• Anonym (Mio)

Hjälpa till med städ?

Var inbjuden på fest förra helgen. Sov där och nu har jag fått höra att de är upprörda över att jag inte erbjöd mig hjälpa till att städa innan jag drog.

Vad säger ni? Förväntar ni er att att städa efter någon annans fest?

• Svar på tråden Hjälpa till med städ?
  • klyban
    EpicF skrev 2025-07-30 11:30:49 följande:
    Och varför skulle de komma tillbaka dagen efter? Att de då skulle hjälpa med städning är underförstått. Min motfråga var Varför se de skulle komma tillbaka? 

Förstod inte du det?

Glömmer du av vad du svarade på innan och hyfs?
    Och om de skulle komma tillbaka, men såklart du svarade aldrig det inlägget heller.

EpicF skrev 2025-07-30 11:33:03 följande:
    Du känner inge mig och vet inget om mig. Om jag hade varit ts så hade jag självklarhet erbjudit arr hjälpa till och städa, eftersom det i min värld är normalt hyfs att göra så när man har sovit över (oavsett var i huset/runt huset man sovit). 

DU har ingen hyfs alls, du klarar inte ens av att be TS om ursäkt för att du lade orden i munnen på h*n.

Det är nog en av de västa diskussionstekniker som existerar, och där man lägger orden i mun på annan, och sen vägrar att acceptera att alla såg det och du påkommen och inte vill backa och/eller be om ursäkt.
    Eller ja, be TS om ursäkt är det minsta man kan göra, allt annat är svårt ohyfs.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2025-07-29 16:31:36 följande:
    Normala folk åker hem när en fest är slut så länge inget annat är bestämt. 

Varför skulle de komma tillbaka dagen efter? 
    Att ni gör så i ditt umgänge är helt ok, men det tillhör knappast det normala. 
    Frågan var hur de som inte sov över ska göra för att enligt dig bete sig enligt hyfs med städningen?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ellinor)

Jag hade nog hjälpt till med städningen som tack att jag fick sova över, även om jag inte sov över i deras hus. De gav mig ju ändå plats att sova på, vilket måste varit bekvämt. 

Har man en tid att passa (färjan) har man ju, så det måste ju tas med i beräkningen, men det är ju schysst att  bara hjälpa till litegrann. Sen, i min mening, är det väl sak samma om man är inbjuden och att man inte är en värd. Värden är väl ens kompis? Hur svårt är det att hjälpa till att vika ihop det där extrabordet, eller plocka med sig lite glas som lämnats utomhus? Ingen förväntar väl sig att TS skulle skura i 24h efteråt, men det är ju snällt att åtminstone fråga om de behöver hjälp med nåt innan man åker iväg.

• EpicF
    Anonym (m) skrev 2025-07-30 14:30:08 följande:
    Frågan var hur de som inte sov över ska göra för att enligt dig bete sig enligt hyfs med städningen?
    De sov inte över och har inget att göra med städning efteråt,  då de inte ens är där. Var det verkligen så svårt att förstå?! 🤔
  • Anonym (Har ingen husvagn.)
    EpicF skrev 2025-07-31 00:03:38 följande:
    De sov inte över och har inget att göra med städning efteråt,  då de inte ens är där. Var det verkligen så svårt att förstå?! 🤔

På tal och förstå, så drog aldrig TS direkt som du påstod.
    Och man kan undra varför du fortsatte framhärda detta fast TS sade det var inkorrekt.

• Anonym (L)
    Anonym (Mio) skrev 2025-07-25 18:33:53 följande:
    Hjälpa till med städ?

Var inbjuden på fest förra helgen. Sov där och nu har jag fått höra att de är upprörda över att jag inte erbjöd mig hjälpa till att städa innan jag drog.

Vad säger ni? Förväntar ni er att att städa efter någon annans fest?

Tycker att det är tydligare att man ska hjälpa till om man sovit över i något av värdfolkets hus.

Men visst är det trevligt att erbjda sig att hjälpa till, speciellt om man har ätit frukost ihop. Men det är inte så allvarligt att inte göra det att det ska förstöra en vänskap tycker jag. 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-07-30 12:10:32 följande:

Glömmer du av vad du svarade på innan och hyfs?
    Och om de skulle komma tillbaka, men såklart du svarade aldrig det inlägget heller.

Nej, jag glömde inte vad jag svarade på. 
    klyban skrev 2025-07-30 12:10:32 följande:

DU har ingen hyfs alls, du klarar inte ens av att be TS om ursäkt för att du lade orden i munnen på h*n.

Det är nog en av de västa diskussionstekniker som existerar, och där man lägger orden i mun på annan, och sen vägrar att acceptera att alla såg det och du påkommen och inte vill backa och/eller be om ursäkt.
    Eller ja, be TS om ursäkt är det minsta man kan göra, allt annat är svårt ohyfs.

Du är inte ts så du ska skita i det. Det är totalt irrelevant för dig, som så mycket annat. 

Förövrigt så vet inte du vad jag har gjort eller inte. 
  • EpicF
    Anonym (Har ingen husvagn.) skrev 2025-07-31 11:22:03 följande:

På tal och förstå, så drog aldrig TS direkt som du påstod.
    Och man kan undra varför du fortsatte framhärda detta fast TS sade det var inkorrekt.

"Drog direkt" är ett uttryck för att man drog tidigt/snabbt för hinna till ett eller annar, och inte "hann" hjälpa med städning. Det var vad ts gjorde. 

Förövrigt har jag aldrig "fortsatt framhäva det". 
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2025-07-31 00:03:38 följande:
    Är det att vara där som det enligt dig hänger på om man ör hyfsad? Om de tex åker tillbaka nästa dag för att hjälpa till så är de ju där. Innan de åkte så var de där. Så svara nu på hur de ska bete sig hyfsat med städningen? Ställ samma krav på alla festdeltagare annars så är du inte rättvis mot TS.
Svar på tråden Hjälpa till med städ?