• Anonym (.)

Blir ingen dotter för mig

Innan ni hoppar på mig så vill jag bara förtydliga att det absolut viktigaste är att barnen är friska. Såklart. Utan tvekan. Men jag känner ändå en viss sorg. 

Väntar min andra pojke. Tydlig pojk enligt nub-teori experterna tydligen. Vet att detta inte är en 100 procentig teori men jag har redan ställt in mig på det, min magkänsla har sagt hela tiden att jag aldrig kommer få en dotter. Har samtidigt så dåligt samvete mot min ofödda. 

Jag har haft två otroligt tuffa graviditeter och denna är värre än den första, har precis kommit hem från en månads vistelse på sjukhus och första var liknande så några fler barn blir det inte efter detta. 

Men jag ville sååå uppleva att få ha en dotter och ha en riktig mor-dotter relation.  Har ni andra känt någon besvikelse över könet eller är man bara egoistisk som gör det? 

• Svar på tråden Blir ingen dotter för mig
  • Anonym (.)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-07-29 20:37:35 följande:
    Din reaktion är naturlig. Oavsett vad folk säger så finns det en viss önskan att få ett barn av samma kön som en själv. Som man kan vara en riktig mentor för.

Tycker du ska satsa på tre barn.
    Tack för förståelse! Som det känns i nu stannar vi vid två, men man ska aldrig säga aldrig. 
  • Anonym (Well)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 20:42:10 följande:

Det är verkligen precis så jag känner. Jag vill ha det här barnet mer än något annat, oavsett kön. Annars hade jag aldrig aldrig någonsin blivit gravid igen efter det jag gick igenom min första graviditet med vetskapen att jag troligtvis kommer bli lika sjuk igen med nummer 2. Jag har genomlidit en hel månad på sjukhus och mer sjukhustid kommer det troligtvis bli, bara för att få det här barnet. 

Gud vad skönt att du fick dina barn när du gick in i klimakteriet så tidigt. Jag själv är en liten bit över 30 så jag förstår ju att det absolut inte är någon självklarhet att jag ens har barn. Det kunde lika gärna hänt mig. 

Och du har rätt. Jag har heller aldrig varit särskilt nära min mamma. Jag har nog bara en bild av hur jag tror att en mor-dotter vs en mor-son relation ser ut. Min förstfödde är liten än så jag har inget att jämföra med. 

Kan ju flika in här att jag också färgas av att männen nära mig har en väldigt god relation med sina mammor. Min pappa ringde sin mamma ofta, vi hälsade på en gång i veckan och han pratar ofta om henne än idag när han är äldre. Min bror har en väldigt nära relation till min mamma där de förvisso inte alltid är överrens om saker men där han alltid direkt funnits vid hennes sida när hon behövt. Min sambo ringer ofta sina föräldrar och är noga med att barnen får prata med farmor. 

Så jag ser ju en fin bild med av den här relationen liksom.
  • Anonym (.)
    Anonym (??) skrev 2025-07-29 21:01:21 följande:
    Så man är inte seriös om man ifrågasätter dig?
    Man är bitter för att man inte förstår dina märkliga tankar?

Jaja, lycka till iallafall.
    Hoppas det går bra, för din kommande pojkes skull.
    Om man säger att jag behöver terapi för detta så är man inte seriös, nej. Du skulle bli så förfärad att du inte tror dina ögon om du genom en enkel googling fick reda på att det här faktiskt verkar vara ganska vanligt. 

Ja du kan önska mig lycka till med din bittra underton, jag knycklar ihop det och slänger det! Min pojke behöver du inte oroa dig för ett dugg. 

Jag såg din sura kommentar längre upp också. Du kanske själv skulle bli lite gladare av terapi, vem vet Glad
  • Anonym (??)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 21:13:50 följande:
    Om man säger att jag behöver terapi för detta så är man inte seriös, nej. Du skulle bli så förfärad att du inte tror dina ögon om du genom en enkel googling fick reda på att det här faktiskt verkar vara ganska vanligt. 

Ja du kan önska mig lycka till med din bittra underton, jag knycklar ihop det och slänger det! Min pojke behöver du inte oroa dig för ett dugg. 

