• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Meddelande borttaget
  • KillBill
    Embla twopointoh skrev 2025-08-04 18:32:17 följande:
    Ja, idioter och mentalt sjuka finns det i alla läger. Frågan är bara om deras tolkningar eller påståenden av vad som står är korrekta eller inte. De exempel som du tagit upp på bibelord som skulle uppmana till våld och så vidare  har jag rationellt visat att din tolkning inte är korrekt. Både vissa kristna och icke-kristna försöker använda vantolkade bibelord för att understödja sin egen världsbild, men det kan man knappast lasta själva texten för, eller hur? Den springande punkten är vad som verkligen står och hur det rimligen bör tolkas, och i betydligt fler fall än inte så är faktiskt tolkningen inte så svår så länge man ser till kontexten.

Både bibeltexter och koranverser kan vantolkas, och att det är tolkningen inte själva texten som ofta blir avgörande. Det gäller inte bara islam, utan även kristendomen. Forskning visar att religiösa skrifter från olika traditioner innehåller både fredliga och våldsamma passager, men att de allra flesta troende idag tolkar dem genom ett modernt och fredligt filter. Problemet ligger hos extremisterna och deras politiska agendor, inte i själva religionerna.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Trent
    Embla twopointoh skrev 2025-08-04 16:40:55 följande:
    Att den använts så historiskt är inte samma sak som att det är korrekt. Jag tjatar hela tiden om kontext, att man inte bara kan dra ut en eller ett par verser och bygga en teologi, eller kristendomskritik, på dessa enstaka verser. Kontexten, och det historiska/kulturella sammanhanget, är väldigt viktigt. Här säger Jesus att hans budskap är kontroversiellt, att det kommer att uppstå konflikter mellan kristna och icke-kristna. 
    KillBill skrev 2025-08-04 15:36:18 följande:

Efesierbrevet 6:5: "Slavar, lyd era jordiska herrar med respekt och fruktan.." - ett direkt stöd för slaveri som i dag är fullständigt oförenligt med våra värderingar.

Återigen ett bibelord som behöver både skriftlig kontext och historisk sådan. Här pratar Jesus till dem som följer honom, varav vissa uppenbarligen var slavar. Och det fanns olika typer av slaveri. Slaveri i den formen vi tänker på idag när vi hör ordet, alltså människor som rövas bort, säljs, misshandlas och är rättslösa, är förbjudet i GT. Slaveri förekom hos judarna precis som hos folken runtomkring, men det står i GT att slavarna ska vara en del av gemenskapen, att de ska arbeta under samma villkor som alla andra (ha vilodagar, till exempel) och att de skulle behandlas väl. 

Dessutom, kunde man sälja sig själv som slav, eller ordet kontraktstjänare är nog bättre eftersom det är tydligare vad det handlade om. Detta gjordes ofta

för att betala av en skuld, och detta kontrakt var reglerat. Bland annat fanns det en övre maxgräns på hur lång tid man fick vara kontraktstjänare, även om hela skulden inte var betald i slutet av den tiden upphörde kontraktet. 

Jesus säger alltså till dem som är kontraktstjänare att de inte ska göra uppror. Det är inte samma sak som att lägga någon värdering i om systemet med kontraktstjänare är bra eller dåligt. 

Precis som det finns ett hot om fängelse om du mördar någon. Ja, det kommer att bli konsekvenser för dem som ignorerar Guds bud. Alla människor kommer att få ta konsekvenserna av sina val och sina handlingar. Som jag visat går det alldeles utmärkt att tolka dessa texter bokstavligt. Som sagt, skriftlig och historisk kontext är viktigt. 

Vad gör dessa amerikanska fundamentalister utöver utnyttjar sin tanke- och yttrandefrihet? Mördar oliktänkande? Gömmer sig bakom civila för att öka antalet civila offer? Hänger homosexuella från lyftkranar? Kör lastbilar in i folkmassor under julhandeln? Hänger judiska dockor? 

Ojojoj vad mycket osanning i ett och samma inlägg! Galet mycket!

För det första, skippa skitsnacket om kontraktssäljare. Snacka om efterhandskonstruktion och taget ur sin kontext. Sjukt mycket bs.

Sen kan vi skippa de judiska slavarna som ju hade ett lite schysstare regelverk. Det är också helt jävla galet men vi skippar det. De flesta lögner du skriver handlar om detta slaveri.

Vi kan också skippa slaveriet av icke-judar där lagarna bl.a. säger att du får spöa din slav så länge hen inte dör. Fast det är okej om hen dör bara det gått några dagar sen du spöade hen. Vi skippar det trots att du bekvämt nog inte tog upp det i ditt inlägg. Du kanske glömde.

Låt oss bara fokusera på det faktum att gud tycker det är okej att äga andra människor som egendom som kan ärvas etc. 

Tycker du det finns någon kontext där det är okej för en människa att äga en annan människa som egendom?

Jag kan inte komma på någon sådan kontext så jag svarar nej. Vad svarar du?
  • Trent
    Louice12 skrev 2025-08-04 18:39:19 följande:

De är helt galna! De har inga som helst rättigheter att avgöra vad Gud hatar eller inte. Jag är starkt troende, och Gud Fader är kärlek och inget annat. Skaparen. Jag håller min tro för mig själv, och försöker inte påverka andra. Vi fick en fri vilja. "Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig. Och när ni ber skall ni inte rabbla långa böner som hedningarna. De menar att de skall bli bönhörda för sina många ords skull. Var inte som de. Er Fader vet vad ni behöver, innan ni ber honom om det". 

