• Anonym (.)

Blir ingen dotter för mig

Innan ni hoppar på mig så vill jag bara förtydliga att det absolut viktigaste är att barnen är friska. Såklart. Utan tvekan. Men jag känner ändå en viss sorg. 

Väntar min andra pojke. Tydlig pojk enligt nub-teori experterna tydligen. Vet att detta inte är en 100 procentig teori men jag har redan ställt in mig på det, min magkänsla har sagt hela tiden att jag aldrig kommer få en dotter. Har samtidigt så dåligt samvete mot min ofödda. 

Jag har haft två otroligt tuffa graviditeter och denna är värre än den första, har precis kommit hem från en månads vistelse på sjukhus och första var liknande så några fler barn blir det inte efter detta. 

Men jag ville sååå uppleva att få ha en dotter och ha en riktig mor-dotter relation.  Har ni andra känt någon besvikelse över könet eller är man bara egoistisk som gör det? 

• Svar på tråden Blir ingen dotter för mig
  • Anonym (Well)
    Anonym (j) skrev 2025-07-29 19:24:34 följande:

Varför inte om kärlek? Nu med att alla får dela med sig mer än förut när attityden var killar skulle klara allt själva och inte dela känslor känns det som att syskon får mer en chans att få en djupare relation.

Jag har en syster men kan inte komma på något som ämne som jag delar mer med henne än någon vän och hellre vännerna/internet ändå om ev kroppsliga problem. 

Därför att hen helt enkelt inte har kunnat förstå hur jag som tjej känt där med mina osäkerheter. Visst har vi kunnat prata allmänt om känslor etc men just jag känner att en syster som jag haft motsvarande goda relation till där hade kunnat ge ännu djupare och närmre diskussion eftersom man biologiskt har gemensam grund liksom.

Såklart gäller det inte om man inte har en nära relation med en syster, men om jag hade haft samma relation med en syster som jag haft med min bror tror jag att jag hade kunnat prata med om vissa ämnen än vad jag kunnat göra under min uppväxt (jag hade inga direka tjejkompisar).
  • Anonym (Well)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-29 20:11:19 följande:
    Därför att hen helt enkelt inte har kunnat förstå hur jag som tjej känt där med mina osäkerheter. Visst har vi kunnat prata allmänt om känslor etc men just jag känner att en syster som jag haft motsvarande goda relation till där hade kunnat ge ännu djupare och närmre diskussion eftersom man biologiskt har gemensam grund liksom.

Såklart gäller det inte om man inte har en nära relation med en syster, men om jag hade haft samma relation med en syster som jag haft med min bror tror jag att jag hade kunnat prata med om vissa ämnen än vad jag kunnat göra under min uppväxt (jag hade inga direka tjejkompisar).
    Därför att han*
  • Anonym (Well)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-07-29 19:14:38 följande:
    Det är möjligt. Jag och min syrra har aldrig nämnvärt delat vänner eller intressen eller haft "tjejsnack", trots samma kön. Så det finns inga garantier. Sen hade jag kanske inte delat allt det där med en bror heller. Men var han mer lik mig än vad syrran är, hade vi kanske delat mer.

Min syster är fyra år yngre, så under uppväxten var det ju naturligt att man hade olika kompisar osv. Men skillnaden har kvarstått även i vuxen ålder, även om vi umgås ibland samt på ett annat sätt nu. Men vi lever ganska olika liv. Hon är frivilligt barnlös storstadsmänniska, jag har familj och bor i villa i en mindre stad, med landsbygden runt knuten.
    Jag menar nu om jag haft en syster som jag haft motsvarande nära relation med som jag haft med min bror. Jag har älskat att ha ett syskon som stått mig nära, men i vissa tillfällen i livet har jag saknat ett syskon av samma kön som mig själv att lyfta och prata om en del saker med.
  • Anonym (qwerty)

Sök på youtube efter "Mommy says I'm a girl" och sedan börja fundera på terapi.

• Anonym (.)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-29 18:56:11 följande:
    Jag har två söner. Hade haft en bild innan att jag skulle få en av varje och jag undrar ibland vad jag missar. Samtidigt har mina pojkar en riktigt nära relation redan nu. Har en bror själv och har ibland funderat vad jag missat i att inte ha ett syskon av samma kön - av det jag sett verkar syskon av samma kön ofta hamna ännu närmre varann. Så det blir ju också häftigt att få se. Inser ju också att jag liksom funderar på hur det vore att ha det jag inte fått ..

