

När du sedan utvecklar ditt resonemang om islam är du tydlig med att du ser det eller åtminstone betraktar det som en ideologi som borde kunna förbjudas.

Jag tycker att att det är tydligt att du inte anser att religionsfriheten är en grundläggande och okränkbar rättighet, utan snarare något som kan inskränkas eller avskaffas om du anser att det finns skäl. Detta innebär i praktiken att du inte håller vissa av våra mest grundläggande demokratiska fri- och rättigheter som "heliga". 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-08 02:32:24 följande:
    Vad var det du inte förstod av det jag skrev om att Islam framhäver Muhammed som förebild och föregångsman, som stod i direkt kontakt med Gud/Allah?

Den enda motsvarigheten i den kristna och västerländska världen är Jesus och han förhåller sig helt annorlunda till GT och dess våldsamma budskap än vad Muhammed gjorde.

Det saknas således religiösa texter som säger att kung Håkan Magnusson (exempelvis) utgör exempel på hur du ska leva ditt liv som god troende.
    Därför är dina exempel inte relevanta.

Problemet är förmodligen att  dina kunskaper om religion och islam är rätt grunda och att du därför drar felaktiga slutsatser. 

Om vi nu ska diskuttera Mohammeds äktenskap med en ung flicka i början av 600 talet e.k. så beskrivs detta i en berättelse i hadith, dvs. inte i Koranen. Inom islamisk rättstradition skiljer man tydligt mellan Koranen (som anses vara Guds ord) och hadith (nedtecknade traditioner om profetens liv, skrivna långt efter hans död).

För en muslim är det Allahs vilja, uttryckt i Koranen, som är det absolut viktigaste. Muhammeds liv är en vägledning, men är underordnad Guds ord och nutida tolkning. Äktenskapet med Aisha har i sig ingen central religiös betydelse i islam.

Äktenskap med unga förekom globalt på 600 talet även i Sverige, och uppfattades då annorlunda än idag. Att Muhammed beskrivs som förebild innebär inte att alla hans historiska handlingar automatiskt är norm i vår tid, precis som kristna inte tolkar varje enskild handling i Bibeln som något att efterlikna ordagrant. De flesta muslimer idag tar avstånd från barnäktenskap och tolkar förebildskapet i ljuset av nutida moral och lagar.

Frågan blir därför: Varför väljer du att ensidigt fokusera på islam? Barnäktenskap förekommer inte bara i muslimska sammanhang, det beskrivs också i Bibeln, har historiskt funnits i det kristna svenska hovet (där flickor så unga som fyra år har blivit trolovade) och sker än idag bland kristna i Mellanöstern, Afrika och Sydamerika. Din selektiva fokusering på islam ger intrycket av att det inte är barnäktenskap i sig du vill problematisera, utan snarare att du vill peka ut en specifik religion. Det får ditt resonemang att framstå som islamofobiskt. 

• Meddelande borttaget
  • KillBill
    Hmmumma skrev 2025-08-08 11:18:08 följande:
    Usch ja - religion är fruktansvärt! Och Islam är värst enligt mig.
    Islam uppmanar till dödande och annat. 

Men den kristna läran sticker ut ganska rejält här. I Jesu lära finns ju inget som handlar om att kontrollera människor.
    Jesus talar om kärlek. Att människor ska vara fria. Jesus talar om en personlig relation till en levande Gud. Jesus talar om att få hjälp av den Helige Ande. Jesus talar om att kunna göra mirakler och mycket mer.

Vad med detta kan vara fel? Ett tämligen kärleksfullt budskap om du frågar mig.
    Man kan tycka att det är påhitt.
    Man kan se i historien att människor har använt Jesu namn för att göra avskyvärda saker. Kyrkan har använt sig av kontroll, avlatsbrev, bränt häxor på bål etc.

Men detta har ju inget med Jesus att göra av en väldigt enkel anledning - Jesus uppmanade inte till detta.

Den kristna läran är Nya Testamentet. Den riktiga kyrkan beskrivs i Apostlagärningarna.

Kyrkan är en sak. Jesus är något helt annat.

Både Bibeln och Koranen innehåller texter som under historien har använts för att legitimera våld, krig och förtryck.

I vissa fall har dessa texter citerats utan hänsyn till sin historiska och kulturella kontext, vilket har gjort det lättare att rättfärdiga handlingar som står i strid med religionernas kärnbudskap. Men de allra flesta av världens kristna, muslimer, och judar tolkar inte sin tro på det sättet. Tvärtom ser de sina heliga skrifter som en vägledning till fred, barmhärtighet och medmänsklighet.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • KillBill
    Hmmumma skrev 2025-08-08 11:45:16 följande:

Väldigt spännande att läsa måste jag säga.
    Alla religioner säger samma sak? Lika mycket skit? Knappast. 

