• Anonym (.)

Blir ingen dotter för mig

Innan ni hoppar på mig så vill jag bara förtydliga att det absolut viktigaste är att barnen är friska. Såklart. Utan tvekan. Men jag känner ändå en viss sorg. 

Väntar min andra pojke. Tydlig pojk enligt nub-teori experterna tydligen. Vet att detta inte är en 100 procentig teori men jag har redan ställt in mig på det, min magkänsla har sagt hela tiden att jag aldrig kommer få en dotter. Har samtidigt så dåligt samvete mot min ofödda. 

Jag har haft två otroligt tuffa graviditeter och denna är värre än den första, har precis kommit hem från en månads vistelse på sjukhus och första var liknande så några fler barn blir det inte efter detta. 

Men jag ville sååå uppleva att få ha en dotter och ha en riktig mor-dotter relation.  Har ni andra känt någon besvikelse över könet eller är man bara egoistisk som gör det? 

• Svar på tråden Blir ingen dotter för mig
  • Anonym (Well)
    Anonym (Ida) skrev 2025-07-30 00:39:21 följande:

Jag förstår dig! Men min andra var en flicka! vi har mycket gemensamt och genom henne får jag uppleva allt igen så visst är det jätteroligt att få en flicka. Inget konstigt känna så! Min tredje var en pojke och han är min lilla gullegris. Min store pojke är väldigt omhändertagande. Pojkarna är lättare på nåt vis. Flickan är nu som 9 åring mer motstridig. Och man vet ju själv hur man var som tonårig. Det jag försöker säga är att de alla har olika saker som är bäst med dom. Pojkar är väldigt förtjusta i sin mamma och kan komma att stå väldigt nära medan tjejer vill klara sig mer själva. pojkar låter mamman bestämma tills de träffar sin tjej?
    Men flickor kanske hör av sig mer när de väl flyttat.
    Dock vill man ju gärna vara mormor också och inte bara farmor. känns som flickan bestämmer mer i familjen och att man oftast stor närmare mormorn än farmorn. Men det är säkert olika! Lovar dig du kommer älska lillebror!! 

Gud vad du är fördomsfull. Det är ju precis såna kvinnor som du som just befäster att farmor är sämre än mormor. Min bild är att farmor och mormor är PRECIS lika viktiga, har själv spenderat mycket tid med båda. Men då har jag också haft föräldrar och far och morföräldrar som inte varit fördomsfulla och skapat den här felaktiga bilden.
  • Fjäril kär

Underskatta inte genlotteriet heller... I min släkt föds det nästan bara pojkar... av 22 kusiner är vi bara tre flickor... 😁  våra barn i sin tur är 10 pojkar och 2 flickor... och dom barn som fötts av dessa barn är hittills två pojkar.... (ja vi är 5 generationer) 

Jag har triss i pojkar och funderade inte ens på flickor. Jag tycker det är coolt med tre av samma för det är faktiskt inte så vanligt.  

Och som många påpekar är det du som förälder som avgör hur dina barn blir i slutändan. Uppfostrar du med hjälp av fördomar och låg självkänsla som kvinna får du barn därefter också... ett barn blir vad du gör det till oavsett kön. 

Min älskade mormor som blev 99 år påpekade i vår släkt att tänk på att du en dag blir en svärmor , vill du vara den som öppnar din famn eller blir du en snipig Karen . Det avgör sen din relation till barnbarn. 

• Anonym (Barnlös)

Det blir ingen dotter här heller.

Jag har inte ens en partner jag kan välja att vilja ha barn med, vare sig pojke eller flicka.

Dessutom passerade jag "Bäst före" som förälder för 15 år sedan.

Ja, man får sakna en dotter (som TS) ändå, men man behöver kanske inte dela det med omvärlden. För det är ingen stor grej för någon annan än TS själv.

• Anonym (Z)
    Anonym (v) skrev 2025-07-30 05:23:34 följande:
    Jag undrar bara en sak, var tittar du på barnkläder?
    Överallt. Gå in i valfri butik. Ändå klädde jag sonen i alla färger när han var liten, köpte en hel del från Villevalla och Pop, bara för att komma bort från HM:s mörkblå tristess. Som tonåring klär han sig än idag färgglatt och i klara starka färger. Men nej, jag köpte inte klänningar till honom. Inte puffärmar heller. Flickkollektionen är SÅ mycket roligare! Och flickor överlag har en större frihet i hur de kan klä sig. 
  • En glad tjej
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 17:43:41 följande:
    Blir ingen dotter för mig

Innan ni hoppar på mig så vill jag bara förtydliga att det absolut viktigaste är att barnen är friska. Såklart. Utan tvekan. Men jag känner ändå en viss sorg. 

