• Anonym (Fjärde barnet)

BF April 2026

Finns det fler med BF i April som vill följas åt? Jag väntar fjärde (och förmodligen sista) barnet och tänker njuta så mycket det går av den här tiden 😊

• Svar på tråden BF April 2026
  • valkyrian
    Tml1 skrev 2025-08-16 12:59:40 följande:

Hej! Kul med en grupp 😄 Jag har bf 3 april och väntar vårt första barn. Fått ett tidigare missfall så nu är jag såklart väldigt nojig för denna graviditeten. 

Utöver trötthet känner jag också en SJUK hunger, alltså på en helt ny nivå. Som att jag skall svimma om det gått 3h utan mat 😂 

Ni som gjort resan tidigare, hur slappnar ni av? Jag får ont i magen varje gång jag skall torka mig och kollar efter blod? Så kan jag ju inte ha det i 9 månader 🤯

Väntar mitt 5:e barn, BF 23 april. för mig har har aldrig gått över. blir bättre när jag kan känna sparkarna och lite bättre efter v 12 typ men nojar fram till förlossningen. Min senaste graviditet slutade dessutom i missfall Så kommer nog var sju resor värre denna gång. Men! två missfall på raken händer bara i 4% av fallen så det är 96% chans att det blir en bebis denna gång :) alltid något att ta fasta på. 
  • whitelight
    Tml1 skrev 2025-08-16 12:59:40 följande:

Hej! Kul med en grupp 😄 Jag har bf 3 april och väntar vårt första barn. Fått ett tidigare missfall så nu är jag såklart väldigt nojig för denna graviditeten. 

Utöver trötthet känner jag också en SJUK hunger, alltså på en helt ny nivå. Som att jag skall svimma om det gått 3h utan mat 😂 

Ni som gjort resan tidigare, hur slappnar ni av? Jag får ont i magen varje gång jag skall torka mig och kollar efter blod? Så kan jag ju inte ha det i 9 månader 🤯

Kul att vi har samma BF! 

Jadu, svårt att säga. Hade också ett missfall precis innan min förra graviditet och var som du, nojig och kollade på pappret varje gång i början.

Men jag tror det avtog för mig ju sämre jag började må. Det var nog en blandning av att man hade så mycket symptom att jag kände att det inte var någon fara och att jag slutade bry mig för att jag mådde skit. En bebis var så abstrakt så tidigt i graviditeten, det var mer fokus på att överleva en timme i taget och vad kan jag äta utan att må illa :D

Ett annat "knep" är väl att försöka tänka att de flesta graviditeter går bra och att det är bättre att vara glad i onödan än oroad/ledsen i onödan. Försök att bestämma dig för att inte vara orolig, kanske tom sluta kolla på pappret? Men det är såklart lättare sagt än gjort.
  • Anonym (Fjärde barnet)

Hur har ni andra tänkt kring fosterdiagnostik? Vi kommer att skippa KUB och bekosta ett NIPT själva då det känns mer betryggande, dessutom är det ett plus att få veta kön tidigt 😁 Känns dock långt kvar till dess, vill veta nu 😅

• valkyrian
    Anonym (Fjärde barnet) skrev 2025-08-20 14:16:00 följande:

Hur har ni andra tänkt kring fosterdiagnostik? Vi kommer att skippa KUB och bekosta ett NIPT själva då det känns mer betryggande, dessutom är det ett plus att få veta kön tidigt 😁 Känns dock långt kvar till dess, vill veta nu 😅

Har ett bokat ultraljud 3 september i v 6+4, sen tänkte vi göra NIPT i v 10 och då gör man ultraljud även då. Men skippa inte KUB de kollar ju även annan anatomi då Inte bara nackuppklaring. Gör båda? 

• Anonym (Fyrabarnsmamman)
    valkyrian skrev 2025-08-16 13:37:01 följande:
    Väntar mitt 5:e barn, BF 23 april. för mig har har aldrig gått över. blir bättre när jag kan känna sparkarna och lite bättre efter v 12 typ men nojar fram till förlossningen. Min senaste graviditet slutade dessutom i missfall Så kommer nog var sju resor värre denna gång. Men! två missfall på raken händer bara i 4% av fallen så det är 96% chans att det blir en bebis denna gång :) alltid något att ta fasta på. 
    Kul med en till som väntar sitt femte! Hur gamla är dina andra? 
    Våra är 7, 5, 3 & 2
    Anonym (Fjärde barnet) skrev 2025-08-20 14:16:00 följande:

Vi kommer få nipt istället för kub bekostat av regionen, då vår sista bebis (som jag fick göra abort på i vecka 16) hade Turners syndrom, ett ovanligt könskromosomfel. Hennes variant var dödligt, så det var inte mycket till val men jag var ändå tvungen att aktivt välja det. Supertufft.
    Men vårt nipt görs i samma vecka som kub, så vi har fått tid först i slutet på september. Känns sååå segt att behöva vänta ända tills dess 😅
  • valkyrian
    Anonym (Fyrabarnsmamman) skrev 2025-08-20 19:55:38 följande:
    Kul med en till som väntar sitt femte! Hur gamla är dina andra? 
    Våra är 7, 5, 3 & 2
    20, 16, 9 och 2 Skäms lite spridning
    tror detta blir sista iaf haha 
  • Fröet1

Hej, väntar första. Har varit gravid tidigare, ser att några av er gått igenom samma. För oss visade sig att barnet hade Turners och vi fick avbryta i vecka 16. Har väntat några år med att bli gravid igen. 

Nu när jag äntligen är det har jag så svårt att njuta av graviditeten, gjort VUL och sett hjärtslag. Men oron är fortfarande påtaglig. Vi har KUB inbokat, funderar på att även göra NIPT, har någon av er gjort de och vad är era tankar om det? 

Fröet1 skrev 2025-08-21 11:43:11 följande:

Hej, väntar första. Har varit gravid tidigare, ser att några av er gått igenom samma. För oss visade sig att barnet hade Turners och vi fick avbryta i vecka 16. Har väntat några år med att bli gravid igen. 

Nu när jag äntligen är det har jag så svårt att njuta av graviditeten, gjort VUL och sett hjärtslag. Men oron är fortfarande påtaglig. Vi har KUB inbokat, funderar på att även göra NIPT, har någon av er gjort de och vad är era tankar om det? 

Beklagar! 
    Vi avbröt ju också i vecka 16, det var oerhört tufft så jag förstår precis dina känslor. När vi hade uppföljning efter aborten så sa de att vi fick bekostat nipt av regionen, pga Turners. Du kanske kan höra om det är möjligt för dig med? Då gör jag det istället för kub, i samma veckor som kub skulle ha gjorts. 

Jag verkar nu mellan att göra ett tidigt ultraljud och inte, jag gjorde ju det i den graviditeten och allt "såg bra ut" så det känns som att det inte hjälper mycket att göra det nu igen. Att man får vänta helt enkelt
    valkyrian skrev 2025-08-20 20:19:21 följande:
    20, 16, 9 och 2 Skäms lite spridning
    tror detta blir sista iaf haha 
    Härligt med stor variation 😄 det här blir nog sista för oss också.
Svar på tråden BF April 2026