• Anonym (.)

Blir ingen dotter för mig

Innan ni hoppar på mig så vill jag bara förtydliga att det absolut viktigaste är att barnen är friska. Såklart. Utan tvekan. Men jag känner ändå en viss sorg. 

Väntar min andra pojke. Tydlig pojk enligt nub-teori experterna tydligen. Vet att detta inte är en 100 procentig teori men jag har redan ställt in mig på det, min magkänsla har sagt hela tiden att jag aldrig kommer få en dotter. Har samtidigt så dåligt samvete mot min ofödda. 

Jag har haft två otroligt tuffa graviditeter och denna är värre än den första, har precis kommit hem från en månads vistelse på sjukhus och första var liknande så några fler barn blir det inte efter detta. 

Men jag ville sååå uppleva att få ha en dotter och ha en riktig mor-dotter relation.  Har ni andra känt någon besvikelse över könet eller är man bara egoistisk som gör det? 

• Svar på tråden Blir ingen dotter för mig
  • Anonym (Ida)

Förstår känslan då jag själv hade den. Kände press både från mig själv och andra. Fick sedan en dotter och en son så jag hade tur men alla tycker jag lika mycket om!
    De har alla olika personligheter som är viktigare än könet.Men jag tänkte precis som du och vet många andra vänner som också gjorde. Och det stämmer att jag och min flicka nu pratar om hur livet är som tjej, jag ger råd som jag aldrig pratade med min mamma om. och hon får alla mina gamla saker och vi gör tjejgrejer ihop.Men hon är också självständig. Pojkarna är mer mammiga och vill bli omhändertagna och lyssnar mer på mig. Så det är fördelar och nackdelar med allt. Roligt ha en av varje men också roligt ha två av samma kön. När bebis kommer kommer du glömma detta så jag tror inte du kommer sakna att du inte fick nån tjej. Men isåfall skaffa en tredje och en fjärde?. Det hade jag lätt gjort. Kram 

• beli
    Anonym (NN) skrev 2025-07-31 00:15:59 följande:
    Jag har haft spakväll med min son, och han och en killkompis gjorde hårinpackningar ibland när de var 12, och vi shoppar, spelar fotboll, fixar håret, lagar mat och gör en massa tillsammans. Vi har pratat en del om kvinnokroppen också, förutom manskroppen, han vill lära sig. 
    Vad bra!

Vi gör förstås också en massa mysiga saker tillsammans, och jag lär honom definitivt om kvinnokroppen ibland även om han tycker det är pinsamt.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Ida) skrev 2025-07-31 10:23:17 följande:

Förstår känslan då jag själv hade den. Kände press både från mig själv och andra. Fick sedan en dotter och en son så jag hade tur men alla tycker jag lika mycket om!
    De har alla olika personligheter som är viktigare än könet.Men jag tänkte precis som du och vet många andra vänner som också gjorde. Och det stämmer att jag och min flicka nu pratar om hur livet är som tjej, jag ger råd som jag aldrig pratade med min mamma om. och hon får alla mina gamla saker och vi gör tjejgrejer ihop.Men hon är också självständig. Pojkarna är mer mammiga och vill bli omhändertagna och lyssnar mer på mig. Så det är fördelar och nackdelar med allt. Roligt ha en av varje men också roligt ha två av samma kön. När bebis kommer kommer du glömma detta så jag tror inte du kommer sakna att du inte fick nån tjej. Men isåfall skaffa en tredje och en fjärde?. Det hade jag lätt gjort. Kram 

Men man ska ju inte skaffa ett till barn bara för att man vill ha en dotter (eller son). Det finns ju inga garantier alls för att det blir det könet man vill ha. Det finns ju män som bara kan få det ena också.

Mina kusiner är 5 tjejer, de fortsatte skaffa barn för att pappan ville ha en son. Och kan bara säga att det inte blev bra, bara en av döttrarna har lite kontakt med pappan nu, de andra har inte ens pratat med honom på många år. 

Förresten är det väl inte ens säkert att TS verkligen väntar en son nu. Hade den där teorin varit så säker så hade väl barnmorskan som gjorde ultraljudet sagt vilket kön det är istället för att nån på Familjeliv ska behöva gissa. Varje gång jag har gjort KUB och frågat om det går att se könet har barnmorskan sagt att det är för tidigt.. Så en barnmorska eller läkare som jobbar med att göra ultraljud hela dagarna kan inte se könet så tidigt men ?experter? på Familjeliv kan det? 

• Anonym (Well)
    Anonym (JJ) skrev 2025-07-31 01:59:26 följande:
    Ja och det kan man göra utan att skriva att något annat är sämre. Det finns antagligen fördelar och nackdelar med allt men man kan ju skriva det man tycker är bra med det man själv har fått och så kanske stanna där. Jag kan skriva att jag är glad att jag har fått just de barnen jag har fått, tre döttrar och en son utan att skriva att det är mycket sämre att ha tre söner eller fyra döttrar eller en son eller vad det nu kan vara och att de missar jättemycket och bla bla bla. 

