• Anonym (.)

Blir ingen dotter för mig

Innan ni hoppar på mig så vill jag bara förtydliga att det absolut viktigaste är att barnen är friska. Såklart. Utan tvekan. Men jag känner ändå en viss sorg. 

Väntar min andra pojke. Tydlig pojk enligt nub-teori experterna tydligen. Vet att detta inte är en 100 procentig teori men jag har redan ställt in mig på det, min magkänsla har sagt hela tiden att jag aldrig kommer få en dotter. Har samtidigt så dåligt samvete mot min ofödda. 

Jag har haft två otroligt tuffa graviditeter och denna är värre än den första, har precis kommit hem från en månads vistelse på sjukhus och första var liknande så några fler barn blir det inte efter detta. 

Men jag ville sååå uppleva att få ha en dotter och ha en riktig mor-dotter relation.  Har ni andra känt någon besvikelse över könet eller är man bara egoistisk som gör det? 

• Svar på tråden Blir ingen dotter för mig
  • Anonym (v)

Såna här trådar får mig att tänka saker som aldrig kommer på pränt... Kräks

• Anonym (Well)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 17:43:41 följande:
    Blir ingen dotter för mig

Innan ni hoppar på mig så vill jag bara förtydliga att det absolut viktigaste är att barnen är friska. Såklart. Utan tvekan. Men jag känner ändå en viss sorg. 

Väntar min andra pojke. Tydlig pojk enligt nub-teori experterna tydligen. Vet att detta inte är en 100 procentig teori men jag har redan ställt in mig på det, min magkänsla har sagt hela tiden att jag aldrig kommer få en dotter. Har samtidigt så dåligt samvete mot min ofödda. 

Jag har haft två otroligt tuffa graviditeter och denna är värre än den första, har precis kommit hem från en månads vistelse på sjukhus och första var liknande så några fler barn blir det inte efter detta. 

Men jag ville sååå uppleva att få ha en dotter och ha en riktig mor-dotter relation.  Har ni andra känt någon besvikelse över könet eller är man bara egoistisk som gör det? 

Jag har två söner. Hade haft en bild innan att jag skulle få en av varje och jag undrar ibland vad jag missar. Samtidigt har mina pojkar en riktigt nära relation redan nu. Har en bror själv och har ibland funderat vad jag missat i att inte ha ett syskon av samma kön - av det jag sett verkar syskon av samma kön ofta hamna ännu närmre varann. Så det blir ju också häftigt att få se. Inser ju också att jag liksom funderar på hur det vore att ha det jag inte fått ..

Jag resonerar att jag ska se till att uppfostra två riktigt fina män och det känns bra i hjärtat. Mina söner verkar också dela mina intressen så den biten löser sig nog med ;)
  • Anonym (H)
    Anonym (Ci) skrev 2025-07-29 18:06:06 följande:

Det är klart man får vara besviken när man först får reda på det ❤️ Tror säkert besvikelsen kommer övergå i förväntan i att ha två bröder istället. 

Det tror jag med.
  • Anonym (??)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 18:39:18 följande:

jag fantiserat om att köpa gulliga klänningar och uppfostra en flicka som delar mina intressen. Jag förstår ju att det inte är självklart att pojkarna kommer gå i min mans hockeyspår och aldrig vilja umgås med mig. Det är bara fördomar. Jag får nog försöka tänka om. 

Varför skulle en potentiell dotter per automatik dela dina intressen?
    Varför är "gulliga klänningar" så viktigt?

Varför skulle inte dina söner vilja umgås med dig men enda anledningen att de inte har samma könsorgan som du?

Vet din man om detta?
  • Anonym (sköldmö)

Gällande syskonrelationer så var våra barn ganska tajta när de var mindre. De är tvillingar, så det kanske är naturligt.

Men ju äldre de har blivit, desto mer har de egna kompisar och intressen. Många kanske tänker att det är för att de är olika kön, man förutsätter att pojkar och flickor är olika. Men jag vet just inte. Jag vet bröder och systrar som har haft en nära relation hela livet, samtidigt som jag och min lillasyster aldrig har varit särskilt tajta. Vi har en bra relation som vuxna, men den har aldrig varit helt friktionsfri och vi är ganska olika.

Personlighet och intressen väger tyngre än kön.

• Anonym (Well)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-07-29 19:04:21 följande:

Gällande syskonrelationer så var våra barn ganska tajta när de var mindre. De är tvillingar, så det kanske är naturligt.

Men ju äldre de har blivit, desto mer har de egna kompisar och intressen. Många kanske tänker att det är för att de är olika kön, man förutsätter att pojkar och flickor är olika. Men jag vet just inte. Jag vet bröder och systrar som har haft en nära relation hela livet, samtidigt som jag och min lillasyster aldrig har varit särskilt tajta. Vi har en bra relation som vuxna, men den har aldrig varit helt friktionsfri och vi är ganska olika.

