• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Men) skrev 2025-08-09 22:05:45 följande:
    Man kan ju bryta ned det du menar med att "utmana läsarnas tankar" Lösarna ska först acceptera tanken att religion är möjligt att förbjuda för att sen diskutera.

Häri ligger det manipulativa med tråden. Normalisera ett tänk där förbjudandet av religion är ett alternativ.

I förlängningen så innebär det också ett (extremistiskt) auktoritärt, icke-demokratiskt styre.
    du hittar ju bara på.

• KillBill

ClumsySmurf skrev 2025-08-09 17:43:32 följande:
    Enligt KillBill är det är ingen större skillnad mellan de stora världsreligionerna, kristendom, judendom och islam, det är inte heller någon större skillnad mellan hur religionerna utövas mellan olika länder/kulturer, ingen är mer bokstavstroende än någon annan, med något enstaka undantag.

Om en feminst kombinerar sin aktivism med KillBills falska antirasism ska man synliggöra problem för att kunna göra något åt problem, men gör en 180 och försöker osynliggöra problem för att inte skapa problem, när folk inte är vita.
    Om en kvinna från somalia också vill vara feminist och försöker synliggöra problem srämplas hon som fob.

Ditt påstående om min syn på religionsutövning stämmer inte. Det jag menar är att skillnaderna mellan religionerna i praktiken framför allt påverkas av historiska, politiska och kulturella faktorer, snarare än av religionernas grundläggande idéer.

Många muslimskt dominerade länder präglas av svaga rättsstater, lagar som i hög grad bygger på religiösa tolkningar och starka patriarkala traditioner, vilket ofta försvårar reformarbete och öppnar upp för konservativa och fundamentalistiska uttryck.

Kristendomen har i västvärlden genomgått omfattande sekularisering och politiska förändringar under flera hundra år, vilket har minskat religionens direkta makt över lagstiftning och samhällsliv.

Detta har bidragit till att många kristna länder idag, med några få undantag, är relativt sekulariserade och därför inte har samma utbredda problem med religiös fundamentalism som vi ser i exempelvis Iran, Saudiarabien och Afghanistan.

Det betyder dock inte att religiös fundamentalism är obefintlig i kristna samhällen. Den förekommer, men ofta inom mindre, mer isolerade församlingar eller miljöer där extremism och konservativa tolkningar kan frodas.

Nedan ser du ett exempel på religiös fundamentalism kopplat till Livets Ord i Uppsala, en rörelse som ofta beskrivs som en sekt. Det är den sekt där Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch växte upp.

Citat: "Den som inte slår sina barn begår ett allvarligt fel och bryter mot Guds ord. Det hävdar Livets ord i Uppsala"

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2025-08-10 09:58:10 följande:

Nedan ser du ett exempel på religiös fundamentalism kopplat till Livets Ord i Uppsala, en rörelse som ofta beskrivs som en sekt. Det är den sekt där Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch växte upp.

Och? Vad har det med trådens ämne att göra att Ebba Buch växte upp i en sekten Livets Ord?

Det betyder absolut inget i sammanhanget...  Så vart ville du komma med den, för trådens topic, totalt irrelevanta informationen om Ebba?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2025-08-10 10:54:13 följande:
    Och? Vad har det med trådens ämne att göra att Ebba Buch växte upp i en sekten Livets Ord?

Det betyder absolut inget i sammanhanget...  Så vart ville du komma med den, för trådens topic, totalt irrelevanta informationen om Ebba?

Det här visar att religiös fundamentalism inte bara är ett fenomen utanför Sverige, den finns även här. Faktum är att till och med en partiledare för ett svenskt riksdagsparti, Ebba Busch, har vuxit upp i en miljö präglad av religiös fundamentalism.

Varför menar du att det inte skulle vara förenligt med trådens ämne att diskutera svensk religös fundamentalism?  

PS. Redan i TS nämns en annan av Tidölagets partiledare med namn..
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2025-08-10 11:06:15 följande:

Det här visar att religiös fundamentalism inte bara är ett fenomen utanför Sverige, den finns även här. Faktum är att till och med en partiledare för ett svenskt riksdagsparti, Ebba Busch, har vuxit upp i en miljö präglad av religiös fundamentalism.

Varför menar du att det inte skulle vara förenligt med trådens ämne att diskutera svensk religös fundamentalism?  

PS. Redan i TS nämns en annan av Tidölagets partiledare med namn..
    Läs dennas fråga en gång till.

"Så vart ville du komma med den, för trådens topic, totalt irrelevanta informationen om Ebba?"

Så nej jag har aldrig hävdat att det är ot med att diskutera religiös fundamentalism i tråden.