Jag resonerar att jag ska se till att uppfostra två riktigt fina män och det känns bra i hjärtat. Mina söner verkar också dela mina intressen så den biten löser sig nog med ;)
    Jag har också den erfarenheten. Vad roligt att dina pojkar har en nära relation, hoppas att mina får det också! Skrattande Känner mig faktiskt lite taggad på att få en pojk till nu när allt smält in lite. 
  • Anonym (.)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-07-29 20:24:49 följande:

Sök på youtube efter "Mommy says I'm a girl" och sedan börja fundera på terapi.

En del av er är så bittra här på familjeliv och jag kommer inte att bemöda er ett svar så valfritt fram att slösa er tid. Kommer enbart svara på seriösa kommentarer hädanefter. Skrattande
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 17:43:41 följande:
    Blir ingen dotter för mig

Innan ni hoppar på mig så vill jag bara förtydliga att det absolut viktigaste är att barnen är friska. Såklart. Utan tvekan. Men jag känner ändå en viss sorg. 

Väntar min andra pojke. Tydlig pojk enligt nub-teori experterna tydligen. Vet att detta inte är en 100 procentig teori men jag har redan ställt in mig på det, min magkänsla har sagt hela tiden att jag aldrig kommer få en dotter. Har samtidigt så dåligt samvete mot min ofödda. 

Jag har haft två otroligt tuffa graviditeter och denna är värre än den första, har precis kommit hem från en månads vistelse på sjukhus och första var liknande så några fler barn blir det inte efter detta. 

Men jag ville sååå uppleva att få ha en dotter och ha en riktig mor-dotter relation.  Har ni andra känt någon besvikelse över könet eller är man bara egoistisk som gör det? 

Din reaktion är naturlig. Oavsett vad folk säger så finns det en viss önskan att få ett barn av samma kön som en själv. Som man kan vara en riktig mentor för.

Tycker du ska satsa på tre barn.
  • Anonym (.)
    Anonym (Inget konstigt?) skrev 2025-07-29 19:25:04 följande:

Att känna besvikelse över att man inte får uppleva en flicka, betyder väl inte detsamma som att inte vilja ha sin son?

Jag har tre pojkar, och alltid velat ha pojkar. Men jag hade väldigt gära haft åtminstone en flicka också. Saken är bara att jag hamnade i tidigt klimakterium så jag fick lägga de förhoppningarna på hyllan. Dessutom blev jag inte gravid längre efter 30 års ålder, trots att jag innan blivit hur lätt som helst. 

Barnmorskorna sade att jag mycket möjligt haft lågt med östrogen väldigt tidigt, så det var nog tur att jag skaffade barnen rätt tidigt.

En sak som jag däremot inte riktigt förstår är varför det skulle vara så annorlunda? Jag var aldrig särskilt tjejig av mig som liten, och min mamma tycker jag är en värdelös dotter på att höra av mig, som min bror gör väldigt ofta. 

Jag var aldrig min mamma så nära som min bror var under uppväxten. Dessutom blev hon avundsjuk och smått elak mot mig i vuxen ålder. Så för de sakernas skull finns inga garantier för att tjejer skulle vara närmare sin mamma än killar.

Det är verkligen precis så jag känner. Jag vill ha det här barnet mer än något annat, oavsett kön. Annars hade jag aldrig aldrig någonsin blivit gravid igen efter det jag gick igenom min första graviditet med vetskapen att jag troligtvis kommer bli lika sjuk igen med nummer 2. Jag har genomlidit en hel månad på sjukhus och mer sjukhustid kommer det troligtvis bli, bara för att få det här barnet. 

Gud vad skönt att du fick dina barn när du gick in i klimakteriet så tidigt. Jag själv är en liten bit över 30 så jag förstår ju att det absolut inte är någon självklarhet att jag ens har barn. Det kunde lika gärna hänt mig. 

Och du har rätt. Jag har heller aldrig varit särskilt nära min mamma. Jag har nog bara en bild av hur jag tror att en mor-dotter vs en mor-son relation ser ut. Min förstfödde är liten än så jag har inget att jämföra med. 

• Anonym (??)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 20:30:29 följande:
    En del av er är så bittra här på familjeliv och jag kommer inte att bemöda er ett svar så valfritt fram att slösa er tid. Kommer enbart svara på seriösa kommentarer hädanefter. Skrattande
    Så man är inte seriös om man ifrågasätter dig?
    Man är bitter för att man inte förstår dina märkliga tankar?

Jaja, lycka till iallafall.
    Hoppas det går bra, för din kommande pojkes skull.
  • Anonym (Well)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 20:27:48 följande:
    Jag har också den erfarenheten. Vad roligt att dina pojkar har en nära relation, hoppas att mina får det också! Skrattande Känner mig faktiskt lite taggad på att få en pojk till nu när allt smält in lite. 
    Ja, alltså, där den ene går följer den andre. Sen ryker de ihop med titt som tätt men de är verkligen måna om varann.
Svar på tråden Blir ingen dotter för mig