Religion ska inte basuneras ut för dem som inte vill höra. Och man ska inte behöva bli pådyvlad andras religioner. Våldsamma texter har inget med religion att göra, den ska varken skrämma eller hota. Därför är jag emot böneutrop, det är att tvinga andra att lyssna på något som man inte tror på.

Vem är du att bestämma att Gud Fader är kärlek? Jag som väljer att lägga stor vikt vid hans fäbless för folkmord inklusive spädbarn tycker såklart att han står för mycket mer än kärlek. Kärlek, javisst, till de som är som mig. Men ond bråd död till de andra. Så lever jag mitt liv utifrån Bibeln. Jag fullkomligt älskar att han tillåter att vi äger andra människor som egendom. När folk frågar vilken diskmaskin eller gräsklippare jag har bara ler jag lite hemlighetsfullt sådär.
  • Meddelande borttaget
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-08-04 18:40:25 följande:

Både bibeltexter och koranverser kan vantolkas, och att det är tolkningen inte själva texten som ofta blir avgörande. Det gäller inte bara islam, utan även kristendomen. Forskning visar att religiösa skrifter från olika traditioner innehåller både fredliga och våldsamma passager, men att de allra flesta troende idag tolkar dem genom ett modernt och fredligt filter. Problemet ligger hos extremisterna och deras politiska agendor, inte i själva religionerna.

I ett land med en kultur där man ska hjärntvättas redan som liten med att man hamnar i helvetet om man inte följer religionen är det inte något religionen som är problemet, det är något annat, kanske extremister som inte vantolkat heliga texter med ett modernt och fredligt filter.
  • Embla twopointoh
    Trent skrev 2025-08-04 18:46:55 följande:
    Ojojoj vad mycket osanning i ett och samma inlägg! Galet mycket!

För det första, skippa skitsnacket om kontraktssäljare. Snacka om efterhandskonstruktion och taget ur sin kontext. Sjukt mycket bs.

Sen kan vi skippa de judiska slavarna som ju hade ett lite schysstare regelverk. Det är också helt jävla galet men vi skippar det. De flesta lögner du skriver handlar om detta slaveri.

Vi kan också skippa slaveriet av icke-judar där lagarna bl.a. säger att du får spöa din slav så länge hen inte dör. Fast det är okej om hen dör bara det gått några dagar sen du spöade hen. Vi skippar det trots att du bekvämt nog inte tog upp det i ditt inlägg. Du kanske glömde.

Låt oss bara fokusera på det faktum att gud tycker det är okej att äga andra människor som egendom som kan ärvas etc. 

Tycker du det finns någon kontext där det är okej för en människa att äga en annan människa som egendom?

Jag kan inte komma på någon sådan kontext så jag svarar nej. Vad svarar du?
    Din ton är ovanligt otrevlig även för detta forum, detta är inte första gången du uttrycker dig så otrevligt. Kan du inte bemöda dig till att hålla dig saklig tänker jag hädanefter inte bry mig om att svara dig heller.
  • Trent
    Embla twopointoh skrev 2025-08-04 19:34:30 följande:
    Din ton är ovanligt otrevlig även för detta forum, detta är inte första gången du uttrycker dig så otrevligt. Kan du inte bemöda dig till att hålla dig saklig tänker jag hädanefter inte bry mig om att svara dig heller.
    Bekväm och oärlig - Vilken underbar kombination. Jag förstår att du gör allt för att slippa svara på min fråga eftersom det för dig är omöjligt att svara ja eller nej på den. Men du är så sjukt oärlig att du inte ens vill erkänna det för dig själv.

Vad var osakligt i mitt inlägg? 
  • Trent
    Louice12 skrev 2025-08-04 19:14:28 följande:
    Var och en får tro vad den vill. Men för mig är Gud kärlek. Många skyller jordens elände på Gud, varför räddar han oss inte? Men det är vi själva som är skulden till krig och allt som händer. Vi fick en fri vilja. Om det Gudomliga skulle lägga sig i vore det diktatur. Vi får själva städa upp allt som vi har orsakat. Mycket elände står det i Gamla Testamentet, men vem lever efter det?
    Hur många nya testament kan finnas utan ett gammalt?

Du undvek också frågan kring vad som ger dig rätt att bestämma vad gud står för. Du menar att andra inte har det men du har det. Vad gör dig så speciell?
  • Lynx123
    Louice12 skrev 2025-08-04 19:14:28 följande:
    Var och en får tro vad den vill. Men för mig är Gud kärlek. Många skyller jordens elände på Gud, varför räddar han oss inte? Men det är vi själva som är skulden till krig och allt som händer. Vi fick en fri vilja. Om det Gudomliga skulle lägga sig i vore det diktatur. Vi får själva städa upp allt som vi har orsakat. Mycket elände står det i Gamla Testamentet, men vem lever efter det?
    Håller med din första mening! Däremot undrar jag hur du förklarar barn med cancer - är det också fri vilja? 
Svar på tråden Förbjuda religion?