Jag skrev so sagt och frågade enabrt om Ebba och hennes uppväxt.

Ser du och förstår den signifikanta skillnaden mellan  att diskutera "religiös fundamentalism" och "Ebbas uppväxt"?

Så ställ gärna frågor, men sitt inte och hitta på först vad jag har skrivit och inte skrivit, och håll ditt hitte på emot mig sedan när du ställer dina frågor.

• Rataxes
    EnAnonumius skrev 2025-08-10 13:40:12 följande:

"Så vart ville du komma med den, för trådens topic, totalt irrelevanta informationen om Ebba?"

Så nej jag har aldrig hävdat att det är ot med att diskutera religiös fundamentalism i tråden.

Ser du och förstår den signifikanta skillnaden mellan  att diskutera "religiös fundamentalism" och "Ebbas uppväxt"?

Så ställ gärna frågor, men sitt inte och hitta på först vad jag har skrivit och inte skrivit, och håll ditt hitte på emot mig sedan när du ställer dina frågor.
    Det är väl inte så svårt att gissa varför det ska babblas om Ebbas bakgrund, som hon lämnat bakom sig.
    Tror du att det skulle skrivas likadant om Mona Walter? Då är det istället hennes val att lämna religionen som kritiseras.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2025-08-10 13:40:12 följande:

Som motvikt till det ensidiga fokuset på fundamentalistisk islam vill jag lyfta att även kristendomen har sina fundamentalistiska uttryck. Ett tydligt exempel är Livets ord, en rörelse som tolkar Bibeln som att det är Guds vilja att föräldrar ska aga sina barn. Att en välkänd person som Ebba Busch har vuxit upp i denna miljö är relevant att nämna eftersom det påminner oss om att kristen religiös fundamentalism inte är något avlägset, utan något som finns i Sverige, mitt ibland oss.

• Anonym (Men)
    ClumsySmurf skrev 2025-08-09 22:30:27 följande:
    du hittar ju bara på.

Berätta gärna hur man ska kunna diskutera "ska religion förbjudas" om man inte först accepterar tanken att förbjuda religion?

Det ganska stötande upplägget nästlar sig in och somliga i tråden verkar t o m sympatisera med det. Eller med andra ord: sympatisera med ett införande av en auktoritär regim. De kanske är lättlurade för att de inte gillar islam (för det verkar vara föremålet för avskaffandet av religionsfrihet) eller så vill de ha det. Går inte att komma bort från manipulationen här.

Jag undrar vilket utslag en trådstart som heter "Jag vill införa fascism i Sverige" skulle få för diskussionsresultat? Samma egentliga frågeställning, skillnaden är väl att den inte är manipulativt utformad utan ärlig.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2025-08-10 15:32:34 följande:

Som motvikt till det ensidiga fokuset på fundamentalistisk islam vill jag lyfta att även kristendomen har sina fundamentalistiska uttryck. Ett tydligt exempel är Livets ord, en rörelse som tolkar Bibeln som att det är Guds vilja att föräldrar ska aga sina barn. Att en välkänd person som Ebba Busch har vuxit upp i denna miljö är relevant att nämna eftersom det påminner oss om att kristen religiös fundamentalism inte är något avlägset, utan något som finns i Sverige, mitt ibland oss.

Det hade du kunnat ta upp om religiös fundamentalism i Sverige, utan att dra upp om Ebbas uppväxt.

Du kunde ha dragit upp om Livet Ord, utan att lägga in den dumma kommentaren Ebba och hennes uppväxt i sekten.

Så det är bara en mycket dålig (för att vara diplomatisk så skriver jag dålig) ursäkt från din sida att nämna henne för att då belysa om att religiös fundamentalism inte är avlägsen i Sverige".  Det hade gått alldeles utmärkt att dra upp om sekten Livets Ord utan att hålla på med en massa "name dropping" med kända människor.

• EnAnonumius
    Anonym (Men) skrev 2025-08-10 15:48:42 följande:

Berätta gärna hur man ska kunna diskutera "ska religion förbjudas" om man inte först accepterar tanken att förbjuda religion?

Det går alldeles utmärkt...
    Jag har inget intresse i att  förbjuda religioner, ej heller intresse att acceptera "tanken" att förbjuda religion.
    Det går ändå alldeles utmärkt att diskutera frågan "ska religion förbjudas"  rent hypotetiskt ialf.

Att du kan ha svårt för att diskutera frågan "skall religion förbjudas", utan att behöva "acceptera tanken först", så får det stå för dig, ta inte ut det på din omgivning.
Svar på tråden Förbjuda religion?