Förstår du vad jag menar? Jag kan till exempel säga att jag trivs med att vara brunett och tycker det är fint med brunt hår utan att säga att det är fult att vara blondin, jag skulle aldrig vilja vara blondin , blondiner missar så mycket osv osv (bara ett exempel). 
    Men jag tycker att det ofta är det man gör. De som har döttrar skriver att de gillar att få köpa klänningar. De som har söner att de är tacksamma för lugnare tonår. Osv. Att det ses som jämförelser är också då mottagaren ofta lägger in en egen jämförelse i det hela.
  • Anonym (Well)
    Anonym (Ida) skrev 2025-07-31 10:23:17 följande:

Det här tycker jag ändå är onödigt. Vadå hade tur?  Då menar du ju att könet är viktigare än annat, eller iaf insinuerar du faktiskt det. 

Du vet ju inte om du också givit en kille råd som din mamma aldrig givit en eventuell bror till dig. Det är ju för att du inte är din mamma liksom.

Det kanske inte heller är att bara skaffa en tredje och fjärde? Herregud. (Plus kul att vara nåt av barnen och veta att man bara finns för att mamma var missnöjd med storebrorsans kön...)
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-31 14:31:45 följande:
    Men jag tycker att det ofta är det man gör. De som har döttrar skriver att de gillar att få köpa klänningar. De som har söner att de är tacksamma för lugnare tonår. Osv. Att det ses som jämförelser är också då mottagaren ofta lägger in en egen jämförelse i det hela.
    Men du svarade ju mig när jag svarade en person som skrev att de som har två barn med olika kön missar att personen inte är könet , alla som inte har barn av samma kön borde alltså enligt henne tro att alla män (eller kvinnor) har samma personlighet. Vilket förutom att det nästan är skrattretande absolut inte är bara att framhäva fördelarna med det man själv har.

Man hade till exempel kunnat skriva istället att det är roligt att se att två personer med samma kön har så olika personlighet. Men nej man måste flika in något negativt om andra.

Sen var det en till person som själv hade döttrar och skrev att hon ändå tror det är bättre med söner för tonårsdöttrar är dramatiska och överreagerar på allt och det kan tydligen inte män eller pojkar göra. Nu har min son långt kvar till tonåren men tro det eller ej , jag har fått äran att lära känna fler av det manliga könet än min egen son och jag har träffat på min beskärda del av killar / män / gubbar som både överreagerar och är dramatiska. 
  • Anonym (??)
    Anonym (JJ) skrev 2025-07-31 11:51:35 följande:

Mina kusiner är 5 tjejer, de fortsatte skaffa barn för att pappan ville ha en son. Och kan bara säga att det inte blev bra, bara en av döttrarna har lite kontakt med pappan nu, de andra har inte ens pratat med honom på många år. 

Enligt mitt ex vill alla män ha en son, och jag tror att det stämmer.
    Sedan behöver det inte bli "fel" om de inte får det, men det är vad de innerst inna önskar.
  • Anonym (Well)
    Anonym (JJ) skrev 2025-07-31 15:21:41 följande:
    Men du svarade ju mig när jag svarade en person som skrev att de som har två barn med olika kön missar att personen inte är könet , alla som inte har barn av samma kön borde alltså enligt henne tro att alla män (eller kvinnor) har samma personlighet. Vilket förutom att det nästan är skrattretande absolut inte är bara att framhäva fördelarna med det man själv har.

Man hade till exempel kunnat skriva istället att det är roligt att se att två personer med samma kön har så olika personlighet. Men nej man måste flika in något negativt om andra.

Sen var det en till person som själv hade döttrar och skrev att hon ändå tror det är bättre med söner för tonårsdöttrar är dramatiska och överreagerar på allt och det kan tydligen inte män eller pojkar göra. Nu har min son långt kvar till tonåren men tro det eller ej , jag har fått äran att lära känna fler av det manliga könet än min egen son och jag har träffat på min beskärda del av killar / män / gubbar som både överreagerar och är dramatiska. 
    Fast jag tycker det du gör också är otroligt onödigt, att förminska någon annans tankar. Om någon ser att det tex var skönt att få pojkar för att de - i genomsnitt - är lugnare i tonåren, så blir det otroligt elakt och sänkande med någon som måste skriva att "men det är faktiskt TJEJER MED SÅDETSÅ" liksom. Man kan också släppa saker.
  • Anonym (Well)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-31 15:59:51 följande:
    Fast jag tycker det du gör också är otroligt onödigt, att förminska någon annans tankar. Om någon ser att det tex var skönt att få pojkar för att de - i genomsnitt - är lugnare i tonåren, så blir det otroligt elakt och sänkande med någon som måste skriva att "men det är faktiskt TJEJER MED SÅDETSÅ" liksom. Man kan också släppa saker.
    Tillägg, någon kanske liksom har landat i att det ändå var bra med killar just då det ändå finns "fördelar" med det med lite. Då sänker kommentarer som såna det.
  • Anonym (Z)

Läste en artikel om att vi globalt gärna vill ha en av varje. Men att vi i Norden föredrar flickor och i tex Asien föredrar pojkar. Att män gärna vill ha söner och kvinnor döttrar. Men att det är tabu att önska kön i Sverige eftersom vi hävdar att kön inte spelar någon roll. 

Svar på tråden Blir ingen dotter för mig