Jag såg din sura kommentar längre upp också. Du kanske själv skulle bli lite gladare av terapi, vem vet Glad
    JAg har inte sagt att du behöver terapi. Håll reda på vem du besvarar.
    Själv önskade jag söner, vilket jag också fick.

Du får gärna slänga detta också om du vill. Tomte
  • Anonym (.)
    Anonym (??) skrev 2025-07-29 21:17:57 följande:
    JAg har inte sagt att du behöver terapi. Håll reda på vem du besvarar.
    Själv önskade jag söner, vilket jag också fick.

Du får gärna slänga detta också om du vill. Tomte

Jag vet vem jag besvarar, det var du som frågade om min man visste om dessa tankar precis som att jag sagt något olagligt. 

Du talar emot dig själv faktiskt, om du nu önskade söner så hade könet ändå betydelse för dig. Det är allt jag behöver veta från dig. 

God kväll. 

• Anonym (.)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-29 21:10:06 följande:
    Kan ju flika in här att jag också färgas av att männen nära mig har en väldigt god relation med sina mammor. Min pappa ringde sin mamma ofta, vi hälsade på en gång i veckan och han pratar ofta om henne än idag när han är äldre. Min bror har en väldigt nära relation till min mamma där de förvisso inte alltid är överrens om saker men där han alltid direkt funnits vid hennes sida när hon behövt. Min sambo ringer ofta sina föräldrar och är noga med att barnen får prata med farmor. 

Så jag ser ju en fin bild med av den här relationen liksom.

Vad fint med sådana relationer. Man önskar ju innerst inne att man blir som din farmor, har en son som vill umgås och spendera tid med en. Eller som din sambos mamma. Kul att höra! 

Jag har nog ingen förebild direkt, jag själv har nog haft en ganska knepig relation till båda mina föräldrar, min man är inte jättenära sin mamma, visserligen har blivit bättre på att ringa henne, delvis pga att jag tjatar om att han måste göra det. Hon bor tyvärr i en annan stad. 

Man kan ju alltid hoppas att ens barn ska vilja umgås med en resten av livet, men det får man ju göra sig förtjänt av. 

• Anonym (??)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 21:22:57 följande:

Jag vet vem jag besvarar, det var du som frågade om min man visste om dessa tankar precis som att jag sagt något olagligt. 

Du talar emot dig själv faktiskt, om du nu önskade söner så hade könet ändå betydelse för dig. Det är allt jag behöver veta från dig. 

God kväll. 

För att jag har en sjukdom som bara ärvs av döttrar.
    Så var ligger motsägelsen?

Jag har fortfarande inte sagt något om att du behöver terapi.

Sov gott.
  • Anonym (.)
    Anonym (??) skrev 2025-07-29 21:31:48 följande:
    För att jag har en sjukdom som bara ärvs av döttrar.
    Så var ligger motsägelsen?

Jag har fortfarande inte sagt något om att du behöver terapi.

Sov gott.

Nä dina efterhandskonstruktioner köper jag inte. 

Jag är fortfarande medveten om att det inte var du som skrev det. 

• Anonym (??)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 21:36:57 följande:

Nä dina efterhandskonstruktioner köper jag inte. 

Jag är fortfarande medveten om att det inte var du som skrev det. 

Gör som du vill.
    Mig kvittar det.

Godnatt och sov gott. Det ska jag iaf göra nu.
  • Anonym (Mom2B)

Jag har en pojke och väntar nu ett syskon! Jag hoppas att det blir en tjej för det vore fint att ha en av varje, men har en känsla av att det blir en till kille. Jag blir nog inte superbesviken om det är en till pojke eftersom att jag är så tacksam att jag är gravid. Har blivit det genom assisterad befruktning. Och troligen kommer det inte bli fler barn/ chanser till barn. 

Med det menar jag inte att du inte ska få känna besvikelse eller sorg över att du inte får en flicka. Det är nog vanligt att ha förhoppningar om det ena eller andra. 

Hoppas du får må bra eller åtminstone hyfsat resten av graviditeten! 

Svar på tråden Blir ingen dotter för mig