Islam tillåter månggifte. En man får ha fyra fruar.
    Men Bibeln då??? Salomo hade 1000 fruar!!!
    Den stora skillnaden är att Gud aldrig sanktionerade detta. 
    Bibeln är glasklar med att äktenskapet är mellan en man och en kvinna.

En muslimsk man har rätt att slå sin fru enligt sura 4:34.
    Finns inget i Jesu lära som säger att en man får slå sin fru. Snarare tvärtom - en man ska älska sin fru på samma sätt som Jesus älskar församlingen dvs vara beredd att dö för den.

Jesus uppfyllde lagen så vi lever inte längre under GT's lagar, precis som Paulus talar mycket om.
    Eller som Jesus säger "lagen ska skrivas på era hjärtan". Hela Jesu lära handlar om en livsförvandling, vilket Paulus pratar väldigt mycket om.
    Jesus predikar ett kärleksbudskap.

Det finns inte något gammalt eller nytt testamente i Islam utan hela Koranen gäller. Det intressanta i kråksången är att Koranen innehåller 114 suror men är inte kronologiskt skriven. Och det är alltid den senare Suran som gäller inom Islam.

Enligt de främsta Koranforskarna inom Islam så anses sura 9 vara en av de sista surorna som Mohammed skrev. Och vad står det där?
    Sura 9:5 - "döda polyteisterna var ni än finner dem".

Säger alltså de Abrahamitiska religionerna samma sak?

Visst finns skillnader mellan de abrahamitiska religionerna när det gäller hur texterna är uppbyggda och tolkas. Men att påstå att "Bibeln är glasklar" om äktenskap eller att Koranen generellt uppmanar till våld är en förenkling som missar viktiga nyanser.

När det gäller månggifte tillåter islam polygami, men monogami är normen. Koranen säger tydligt: "Men om ni fruktar att ni inte kan behandla dem rättvist, gifta er då endast med en" (4:3). Dessutom finns lagar i många muslimska länder som begränsar eller förbjuder polygami, exempelvis krav på tillstånd från första frun eller domstolsbeslut, som i Turkiet och Tunisien. Även inom kristna sammanhang finns avvikande tolkningar: vissa små frikyrkliga grupper, till exempel vissa mormonska församlingar, praktiserar fortfarande polygami (de tolkar Bibeln som att Gud inte förbjuder polygami).

Angående sura 4:34 tolkas versen på olika sätt. Vissa läser den bokstavligt som tillåtelse att slå, medan många moderna muslimska lärda menar att orden handlar om att "skiljas åt" eller "vända sig bort" vid konflikt. Idag förbjuder många muslimska länder våld i hemmet och tolkar Koranen i linje med det. I många kristna länder var rätten att disciplinera fru och barn med fysisk bestraffning länge lagligt och ansågs förenligt med kristen moral, så länge våldet inte ansågs "överdrivet". Än idag rapporteras det om kvinnor i frikyrkliga miljöer som utsatts för våld och uppmanats att stanna kvar i våldsamma relationer för att "be för sin man" eller "inte ge upp äktenskapet".

När det gäller sura 9:5, ofta kallad "svärdets vers", måste den förstås i sitt historiska sammanhang. Den riktar sig till en specifik grupp polyteister som brutit fredsavtal och fört krig mot muslimer på Muhammeds tid. Det är inte en generell uppmaning att döda alla icke-muslimer. Majoriteten av muslimska lärda tolkar versen som en tidsbegränsad krigsinstruktion, inte som en regel för fredstid. Att använda den som ursäkt för våld är en feltolkning.

• KillBill
    Hmmumma skrev 2025-08-08 12:55:58 följande:
    Koranen talar inte om fred, barmhärtighet och medmänsklighet till andra än sina medmuslimer. Koranen säger att man ska döda de som inte tror. Koranen säger att en man får slå sin hustru. En muslim måste leva efter Koranen annars är denne inte en muslim.
    Du kan ju liksom inte vara en muslim och inte tro på Allah och Koranen. Vad baseras du annars din tro på?

Jesu budskap säger att vi ska älska vår medmänniska. Det finns inget i Jesu lära som säger att vi ska döda våra medmänniskor. 
    Du kan ju liksom inte vara en kristen och inte tro på Jesus och Bibeln. 

Jag menar - jag kan ju knappast kalla mig socialdemokrat ifall jag inte tror på sossarnas politik???
    Nej, det stämmer inte. Koranen innehåller många verser som betonar barmhärtighet, rättvisa och medmänsklighet även gentemot icke-muslimer (t.ex i  sura 60:8). Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att kristna genom historien har använt bibliska texter för att motivera krig och fördrivning av judar och muslimer.
Svar på tråden Förbjuda religion?