Personlighet och intressen väger tyngre än kön.

Mjo mja. Skulle säga att jag både håller med och inte. Jag och min bror har alltid haft en väldigt nära relation, rest mycket ihop och delat mkt intressen. Däremot pratar jag ju inte med honom om kärleksrelationer, menssmärtor och annat som jag kanske skulle ha delat lättare med en syster som gått igenom samma saker. 

Vi har också alltid haft olika vänkretsar, hade vi däremot varit av samma kön hade vi nog umgåtts mer ihop i samma gäng och haft mer gemensamma minnen så.
  • Anonym (Well)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 18:39:18 följande:

Tack snälla för tips och bra råd. Jag ska ta till mig detta. 

På många sätt är jag väldigt lyckligt lottad och jag förstår det. Jag har en otroligt fin man som jag vet kommer vara världens bästa förebild för våra söner och jag kommer också givetvis göra allt jag kan för att vara det också. 

Jag vet inte om det är gravidhormoner eller vad det är som bara gjort att jag fantiserat om att köpa gulliga klänningar och uppfostra en flicka som delar mina intressen. Jag förstår ju att det inte är självklart att pojkarna kommer gå i min mans hockeyspår och aldrig vilja umgås med mig. Det är bara fördomar. Jag får nog försöka tänka om. 

Det sista där - jag tror det som är viktigt att tänka är att man inte ska skaffa barn för att hoppas på att de ska bli en kopia på en själv. Utan snarare se vilka intressen just de små individerna har - är de samma som de man redan har själv är det ju lätt, men är det annat så får man ju se till att engagera sig i deras liv med. 

Det är ju långt från säkert att ens barn gillar samma som vare sig mamma eller pappa gör liksom, det är ju inte antingen eller - de kanske väljer något HELT eget.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-29 19:07:45 följande:
    Mjo mja. Skulle säga att jag både håller med och inte. Jag och min bror har alltid haft en väldigt nära relation, rest mycket ihop och delat mkt intressen. Däremot pratar jag ju inte med honom om kärleksrelationer, menssmärtor och annat som jag kanske skulle ha delat lättare med en syster som gått igenom samma saker. 

Vi har också alltid haft olika vänkretsar, hade vi däremot varit av samma kön hade vi nog umgåtts mer ihop i samma gäng och haft mer gemensamma minnen så.
    Det är möjligt. Jag och min syrra har aldrig nämnvärt delat vänner eller intressen eller haft "tjejsnack", trots samma kön. Så det finns inga garantier. Sen hade jag kanske inte delat allt det där med en bror heller. Men var han mer lik mig än vad syrran är, hade vi kanske delat mer.

Min syster är fyra år yngre, så under uppväxten var det ju naturligt att man hade olika kompisar osv. Men skillnaden har kvarstått även i vuxen ålder, även om vi umgås ibland samt på ett annat sätt nu. Men vi lever ganska olika liv. Hon är frivilligt barnlös storstadsmänniska, jag har familj och bor i villa i en mindre stad, med landsbygden runt knuten.
  • Anonym (j)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-29 19:07:45 följande:
    Däremot pratar jag ju inte med honom om kärleksrelationer, menssmärtor och annat som jag kanske skulle ha delat lättare med en syster som gått igenom samma saker. 

Varför inte om kärlek? Nu med att alla får dela med sig mer än förut när attityden var killar skulle klara allt själva och inte dela känslor känns det som att syskon får mer en chans att få en djupare relation.

Jag har en syster men kan inte komma på något som ämne som jag delar mer med henne än någon vän och hellre vännerna/internet ändå om ev kroppsliga problem. 

• Anonym (Inget konstigt?)

Att känna besvikelse över att man inte får uppleva en flicka, betyder väl inte detsamma som att inte vilja ha sin son?

Jag har tre pojkar, och alltid velat ha pojkar. Men jag hade väldigt gära haft åtminstone en flicka också. Saken är bara att jag hamnade i tidigt klimakterium så jag fick lägga de förhoppningarna på hyllan. Dessutom blev jag inte gravid längre efter 30 års ålder, trots att jag innan blivit hur lätt som helst. 

Barnmorskorna sade att jag mycket möjligt haft lågt med östrogen väldigt tidigt, så det var nog tur att jag skaffade barnen rätt tidigt.

En sak som jag däremot inte riktigt förstår är varför det skulle vara så annorlunda? Jag var aldrig särskilt tjejig av mig som liten, och min mamma tycker jag är en värdelös dotter på att höra av mig, som min bror gör väldigt ofta. 

Jag var aldrig min mamma så nära som min bror var under uppväxten. Dessutom blev hon avundsjuk och smått elak mot mig i vuxen ålder. Så för de sakernas skull finns inga garantier för att tjejer skulle vara närmare sin mamma än killar.

Svar på tråden Blir ingen dotter för mig