Väntar min andra pojke. Tydlig pojk enligt nub-teori experterna tydligen. Vet att detta inte är en 100 procentig teori men jag har redan ställt in mig på det, min magkänsla har sagt hela tiden att jag aldrig kommer få en dotter. Har samtidigt så dåligt samvete mot min ofödda. 

Jag har haft två otroligt tuffa graviditeter och denna är värre än den första, har precis kommit hem från en månads vistelse på sjukhus och första var liknande så några fler barn blir det inte efter detta. 

Men jag ville sååå uppleva att få ha en dotter och ha en riktig mor-dotter relation.  Har ni andra känt någon besvikelse över könet eller är man bara egoistisk som gör det? 

Jag har två döttrar och har haft min beskärda del konflikter med dem. Många tjejer är dramatiska och överreagerar på mycket, det kommer du troligtvis slippa med söner. Jag kan ibland tycka det är synd att jag inte fick en son också men så är livet, vi kan ju inte välja vilka lön vi får på barnen. 

Gläds åt din kommande son, det kommer bli jättebra!
  • Anonym (Well)
    Anonym (Z) skrev 2025-07-30 08:27:47 följande:
    Överallt. Gå in i valfri butik. Ändå klädde jag sonen i alla färger när han var liten, köpte en hel del från Villevalla och Pop, bara för att komma bort från HM:s mörkblå tristess. Som tonåring klär han sig än idag färgglatt och i klara starka färger. Men nej, jag köpte inte klänningar till honom. Inte puffärmar heller. Flickkollektionen är SÅ mycket roligare! Och flickor överlag har en större frihet i hur de kan klä sig. 
    Fast att flickor har det är ju bara för att folk just, som du, sätter större begränsningar på vad man klär pojkar i.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-30 14:32:39 följande:
    Fast att flickor har det är ju bara för att folk just, som du, sätter större begränsningar på vad man klär pojkar i.
    Mm, och ändå är jag väldigt feministisk och köpte rosa, dockor, målade naglarna på honom när han bad om det osv. Min dotter uppfostrar jag på samma sätt. Skillnaden är att ingen höjer ögonbrynen över att jag gör likadant. Överlag skulle jag säga att det är lättare att uppfostra en tjej i dagens samhälle eftersom de kvinnliga egenskaperna värderas högre än de traditionellt manliga. Dessutom är det intressant att ha en dotter då vi kommer kunna dela vissa typiska kvinnliga erfarenheter, tex mens, pms, klimakteriet, graviditet, amning och förlossning. Det kan jag inte med min son hur nära jag än är med honom. Så klart att man har rätt att sörja det man missar. Även om det viktigaste självfallet är friska barn. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Z) skrev 2025-07-30 16:03:23 följande:
    Dessutom är det intressant att ha en dotter då vi kommer kunna dela vissa typiska kvinnliga erfarenheter, tex mens, pms, klimakteriet, graviditet, amning och förlossning. Det kan jag inte med min son hur nära jag än är med honom. S

Inget av detta förutom pms kommer min mamma kunna dela med mig. Det blir en konstig romantiserad bild att mammorna ska dela liknande med sina barn som även TS verkar vilja upprätthålla trots att hon inte haft den relationen med sin mamma. Att dela dessa saker med en dotter är ingen garanti.

• Anonym (Well)
    Mm, och ändå är jag väldigt feministisk och köpte rosa, dockor, målade naglarna på honom när han bad om det osv. Min dotter uppfostrar jag på samma sätt. Skillnaden är att ingen höjer ögonbrynen över att jag gör likadant. Överlag skulle jag säga att det är lättare att uppfostra en tjej i dagens samhälle eftersom de kvinnliga egenskaperna värderas högre än de traditionellt manliga. Dessutom är det intressant att ha en dotter då vi kommer kunna dela vissa typiska kvinnliga erfarenheter, tex mens, pms, klimakteriet, graviditet, amning och förlossning. Det kan jag inte med min son hur nära jag än är med honom. Så klart att man har rätt att sörja det man missar. Även om det viktigaste självfallet är friska barn. 
    Fast just exakt såna här inlägg du gör här är PRECIS det som spär på att "egenskaperna värderas högre". Förstår du inte det? Inte egenskaperna i sig, men att såna som du insinuerar ditten och datten.

Sen är det ju inte så att alla döttrar vill prata mens, förlossning etc med sina mammor. Med en jämnårig absolut men inte med sin morsa.
  • Anonym (??)
    . Dessutom är det intressant att ha en dotter då vi kommer kunna dela vissa typiska kvinnliga erfarenheter, tex mens, pms, klimakteriet, graviditet, amning och förlossning. Det kan jag inte med min son hur nära jag än är med honom. Så klart att man har rätt att sörja det man missar. Även om det viktigaste självfallet är friska barn. 
    Aldrig, en endaste gång, pratade min mamma och jag om sånt.
    Noll gånger.
Svar på tråden Blir ingen dotter för mig