• Anonym (Fjärde barnet)

BF April 2026

Finns det fler med BF i April som vill följas åt? Jag väntar fjärde (och förmodligen sista) barnet och tänker njuta så mycket det går av den här tiden 😊

• Svar på tråden BF April 2026
  • Anonym (Fyrabarnsmamman)
    Lea137 skrev 2025-10-06 14:38:58 följande:

Har nu gjort en privat Facebook grupp och döpt den till bf april/maj 2026. 

Har aldrig gjort någon grupp innan. Men då den är privat förstod jag det som att jag behöver bjuda in dom som vill vara med. 

Så skriv till mig om ni vill vara med i gruppen för att enklare kunna diskutera.

Jag skickade ett meddelande till dig också, vill gärna vara med i en mindre fb grupp ☺️
    valkyrian skrev 2025-10-06 21:18:01 följande:

Fick mitt NIPT idag! vi väntar en liten pojke och prover visade inga avvikelser. 

hade förresten 142 i ferrentenin och ska ändå äta järn enligt min BM. Bara att lyda och aldrig mer bajsa typ. 

Grattis! 
    Vårt nipt visade också på att allt var bra och vi ska också få en pojk. Så det kommer vara 3 pojkar och 2 flickor hos oss
    Rhea skrev 2025-10-10 18:26:56 följande:

Hallå!

Idag hade vi kub (12+5) med goda nyheter! Har varit så orolig, känns skönt att man kan andas ut lite nu. Nästa steg för mig är att fatta att vi ska bli föräldrar... det har inte sjunkit in än.. fast jag läser böcker och försöker lära mig allt. Jag känner mig nästan lite avtrubbad?! Någon som känner igen sig? 

Det är svårt att ta in, speciellt med första! Men lagom med att bebisen växer därinne och börjar göra sig mer påmind så känns det mer och mer realistiskt, är min uppfattning iallafall.
  • valkyrian
    Anonym (Fyrabarnsmamman) skrev 2025-10-11 19:25:06 följande:
    Grattis! 
    Vårt nipt visade också på att allt var bra och vi ska också få en pojk. Så det kommer vara 3 pojkar och 2 flickor hos oss
    3 tjejer och 2 killar här Hjärta
    ska börja sälja av yngsta tjejens kläder och bygga ett klädkapital till honom på Vinted, haha. 
    valkyrian skrev 2025-10-12 13:36:43 följande:
    3 tjejer och 2 killar här Hjärta
    ska börja sälja av yngsta tjejens kläder och bygga ett klädkapital till honom på Vinted, haha. 
    Ja jag ska äntligen få göra mig av med alla tjejkläder som minstingen växt ut också 😍 vi har så himla mycket sparat så det känns skönt att kunna göra sig av med lite nu.
  • Javas

Nästa måndag har vi ultraljud och NIPT, efter det hoppas jag på att kunna andas ut. Än törs jag inte tro på graviditeten, vilket är synd då det redan gått 12 veckor. Men på en vecka kan vi då förhoppningsvis dela med oss till alla och kunna börja njuta. Jag känner mig supergravid, mår illa på kvällarna, byxorna är trånga, hungrig hela tiden, bröstet är ömma och min hy är bättre än någonsin. 

• whitelight
    Rhea skrev 2025-10-10 18:26:56 följande:

Hallå!

Idag hade vi kub (12+5) med goda nyheter! Har varit så orolig, känns skönt att man kan andas ut lite nu. Nästa steg för mig är att fatta att vi ska bli föräldrar... det har inte sjunkit in än.. fast jag läser böcker och försöker lära mig allt. Jag känner mig nästan lite avtrubbad?! Någon som känner igen sig? 

Vet inte om man någonsin fattar. Då har vi ändå redan en 2-åring men kan ändå komma på mig själv att känna att man inte är en "riktig" mamma :D

Fattar inte heller att vi ska få ett till barn, blev lika chockad över att det syntes en bebis på det här ultraljudet. Man tror ju att man går runt och ljuger för alla att man har en bebis i magen. Försöker att förbereda mig materiellt iaf, köpa lite nytt till bebisen eftersom det blir första vår/vinter bebisen. Vår första är en vår/sommar som mest hade på sig blöja i början. 

Har ni andra börjat köpa kläder och sånt? Min bebis kommer tidigt i april så tänker att det är rätt kallt fortfarande. Funderar på en pile-overall, tunn ullmössa, fler strumpor. Även om det kanske bara behövs en kort period. Resten har vi sedan innan. 
  • Javas

Vi sålde alla bebisgrejer efter de stora barnen, trodde nog att vi var klara. Så det blir att börja om från början verkligen. Har köpt två bodys och några strumpor, kan inte riktigt minnas hur mycket som behövs av den minsta storleken, men det är ju bara kul att köpa, utmaningen blir att begränsa sig. 
    Även vagn och säng, alla tillbehör behöver vi skaffa, ska försöka hitta begagnat så mycket som möjligt. 
    Håller med om att det känns som att jag ljuger när jag berättar att jag har en bebis i magen, jag tror ju inte på det själv, även om ultraljudet såg jättebra ut...

• valkyrian
    whitelight skrev 2025-10-23 10:05:24 följande:
    Vet inte om man någonsin fattar. Då har vi ändå redan en 2-åring men kan ändå komma på mig själv att känna att man inte är en "riktig" mamma :D

Fattar inte heller att vi ska få ett till barn, blev lika chockad över att det syntes en bebis på det här ultraljudet. Man tror ju att man går runt och ljuger för alla att man har en bebis i magen. Försöker att förbereda mig materiellt iaf, köpa lite nytt till bebisen eftersom det blir första vår/vinter bebisen. Vår första är en vår/sommar som mest hade på sig blöja i början. 

Har ni andra börjat köpa kläder och sånt? Min bebis kommer tidigt i april så tänker att det är rätt kallt fortfarande. Funderar på en pile-overall, tunn ullmössa, fler strumpor. Även om det kanske bara behövs en kort period. Resten har vi sedan innan. 
    Jag slog till på ett stort klädpaket i neutrala/pojkiga färger på Vinted så har storlek 56 klar i alla fall. Och har bra ytterkläder efter dottern som kommer passa honom i april. Väntar med att köpa större storlekar tills vi kommer nämre BF. I klädpkatet fanns typ 10 fina bodyn, 10 fina byxor, 10 pyjamasar, 2-3 koftor, massa strumpor och några hjälmmössor för strax över 500 kr.  Säljer av dotterns urväxta kläder nu för fulla muggar. Hittade en britax liggdel som passar vår Britax z5 på bortskänkes på marketplace så den har vi hämtat. Har två bärselar jag älskar efter dottern och köpte en trikåsjal innan jag ens var gravid för den såldes väldigt billigt Hade ärligt talar kunnat få en bebis idag utan att behöva köpa något Mend det är ju mest för att jag har en tvååring redan och vi visste att vi ville ha en till ganska tätt. Köpte försten även mumin bodyn när Lidl sålde i strlk 62. Ska köpa en elektrisk bröstpump för jag vill verkligen att fler än jag kan mata denna bebbe kände mig så låst med lillan (som fortfarande ammar BTW *skjut mig*)

Längtar nu till RUL den 28 november. Men känner den lilla krabaten ibland så känner mig mindre stressad att komma dit än jag anars hade gjort. 
  • Javas

Vad har ni förresten tänkt ha för barnvagn? Det finns ju så galet många modeller... 
    Vi bor lantligt, och långt upp i norr, så rejäla hjul är en fördel 👍

• Anonym ((:)

Emmaljunga alla dagar i veckan 🤗 alternativt Thule 🤗

Javas skrev 2025-10-23 12:20:40 följande:

Vad har ni förresten tänkt ha för barnvagn? Det finns ju så galet många modeller... 

• whitelight
    Javas skrev 2025-10-23 12:20:40 följande:

De flesta i norr har väl Emmaljunga med 4 fasta hjul. Men de verkar ju helt ha bytt namn på sina modeller sen sist, när jag fick barn 2023 hette modellerna något i stil med NXT90 men nu verkar de heta Sento och ser ut som vilken vagn som helst. Så kolla upp först hur lämplig Emmaljunga är nu så att de inte bara lever på ett gammalt rykte. Har hört många prata varmt om Emmaljunga Viking. Men var beredd på att Emmaljunga-vagnarna är stora, tunga, otympliga och svåra att fälla ihop och packa i bilen.

Sjukt egentligen hur många nya modeller det kommit ut sen sist jag fick barn. Vi köpte en Britax smile 3 i slutet på 2022 och bara på ett år kom både 4 och 5Z. Tror inte att tillverkarna spottade ut så många modeller innan vi fick barn!
  • whitelight

Spännande för övrigt hur lite aktivitet det är i denna tråd i jämförelse med både februari, mars, maj och till och med juni! Föds det färre barn i april i år eller vad beror det på? Eller har folk redan gått över i facebookgrupperna (jag är med i dom också)?

• Javas

Jag är inte med i någon Facebookgrupp, behövs inbjudan för att vara med?

• Sandramalmö
    whitelight skrev 2025-11-04 11:12:54 följande:

Spännande för övrigt hur lite aktivitet det är i denna tråd i jämförelse med både februari, mars, maj och till och med juni! Föds det färre barn i april i år eller vad beror det på? Eller har folk redan gått över i facebookgrupperna (jag är 

Jag är mer aktiv på facebookgrupperna än denna då som du säger det är inte mycket aktivitet här. 
  • Anonym (Lorem)

Jag brukar kika i mars tråden eftersom ingen är aktiv här. Om det finns en Facebook grupp går jag gärna med i den.

• Anonym (Lorem)

Glömde tillägga (för att bidra till tråden), jag känner bebbe i magen! tycker jag har gjort ett ett tag nu men det är tydligare nu i vecka 17+6. Det är så obehagligt! Jag känner hur något liksom vänder sig inuti mig i livmodern och då brukar jag lägga handen långt ner på magen och känner då hur något puffar mot handen. Ibland brukar jag bli akut kissnödig i samband med rörelserna. Både magiskt och obehagligt. 

• valkyrian

V 18 och tror jag känner ibland men är ont helt övertygad. RUL 28/11 så bara det jag kan vänta på just nu För att de att allt är bra. Lyssnade På hjärta i v 17 hos BM och det lät fint. 

Svar på tråden BF April 2026